تبیان، دستیار زندگی
به گزارش ایسنا، نه طرح برتر معماری از آسیا،‌ آفریقا خاورمیانه و اروپا، در حالی این جایزه‌ را به ‌خود اختصاص دادند كه همه‌ی آن‌ها در مناطقی اجرایی شده‌اند كه مسلمانان در آنجا زندگی می‌كنند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معماری‌های برتر دنیا معرفی شدند

معماری‌های برتر دنیا

طرح‌های برتر سراسر دنیا ازسوی داوران جایزه‌ی معماری آقاخان معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، نه طرح برتر معماری از آسیا،‌ آفریقا خاورمیانه و اروپا، در حالی این جایزه‌ را به ‌خود اختصاص دادند كه همه‌ی آن‌ها در مناطقی اجرایی شده‌اند كه مسلمانان در آنجا زندگی می‌كنند.

این جایزه كه هر سه سال یك‌بار به معماران و طراحان سراسر جهان اعطا می‌شود، مدعی است قصد دارد درك جوامع را از فرهنگ اسلامی كه بویژه در معماری اسلامی آشكار شده است، رشد و گسترش دهد.

منابع خبری اینترنتی در این‌باره اعلام كردند، نظر گروه مستقل داوران این دوره از جایزه - سال 2007- عموما بر همكاری هدفمند و تبادل اندیشه‌ها متمركز بوده است.

طرح‌هایی كه جایزه‌های این دوره را به‌خود اختصاص دادند، ساختمان مدرسه‌ای در كشور بنگلادش، بازسازی و مرمت بناهایی تاریخی در یمن، طرح پیوند دادن دو بخش ترك‌نشین و یونانی‌نشین قبرس، ساختمان دانشگاه فنی پتروناس مالزی، برجی مسكونی در كشور سنگاپور، سفارت هلند در كشور اتیوپی و میدانی در بیروت را شامل می‌شوند.

مدرسه‌ی ابتدایی در بنگلادش، ساختمانی است در روستای روداپور كشور بنگلادش ساخته شده است كه با استفاده از سبك معماری،‌ مصالح، روش‌ها و منابع طبیعی بومی و تركیب آن‌ها با روش‌های نوین ساخت‌وساز، توانسته فضایی زیبا و كارآمد را ارایه كند.

مرمت و بازسازی بناهایی تاریخی در یمن و نیز طرح مرمت و بازسازی مجموعه‌ی تاریخی "امیریه" و "شهر شبام" در یمن دو طرح برگزیده‌ی جایزه‌ بودند.

مجموعه‌ی امیریه یادگاری از واپسین فرمانروای سلسله‌ی طاهریان یمن است كه بازسازی آن به‌دست باستان‌شناس عراقی - سلما الرادی - انجام شده است. هر دو این آثار مجموعه‌ای خشتی هستند كه به‌خاطر تركیب روش‌های نوین با مصالح سنتی، آموزش هنرمندان بومی و به‌كارگیری آن‌ها در طرح‌های دیگری شایسته‌ی دریافت جایزه شناخته شد.

بنا بر این گزارش، طرح پیوند دادن دو بخش ترك‌نشین و یونانی‌نشین قبرس نیز كه برای پیوند مردم این دو بخش از جزیره‌ی قبرس انجام شد، با هدف كمك به رونق و رشد اقتصادی اجتماعی مردم و منطقه‌ی طرح‌ریزی و به‌همین دلیل برنده‌ی جایزه شد.

اما طرح دانشگاه پتروناس كه در بندر "سری اسكندر" در مالزی ساخته شده است، به‌دلیل حفاظت از محیط زیست و عناصر طبیعی منطقه‌ی مورد ساخت‌وساز، شایسته‌ی دریافت جایزه شناخته شد.

برج مسكونی 29 طبقه‌ی "مولمین" در سنگاپور به‌خاطر بهره‌گیری از فن‌آوری و روش‌های سازگار با محیط زیست و استفاده هم‌زمان از روش‌ها و سبك‌های سنتی و بومی با سبك‌های نویسن شایسته دریافت جایزه شد.

اما ساختمان سفارت هلند در اتیوپی به‌دلیل استفاده از فن‌آوری سازگار با زیست بوم كشور اتیوپی و بهره‌گیری از تركیب سیمان با دانه‌های سرخ رنگ كه به‌طور كامل با خاك منطقه‌ی اتیوپی هماهنگی دارد و كمترین میزان خاك‌برداری از تپه‌های اطراف و حمل ساخت‌وساز طرح برتر شناخته شد.

دیگر طرح برتر این جایزه، به رشته‌ی "طراحی فضاهای گسترده" و به طرح میدان "سمیر قصیر" در بیروت در كشور لبنان اختصاص یافت.

طبق اعلام، طراح این مجموعه با استفاده از عناصر تزیینی و كاربردی هماهنگ با فرهنگ و سنت‌های كشور یكی از برندگان این جایزه شناخته شد.