تبیان، دستیار زندگی

تهران رتبه دوم ثبت نام خادمیاران رضوی را به خود اختصاص داده است

مدیرکل مرکز امور خادمان آستان قدس رضوی گفت که استان تهران رتبه دوم ثبت نام خادمیاران رضوی را به خود اختصاص داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست هم اندیشی مدیران آستان قدس رضوی
نشست هم اندیشی مدیران آستان قدس رضوی با رابطین مناطق و شهرستان های آستان قدس رضوی تهران با موضوع طرح بزرگ خادمیاری رضوی با حضور علی‌اکبر عصار‌نیا مدیر کل مرکز امور خادمان آستان قدس رضوی، پرویز سروری سرپرست دفتر آستان قدس رضوی برگزار‌شد.

در ابتدای این مراسم, پرویز سروری سرپرست دفتر تهران آستان قدس رضوی در سخنانی گفت که به عنوان خادمان امام رضا (ع) کار‌های بزرگی را در برنامه داریم و در بخش جهیزیه به عنوان یک عملیات مقدماتی کار‌هایی را انجام داده ایم تا زمینه این کار بزرگ فراهم شود.

وی افزود: تا پایان سال حداقل 220 سری جهیزیه به زوج‌های جوان اهدا خواهیم‌کرد. همچنین ما می‌توانیم جهیزیه‌های محدودی را به زوج‌ها هدیه می‌دهیم، اما در کنار آن مسئله اجاره سالن یکی از دغدغه‌های زوج‌های جوان است. در همین زمینه با سالن دار‌ها برای اجاره سالن‌ها صحبت کرده ایم تا زمینه ازدواج آسان را در تهران فراهم کنیم.

سروری به دو مسئولیت در اهداف شکل‌گیری نمایندگان آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: یکی از این وظایف محرومیت زدایی است. با توجه به این که استان تهران همیشه الگو بوده اگر برنامه‌ها به خوبی انجام شود برای کشور الگو‌سازی خواهد شد و ما باید هم‌اندیشی و هم‌افزایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به تقاضای بالا در تهران فاصله زیادی با شرایط مطلوب داریم, از این رو از عزیزان درخواست می‌کنم با توجه به تجربه‌های گذشته خود نقاط ضعف و پیشنهادات خود را برای بهتر شدن کار به ما بگویند تا ما بتوانیم از این نکات استفاده کنیم.

اعطای وام 3 میلیون تومانی به زوج‌های جوان

در ادامه این نشست غلامعلی صادقی مسئول ستاد امور استان‌های آستان قدس رضوی گفت: هسته  اولیه کانون‌های شش گانه مربوط به حوزه معاونت مستضعفین شکل گرفته و در سطح مناطق توسعه پیدا می‌کند. البته برنامه ریزی کار ستادی خواهیم داشت و شاهد توسعه فعالیت‌های این حوزه خواهیم بود.

وی ادامه داد: با آسیب شناسی فعالیت‌های گذشته، اولویت‌هایی را مشخص کرده ایم که باید دایره نیازمندان خود‌را توسعه بدهیم و درهر منطقه و شهرستان، مناطق کم‌برخوردار را شناسایی و به نیازمندان آن مناطق کمک کنیم. ما باید دایره کمک به افراد مختلف را بزرگ کنیم و به نیازمندان بیشتری خدمت رسانی کنیم البته همکاری با خیریه‌ها نباید فقط معطوف به چند خیریه محدود نشود.

صادقی گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین کمیته امداد و سازمان بهزیستی منعقد کرده ایم تا هر منطقه‌ای یک رابط بین این دو مجموعه معرفی کنند و قرار است به آن‌ها مسئولیتی بدهیم که بتوانند از توانمندی خادم‌یاران استفاده کنند، همچنین در بخش جهیزیه، وام 3 میلیونی قرض‌الحسنه ازدواج را برای زوج‌های جوان فراهم می‌کنیم.

وی بیان کرد:6 کانون حوزه‌های سلامت، حقوقی، زائر اولی، اشتغال و کار‌آفرینی، جهاد و کار‌آفرینی، در حوزه‌های مختلف فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که با برنامه‌ریزی، این فعالیت‌ها گسترده خواهد شد.

خدمت‌رسانی 60 هزار خادم و خادمیار به زائران بارگاه رضوی

علی‌اکبر عصار‌نیا مدیر کل مرکز امور خادمان آستان قدس رضوی به عنوان آخرین سخنران این نشست, گفت: این جلسه یک اهمیت مهمی دارد و این است که هزاران نفر منتظر این هستند که زمینه خادمی آنها فراهم شود.

وی به قدمت خادمان رضوی اشاره کرد و گفت: از 400 سال پیش واقفانی که وجود داشتند که دربان بودند و بعد از آن فراش ها و پس از آن در طول زمان 5 خدمت به عنوان خدمه به وجود آمد. همچنین از بعد از بمب گذاری حرم مطهر در سال 71  انتظامات و حراست به آن اضافه شده است.

عصار نیار گفت: اکنون 40 مدل خادمیار در حرم مطهر مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند که  اکثر این خادمیاران حرم مشهدی هستند. اکنون آستان قدس 60 هزار خادم و خادمیار دارد که هر 8 روز یکبار کشیک خدمتی خود را در حرم می‌گذرانند.

مدیر کل مرکز امور خادمان آستان قدس رضوی عنوان کرد: بعد از حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان, ایشان طبق حکم رهبری گفتند که هر کسی در هر نقطه از ایران می تواند خادم امام رضا(ع) باشند. بر همین اساس از اول سال 97 طرح خادمیار رضوی آغاز به کار کرد کهاصل خدمت در شهر خودشان است و در 12 روز در سال می توانند برای گذراندن کشیک به مشهد بیایند.

وی عنوان کرد: تاکنون 162 هزار نفر برای طرح خادمیار رضوی ثبت نام کردند که از این تعداد 65 هزار نفر تایید شده و نیاز است مابقی افراد نیز تایید شوند. همچنین تاکنون 16 هزار نفر در قالب 52 هزار کشیک انجام خدمت کردند و از این تعداد 10 هزار نفر عرصه خود را انتخاب کردند. تعداد افراد ثبت نامی در استان تهران 16700 نفر است که تهران رتبه دوم را در استانها بعد از اصفهان دارد.

منبع: تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.