تبیان، دستیار زندگی

اصلاح اخلاقیات با دید و بازدیدهای خانوادگی

دید و بازدید از بستگان از راهکارهای مهم اصلاح روابط اجتماعی و اخلاقی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صله رحم

دید و بازدید از بستگان و آشنایان از راهکارهای مهم اصلاح روابط اجتماعی است که خداوند فوائد مثبت روانی و معنوی فراوانی برای آن قرار داده است. از نگاه علم روانشناسی، کاهش اضطراب فردی و اجتماعی، افزایش روحیه تعامل‌پذیری، میل به فعالیت‌های اجتماعی، دوری از انزوا و گوشه‌گیری، افرایش شادی و نشاط، اصلاح روابط خانوادگی و  ... از اثرات مثبت دید و بازدید محسوب می‌شود. مطالعات اندیشمندان نشان داده است دید و بازدید با اقوام و خویشاوندان روی مغز تاثیر می‌گذارد و بخشی از آن را که بیانگر احساسات افراد درباره فامیل، دوستان و حتی خود شخص است،‌ بر می‌انگیزد. از این جهت تحقیقات گسترده‌ای درباره تأثیر دید و بازدیدها در افزایش نشاط و سلامتی افراد جامعه صورت گرفته است. 

در نگاه روایات علاوه بر این موارد، به تأثیرات معنوی دید و بازدید اشاره شده است. افزایش طول عمر، دفع بلا، افزایش روزی، آسانی حساب قیامت و ... از جمله این موارد است. امام رضا(ع) در یک روایت با اشاره به اثر صله رحم در افزایش طول عمر فرمود: «چه‌بسا مردی که سه سال از عمرش بیشتر نمانده، ولی صله رحم به‌جا آورد و خدا به‌خاطر این کار، عمرش را به 30 سال افزایش دهد و خدا آنچه را می‌خواهد انجام می‌دهد؛ یَکونُ الرّجل یَصِلُ رَحِمَهُ فیکونُ قَد بَقِیَ من عمرِهِ ثلاثُ سنین فَیُصَیِّرُها اللهُ ثَلاثینَ سَنَهً…». (الکافی، ج2، ص150)

همچنین امام صادق(ع) در دیگر روایت حُسن خلق را از دیگر اثرات دید و بازدید برشمرد و فرمود: «صله ارحام، اخلاق را نیکو، دست را با سخاوت، دل و جان را پاک و روزی را زیاد می‌کند و مرگ را به تأخیر می‌اندازد؛ صِلَهُ الارحام تُحسِّنُ الخُلقَ و تُسَمِّحُ الکَفَّ و تُطَیِّبُ النَّفسَ و تَزیدُ فی الرّزقِ و تُنسئُ فی الأجلِ.» (الکافی، ج 2، ص 158) 

 خوشبختانه به برکت اعیاد و مناسبت‌های خاص از یک سو و نیز احساساتی که مختص ایرانیان است، سنت دید و بازدید در کشورمان بیش از سایر کشورها رعایت می‌شود و حال در آستانه طولانی‌ترین شب سال، بار دیگر ملت ایران از فوائد این سنت دیرینه که ریشه در دیانت آن‌ها دارد آماده دید و بازدید از خانواده‌های خود می‌شوند. 

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.