تبیان، دستیار زندگی

نگاه ترامپ فقط کاپیتالیستی است ­

کارشناس روابط بین الملل گفت: نگاه ترامپ به بخش‌های مختلف فقط کاپیتالیستی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
محسن کوثرخواه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ترامپ با تصمیمات عجولانه اش در جامعه آمریکا شکاف ایجاد کرده است.
وی گفت: مقامات آمریکایی معتقدند رئیس جمهور این کشور در حال تضعیف همه جانبه دموکراسی و سرمایه داری است.
کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه نگاه ترامپ به جنگ نگاه سود جویانه است افزود: استعفای وزیر دفاع آمریکا به دلیل این نگاه ترامپ است.
کوثرخواه گفت: ترامپ به همه چیز به چشم سود نگاه می‌کند و خروج آمریکایی‌ها را نیز از سوریه باید بر این اساس تحلیل کرد.
وی افزود: البته ترامپ در پی سود خودش است نه جامعه آمریکا. کارشناس روابط بین الملل گفت: آمریکا پدیده نوظهوری چین را نمی‌تواند فراموش کند.
کوثرخواه افزود: ترامپ فهمیده رشد اقتصادی چین که ۶/۶ دهم درصد پیش بینی شده است در مقابل رشد اقتصادی ۴/۱ دهم درصدی آمریکا می‌تواند تعادل قدرت را در جهان به هم بزند و خروج آمریکایی‌ها از سوریه و افغانستان به این دلیل است.
وی گفت: چین بیش از سه تریلیون از اوراق آمریکا را در وال استریت خریده است و می‌تواند به آسانی در آن اختلال ایجاد کند و آمریکایی‌ها این را متوجه شده اند.
کارشناس روابط بین الملل افزود: استعفا‌ها در دولت آمریکا به دلیل تک بعدی بودن و مشاوره نکردن ترامپ با مقامات دیگر آمریکایی است.
کوثرخواه گفت:: ترامپ تفکر نظامی ندارد بلکه شطرنج بازی منفعت طلب و در پی معاملات کوتاه مدت است.
وی افزود: اگر ترامپ هر جا احساس کند به سود می‌رسد وارد می‌شود.
کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه نارضایتی‌های نژادی، درگیری‌های درون حزبی، ۴۰ هزار کشته آمریکایی به دلیل تیراندازی‌ها و یورش آمریکا به افغانستان و عراق که هزینه آن را مالیات دهندگان آمریکایی می‌پردازند موجب شده است جامعه آمریکا تضعیف شود گفت: آمریکا ضعیف‌تر از این است که بخواهد جنگ دیگری به راه بیندازد.
وی افزود: ترامپ می‌خواهد از خود چهره موفق سرمایه داری که معامله می‌داند نشان دهد و اگر آمریکایی‌ها از سوریه خارج می‌شوند به این دلیل است که فهمیده اند حضور آن‌ها در این کشور سودی برایشان ندارد.
کوثر خواه گفت: خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه برای باز کردن راه ورود شرکت‌های آمریکایی در بازسازی سوریه است.
حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در این برنامه گفت:: حضور نیرو‌های آمریکایی در سوریه هیچ دستاوردی برای این کشور نداشته بلکه بحران در سوریه را گسترش داده است.
وی کشته شدن مردم در سوریه را به دلیل حضور و دخالت آمریکایی‌ها در این کشور خواند و افزود: آمریکایی‌ها فکر می‌کردند نظام سوریه حداکثر در دو ماه تا شش ماه سقوط می‌کند و این کشور را از محور مقاومت خارج می‌کنند و در منطقه حاکم می‌شوند، اما پس از هفت سال هیچ دستاوردی نداشته اند.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آمریکا در موضع واکنشی در مقابل جامعه آمریکا مجبور به خروج از سوریه شده است، اما مقامات آمریکایی تصمیم ترامپ را غیر عاقلانه و منطقی می‌دانند.
اکبری افزود: ممکن نیست ترکیه جای آمریکایی‌ها در سوریه بگیرد، زیرا شرایط ادلب و مسائل بین عربستان و ترکیه و احتمال سرازیر شدن آوارگان به ترکیه با آغاز عملیات ارتش سوریه به ادلب اجازه این کار را به ترکیه نمی‌دهد.
وی گفت:: ترکیه اگر بخواهد حضور نظامی خود در سوریه را گسترش دهد ارتش سوریه با حمله به ادلب ترکیه را با چالش جدی آوارگان روبرو می‌کند.
کارشناس مسائل غرب آسیا در عین حال افزود: ترکیه از خروج آمریکایی‌ها از سوریه خوشحال است.
اکبری گفت: رئیس جمهور آمریکا مدعی است خروج نظامیان آمریکا از سوریه به دلیل پیروزی بر داعش است، اما در همین زمان نماینده ویژه ترامپ در مسئله داعش استعفا می‌دهد.
