تبیان، دستیار زندگی

بودجه طرح تحول سلامت در سال آینده ۳۸۰۰ میلیارد تومان است

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سازمان برنامه اعلام نکرده است که بودجه طرح تحول سلامت در سال آینده ۳۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: بودجه این طرح در بودجه ۹۸، ۳۸۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم صد درصد تخصیص یابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کارشناس
سه روز بعد از انتشار گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «وزارت بهداشت آمارهای سازمان برنامه درباره بودجه طرح تحول سلامت را زیر سوال برد»، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه با برنامه «رویداد» رادیو گفت‌وگو درباره این موضوع اظهار داشت: نه سازمان برنامه اعلام کرده ۳۵ هزار میلیارد تومان به طرح تحول سلامت می پردازد و نه ما آمار سازمان برنامه را زیر سوال برده ایم.
وی با اشاره به اینکه یکی از خبرگزاری ها همچین برداشتی کرده است، گفت: ببینید خیلی مشخص است. وزارت بهداشت یک سری وظایف ذاتی دارد که از جمله بیمارستان هایی از قبل داشته است. خدمات بهداشتی ارائه می‌کند. دانشکده ها و دانشگاه های مختلفی دارد. نظارت های مختلف بهداشتی، درمانی و دارویی انجام می دهد. اینها یک بودجه ای دارند که قسمت عمده آن هم شامل حقوق پرسنل است.
اگر مجموع این بودجه ها را با هم جمع کنیم به چیزی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان می رسیم که بیش از بیست و چند هزار میلیارد تومان آن مربوط به حقوق کارکنان است و چند هزار میلیارد تومان آن هم دریافتی های غیرمستقیم کارکنان است مثل اضافه کار، حق بازنشستگی و غیره. اینها قاعدتا می تواند به صورت غیر مستقیم مرتبط با طرح تحول سلامت باشد ولی جزو بودجه این طرح نیست.

بودجه طرح تحول سلامت در سال آینده ۳۸۰۰ میلیارد تومان است

حریرچی ادامه داد: بودجه طرح تحول سلامت در سال اولی که تصویب شده است، ۴۸۰۰ میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها بوده است. ۲ هزار میلیارد تومان هم دولت در سال اول برای رفع مشکلات موجود اضافه داد. ولی در سال های بعد همان ۴۸۰۰ میلیارد تومان و بعد ۴۰۰۰ میلیارد تومان و بعدش ۳۸۰۰ میلیارد تومان شده است یعنی تورم و افزایش بودجه سالانه که معمولا چند درصد است، شامل طرح تحول نشده است ولی ما با پایمردی مدیران‌مان که در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی هستند و با همکاری پزشکان و پرستاران و کادر بهداشتی که داریم الحمدلله تا الان هیچ کدام از بسته های طرح تحول را حذف نکرده ایم و به خدمت رسانی مشغول هستیم. بودجه طرح تحول سلامت در بودجه ۹۸، ۳۸۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم صد درصد تخصیصش را داشته باشیم تا بتوانیم به مردم خدمت بیشتری را ارائه دهیم.

بودجه طرح تحول سلامت در قوانین بودجه معلوم است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت چشمگیر این رقم با رقم اعلام شده توسط سازمان برنامه درباره بودجه طرح تحول سلامت گفت: اصلا ببینید هیچ جایی سازمان برنامه این رقم را اعلام نکرده است بلکه صرفا در یک اسلایدی که ناشی از یک صفحه کاغذ پرینتی بوده، آنجا بودجه ها را گفته اند و ۳۵ هزار میلیارد تومان مربوط به وزارت بهداشت بوده که برداشت اشتباهی شده که مربوط به طرح تحول سلامت است. ببنید در قانون بودجه سال ۹۷ و ۹۸ همه اینها چاپ می شود و رقم های اختلاف یک میلیاردی و دو میلیاردی معلوم است. اختلاف ۳۵ هزار میلیارد تومان با ۳۸۰۰ میلیارد تومان چیزی نیست که کسی بتواند ادعای خلافی در این زمینه داشته باشد. یک اشتباه عنوانی بوده است. برخی از خبرگزاری ها هم علاقه دارند این تشدید شود و یک جذابیت هایی برای خوانندگانشان ایجاد کنند ولی این قضیه خیلی روشن است. یکشنبه صبح هم که لایحه بودجه سال ۹۸ تقدیم می شود، ارقامش قابل استخراج است و به روشنی معلوم است.

بودجه ۳۵ هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت، تلقی اشتباه رسانه ها بود

حریرچی در پاسخ به این سوال مجری که رقم ۳۵ هزار میلیارد تومانی بودجه طرح تحول سلامت ظاهرا در سایت سازمان برنامه و بودجه و برخی از خبرگزاری ها به آن اشاره شده است،‌ گفت: بفرمایید کدام سایت سازمان برنامه؟ ضمنا عرض کردم که خبرگزاری ها برداشتشان نادرست بوده است. گفتم فقط یک صفحه بدون امضای تایپی که بودجه دستگاه های مختلف را بهش اشاره کرده است، در این صفحه به رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان اشاره شده است که این بودجه وزارت بهداشت بوده است که اشتباها تلقی شده برای طرح تحول سلامت است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: من اصلا نمی دانم منشا این یک برگه از کجا هست ولی چون برخی از تصاویرش منتشر شده یا در برخی فیلم برداری ها در اسلایدها دیده شده است، به نظرم روز یکشنبه صبح کاملا مشخص خواهد شد که اگر جایی رقمی بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد. چون این بودجه ای که گفته می شود مال وزارت بهداشت و دانشگاه هاست. این بودجه ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه وزارت بهداشت و کل دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر استان های کشور است یعنی هزینه آموزش است، هزینه پژوهش است، هزینه بهداشت است، هزینه درمان است، هزینه دانشجویی است، هزینه امور اجتماعی است، کارهای مربوط به پرستاری است. اصولا قسمت اعظم این بودجه در بهداشت است، در آموزش است. حقوق استاد و حقوق کارمند آموزش است. پول طرح های تحقیقاتی و حقوق پرسنل بهداشت و درمان است. پول بودجه عمرانی است. تعجب می کنم کسانی که با الفبای بودجه آشنا هستند می دانند این بودجه ۳۵ هزار میلیارد تومان یک بودجه کلی هست که برای کل اقدامات وزارت بهداشت است. ضمنا چه تغییری رخ داده است که ما سال های گذشته حدود ۳ هزار میلیارد یا ۳ هزار و چند صد میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت دریافت کردیم، آیا در این شرایط اقتصادی ممکن است این بودجه ده برابر شود؟ امسال قرار است سقف بودجه مشابه سال گذشته بسته شود. می شود در یک بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی، ۳۰ هزار میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت اضافه کرد و این بودجه ۳ هزار و چند صد میلیارد تومانی را به ۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش داد؟
منبع:فارس