تبیان، دستیار زندگی

«دارونامه گیاهی» منتشر شد

کتاب «دارونامه گیاهی» با ترجمه و تالیف جمعی نویسندگان توسط انتشارات به‌نشر و دانشگاه علوم پزشکی مشهد منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب «دارونامه گیاهی»
سید احمد میرزاده معاون تولید انتشارات به‌نشر (آستان قدس رضوی) گفت: کتاب «دارونامه گیاهی» با تالیف و ترجمه دکتر سید احمد امامی، دکتر مهرداد ایرانشاهی و دکتر میلاد ایرانشاهی از اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی توسط انتشارات به‌نشر منتشر و راهی بازار نشر شد.

وی افزود: ویراستاری «دارونامه گیاهی» را محمد میزبان و صفحه‌آرایی آن را علی ریحانی انجام داده است. این کتاب، ترجمه «Natures Medicines » است و نخستین بخش آن، دربردارنده مطالبی درباره کلیات گیاه درمانی، تاریخچه و مبانی مکاتب گیاه درمانی و نیز نکاتی درباره روش‌های تهیه اشکال مختلف داروهای گیاهی است. بخش دوم این اثر حاوی تک‌نگاره‌های مربوط به ۱۸۴ گیاه دارویی است که در هر تک‌نگار، نام علمی، خصوصیات تشریحی گیاه، ترکیبات موجود، اثرات درمانی، روش‌های تهیه اشکال دارویی و میزان مصرف، موارد احتیاط و عوارض جانبی و نکات مرتبط با کشت و پرورش گیاه آمده است.

معاون تولید به‌نشر در ادامه گفت: سومین بخش کتاب «دارونامه گیاهی» به شرح و توصیف بیماری‌های مختلف و نحوه درمان آنها با استفاده از داروهای گیاهی اختصاص دارد که در هر مورد پس از توصیف مختصر بیماری، بندی با عنوان «با پزشک خود مشورت کنید» آمده و سپس علل بروز بیماری، مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه نیز گیاهان مفید برای درمان بیماری مزبور ذکر شده‌اند. در این اثر سعی شده، متنی شیوا در زمینه گیاهان دارویی و گیاه درمانی برای خوانندگان ارائه شود. در متن اصلی کتاب، تنها به برخی پژوهش‌های علمی صورت گرفته تا سال ۲۰۰۲ میلادی اشاره شده بود، اما در ترجمه اثر نتایج جدیدترین تحقیقات صورت گرفته تا سال ۲۰۱۴ میلادی لحاظ شده است.

میرزاده در پایان گفت: در کتاب «دارونامه گیاهی» مجموعه‌ای بیش از ۵۰۰ قطعه عکس گیاهان دارویی لحاظ شده که در قالب یک لوح فشرده همراه کتاب آمده است. این اثر در ۷۴۵ صفحه قطع رحلی،‌ شمارگان ۵۰۰ نسخه به همراه یک لوح فشرده عرضه شده است.

منبع: مهر