وی افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران بیش از یکسال پیش نابودی داعش را اعلام کرد تنها بخش باقی مانده از این گروه در منطقه‌ای است که آمریکایی‌ها حضور دارند.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:: خروج آمریکایی‌ها از سوریه موضع انفعالی آن‌ها را نشان می‌دهد.
اکبری افزود: ترامپ فهم نظامی ندارد و نظامیان آمریکایی معتقدند با ناشی گری‌های ترامپ هیمنه آمریکا فرو می‌ریزد و ممکن است کشور‌هایی که تاکنون به آمریکایی‌ها باج می‌دادند دیگر به این کشور پول ندهند.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد جغرافیای افغانستان در دست طالبان است گفت: سال‌ها پس از حضور آمریکایی‌ها در افغانستان اکنون به طور میانگین هزار و ۵۰۰ نفر در این کشور کشته می‌شوند و آمریکایی‌ها در مذاکره با طالبان می‌گویند می‌خواهند دولت افغانستان را به دست آن‌ها بدهند .
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: آمریکایی‌ها در افغانستان از داعش حمایت می‌کنند و اگر به داد این گروه نمی‌رسیدند طالبان داعش را در افغانستان جمع می‌کرد.
اکبری گفت: آمریکا در سوریه، افغاستان و عراق بازنده صحنه است.
سرتیپ محمدعباس معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه نیز در ارتباط تصویری با این برنامه با بیان اینکه تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه غافلگیرانه است گفت: آمریکا از تروریست‌ها بهره برداری می‌کند و می‌خواهد دیگران به جای او در سوریه بجنگند.
وی افزود: آمریکا با خروج از سوریه می‌خواهد از نیرو‌های مورد حمایتش مانند داعش و النصره پشتیبانی کند.
سرتیپ محمدعباس گفت: آمریکا می‌خواهد به ترکیه نقش برجسته‌ای در سوریه بدهد تا این کشور مناطق گسترده تری را در سوریه اشغال کند.
معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه افزود: آمریکا لقمه آماده‌ای را در شمال شرق فرات به ترکیه می‌دهد و ترکیه نیز می‌خواهد طرح‌های آمریکایی‌ها را اجرا کند.
وی گفت: اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند از سوریه خارج شوند به این دلیل است که نمی‌خواهند مستقیم بجنگند و می‌خواهند پول‌های بیشتری از کشور‌های حوزه جنوبی خلیج فارس بگیرند تا در قدرت بمانند.
سرتیپ محمدعباس با بیان اینکه هدف آمریکایی‌ها از ایجاد بحران در سوریه و عراق ناامنی در ایران بود افزود: همه تلاش‌های آمریکا برای محاصره ایران و فشار بر روسیه است.
معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه گفت: خروج آمریکایی‌ها تاثیری در معادلات سوریه ندارد، زیرا ارتش سوریه می‌خواهد به سمت ادلب حرکت و سپس شرق سوریه را آزاد کند.
وی افزود: با خروج آمریکایی‌ها از شرق فرات گروه‌هایی در پی ترسیم جغرافیای جدیدی در سوریه هستند.
سرتیپ محمد عباس گفت: این گروه‌ها احساس می‌کنند آمریکایی‌ها از پشت به آن‌ها خنجر زده اند و بازیچه‌های آمریکا از جمله ترکیه و عربستان نگران خروج آمریکا از سوریه هستند.
معاون دانشگاه علوم نظامی سوریه افزود: ترکیه در پی ارزیابی واکنش ایران و روسیه است و اردوغان می‌خواهد از این فرصت استفاده کند، زیرا ترکیه طمع ورزی دارد و اکنون در منطقه ادلب زبان ترکی آموزش می‌دهد و می‌خواهد افرادی که از جنوب سوریه به شمال سوریه آمده اند هویت ترکی داشته باشند.
ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل ترکیه نیز در این برنامه گفت:: زمانی که نظامیان آمریکایی در منطقه شرق فرات حضور داشتند نظامیان ترک نیز با آن‌ها کار مشترک انجام می‌دادند، اما خروج آمریکایی‌ها از این منطقه موجب رفتار محتاطانه ترکیه می‌شود.
وی افزود: آمریکا دچار سردرگمی راهبردی در منطقه خاورمیانه و سوریه است و می‌خواهد این سردرگمی را به دیگر کشور‌های تاثیر گذار در منطقه گسترش دهد.
این کارشناس مسائل ترکیه گفت: آمریکا هشت پایگاه نظامی بزرگ در شرق فرات ایجاد و خروج نظامیان این کشور را از این پایگاه‌ها با شک و تردید روبرو کرده است.
منبع:صدا و سیما