تبیان، دستیار زندگی

اسراف چه عواقبی دارد؟

اهل بیت (ع) در روایات بسیاری به عواقب و نتایج اسراف اشاره کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اسراف
یکی از مسائلی که در فرهنگ قرآن و عترت بسیار از آن نهی شده‌ایم، پرهیز از اسراف است. اسراف یکی از معضلاتی است که با وجود توصیه‌های فراوان دینی، امروزه در موضوعات بسیاری نمایان است و در عدم تحقق اقتصاد مقاومتی که بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اثرگذار است؛ اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق، اقتصاد و سلامتى فرد و جامعه ضربه وارد مى‌کند. این امر آنقدر نزد خداوند متعال از اهمیت بالایی برخوردار است که خداوند در سوره اعراف آیه 299 می‌فرماید: «وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ»، علاوه بر این، امام حسن عسکری (ع) در روایتی اسراف را کاری شیطانی معرفی می‌کنند: «وَالاِسْرافَ فَاِنَّهُ مِنْ فِعْلِ الشَّیْطَنَة».
 
امام موسى بن جعفر علیه‌السلام اسراف را باعث از بین رفتن نعمت می‌دانند و می‌فرمایند: «وَ مَنِ اقْتَصَدَ وَ قَنَع بَقِیَتْ عَلَیْهِ النِّعْمَةُ وَ مَنْ بَذَّرَوَ اَسْرَفَ زالَتْ عَنْهُ النِّعْمَةُ؛ کسى که در زندگى میانه روى و قناعت ورزد، نعمت او باقى مى‌ماند و آنکه با ریخت و پاش و اسراف زندگى کند نعمتش از بین مى‌رود» (تحف العقول، ص 301).
امیرالمومنین (ع) می‌فرماید: «اَلاِسْرافُ یُفْنِى الْجَزیلَ؛ اسراف و زیاده‌روى فراوانى را نابود مى‌کند». (میزان الحکمه، ج 4، باب اسراف، حدیث 8481)
امام صادق می‌فرماید: «اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةُ الْبَرَکَةِ؛ همانا اسراف با کمى برکت همراه است. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261 )
بی‌تردید عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در موضوعات مختلف از جمله مسله اسراف، بهترین و آسان‌ترین راهکارها برای شبیه کردن خود به آن بزرگواران است، آنان به عنوان برترین هادیان بشریت، قطعاً مصلحت محبان و شیعیانشان را در دنیا و آخرت بیش از هر کس دیگری می‌دانند. یک رفتار ساده اما اثرگذار که خوب است به آن اهتمام بورزیم، حرف‌شنوی از ائمه اطهار(ع) حتی در جزئی‌ترین مسائل است، به عنوان مثال، اگر می‌فرمایند برای بهبود یک بیماری، فلان تغذیه را مصرف کنیم و فلان تغذیه را مصرف نکنیم، حرف‌شنوی داشته باشیم و نسبت به آن پایبند باشیم که خیر در آن است.


منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.