تبیان، دستیار زندگی

روایت کاریکاتوری از خوش‌بینی مفرط به برجام

محمدحسین نیرومند «کارتون» را هنرِ نقد و طرح مباحث سیاسی دانست و بیان کرد قصد داشتم در نمایشگاه «حق مسلم ماست» خوش‌بینی مفرط نسبت به موضوع برجام در جامعه را نقد کنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدحسین نیرومند، هنرمند گرافیست

محمدحسین نیرومند، هنرمند گرافیست و کاریکاتوریست درباره نمایشگاه کارتون «حق مسلم ماست» که تا دوم دی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست، درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در دو بخش عمومی و ویژه برگزار شده که این بخش‌بندی به دلیل موضوعات آثار به نمایش درآمده است. بخش عمومی که شامل موضوعات متنوع و تعداد ۴۷ اثر است، شامل مباحث عدالت اجتماعی، نقد درون گفتمانی، بحث اسراییل، آمریکا و عربستان می‌شود. بخش ویژه این نمایشگاه موضوعی که ۵۷ اثر را شامل می‌شود، در واقع نقدی بر مذاکرات برجام است.

وی با بیان اینکه قطع آثار نمایشگاه «حق مسلم ماست» در قطع کوچک روی دیوار رفته است، اظهار کرد: قطع کوچک ۳۰ در ۳۰ آثار نمایشگاه «حق مسلم ماست» به دلیل این است که این آثار برای استفاده در یک کتاب طراحی شدند، اما چاپ کتاب هنوز میسر نشده است.

نیرومند درباره چرایی انتخاب موضوع برجام برای برپایی یک نمایشگاه گفت: برجام، یکی از مهمترین موضوعات چند سال اخیر مملکت است و سرنوشت ایران را با این موضوع گره زده‌اند و نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود. من فکر می‌کنم موضوع برجام، از موضوعات تاریخی است که باید به آن پرداخته شود؛ من با اصل مذاکرات برجام مخالفتی ندارم، اما در آثارم قصد داشتم خوش‌بینی مفرط نسبت به این موضوع را نقد کنم. همچنین اینکه تمام مملکت به واسطه مذاکرات برجام متوقف می‌شود تا این موضوع بتواند مشکلات را حل کند، مورد نقد من در این نمایشگاه قرار گرفته است.

وی در مورد وظیفه هنرمندان را در قبال موضوعاتی نظیر برجام بیان کرد: ما نمی‌توانیم وظیفه‌ای برای هنرمند در قبال موضوعات مرتبط با سیاست کشور تعریف کنیم، اما هر هنرمندی دنیایی دارد که سعی می کند آن دنیا را به نمایش درآورد. به نظر من وظیفه هنرمند این است که دنیای خودش را به نحو درستی به نمایش گذارد.

این هنرمند کاریکاتوریست تصریح کرد: وقتی منِ هنرمند «کارتون» را به عنوان هنر بیانی خودم انتخاب می‌کنم، طبیعی است که این هنر را هنرِ نقد و طرح مباحث سیاسی می‌دانم که فضایش با نقاشی که دنیای احساسات است، تفاوت دارد. بنابراین اولویت موضوعات پرداخته شده در کارتون، حول مباحث سیاسی و انتقادی خواهد بود.

نیرومند در پایان گفت: کسی که کار هنری می‌کند نمی‌تواند نسبت به جامعه‌اش بی تفاوت باشد، به ویژه اینکه هنرمندان کارتونیست این موضوعات را بیشتر دستمایه کار قرار می‌دهند.

نمایشگاه کارتون و گرافیک «حق مسلم ماست» تا دوم دی ماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست و علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سمیه نرسیده به حافظ، حوزه هنری مراجعه کنند.

منبع: مهر