تبیان، دستیار زندگی

تصویری درونی از عنصر شر

آذر شیخ بهاالدین‌زاده گفت: کارهای من ظاهر شادی دارند اما اندوهی که حاصل حضور شر است در آنها دیده می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه آذر شیخ بهاالدین‌زاده

 نمایشگاه آثار آذر شیخ بهاالدین‌زاده در گالری آریا برپاست. در این نمایشگاه مجسمه‌های سرامیکی و نقاشی‌هایی با تکنیک کلاژ کاغذ رنگی به نمایش درآمده است. شیخ بهاالدین‌زاده درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: آثار من در ادامه کارهایی است که قبلا انجام داده‌ام، اما در این مجموعه از کارهای سعید شهلاپور الهام گرفته‌ام. او در دو نمایشگاه خود به موضوع شیطان پرداخته و مجسمه‌هایی با این موضوع کار کرده است. من در آثار جدید خود از شیطان‌های شهلاپور وام گرفتم و آنها را به شکل زنان بازنمایی کردم. حضور شیطان در آثار شهلاپور معضلات بزرگتری را بازنمایی می‌کرد اما من حضور شیطان را خانگی‌تر کرده و مسائل درونی‌تری را نمایش دادم.

شیخ بهاالدین‌زاده ادامه داد: در آثار من نیز شیطان به عنوان عنصر شر معرفی می‌شود اما من دوست دارم حتی اگر موضوع دردآوری را بیان می‌کنم، در مرحله اول آن را به شکل عام و غیر شخصی نمایش دهم و از سوی دیگر کمی آن را شیرین و دوست داشتنی می‌کنم. چون نگاه من عاطفی‌تر و خانگی‌تر است، حتی شیاطین من هم در ظاهر مهربان هستند و به این ترتیب فریب‌کاری آنها آشکارتر می‌شود.
نمایشگاه آذر شیخ بهاالدین‌زاده

این هنرمند افزود: آثارم ظاهر شادی دارند اما اندوهی که حاصل حضور شر است در آنها دیده می‌شود. برای من مهم است که بیننده ناگهان دچار دلزدگی نشود بلکه اندوه آثارم را به آرامی درک کند. فکر می‌کنم ما موظف هستیم بیننده را آزار ندهیم اما برای او سوال ایجاد کنیم.

او درباره حضور زنان در آثارش گفت: من شناختی از مردان ندارم و نمی‌توانم از جانب آنها به موضوعات نگاه کنم. آثارم حاصل تجربه زیستی من به عنوان یک زن است، اما شیاطین در این آثار جنسیت ندارند و می‌توانند زن یا مرد باشند. من همه زن‌ها را به یک شکل ساختم چون نمی‌خواهم بین آنها تفاوت ایجاد کنم و بگویم هر کدام اشاره به فرد خاصی دارند، بلکه آنها را به همه زنان تعمیم می‌دهم.
نمایشگاه آذر شیخ بهاالدین‌زاده

شیخ بهاالدین‌زاده درباره استفاده از دو رسانه نقاشی و مجسمه گفت: نقاشی‌ها و مجسمه‌های من یک موضوع را به شکل 2 بعدی و 3 بعدی بیان می‌کنند. بعضی چیزها را در مجسمه نمی‌توانستم نشان دهم به همین دلیل به سراغ نقاشی رفتم که دست من بازتر بود.
نمایشگاه آذر شیخ بهاالدین‌زاده

او درباره استفاده از سرامیک گفت: قبلا با برنز کار می‌کردم اما از حدود 4 سال پیش به ساخت مجسمه‌های سرامیکی رو آوردم چون دوست داشتم رنگ را وارد مجسمه‌هایم کنم. آن زمان کلاژ را وارد نقاشی‌هایم کرده بودم و دوست داشتم بعضی از آنها را به شکل سه بعدی بسازم، اما این کارها نیاز به رنگ داشت. بنابراین به سراغ سرامیک رفتم تا بتوانم طرح و رنگ را به کار ببرم. از سوی دیگر آثار این نمایشگاه برگرفته از کار هنرمند دیگری است که اصل آنها برنز و آهن بوده است. من قصد داشتم از متریالی متفاوت استفاده کنم تا این آثار را از آن خود کنم. بنابراین سرامیک در عین حال که به موضوع کار من نزدیک‌تر است، آثاری کاملا شخصی را ایجاد کرده است.

نمایشگاه مجسمه و نقاشی آذر شیخ بهاالدین‌زاده تا 3 دی در گالری آریا به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از سه‌راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.

منبع: هنر آنلاین