تبیان، دستیار زندگی

ابتکار یک روحانی در انتقال مبانی دینی با زبان طنز

مدیر گروه فرهنگی موسسه رهروان انتظار گفت: «عمو روحانی» در مراسم جشن تکلیف تعدادی از دانش‌آموزان، با زبان طنز و شعر آنها را با مفاهیم و مبانی دینی آشنا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت‌الاسلام جواد ربیعی


حجت‌الاسلام جواد ربیعی مسئول موسسه فرهنگی هنری رهروان انتظار نور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، با اشاره به عدم اثربخشی و ماندگاری برخی جشن‌های تکلیف شرعی دانش‌آموزان مدارس گفت: برخی جشن‌های تکلیف به یک دورهمی شاد واردوی تفریحی تبدیل شده است، لذا باید با بررسی‌های کارشناسانه و برنامه‌ریزی مدوّن، سعی کنیم برگزاری جشن‌های تکلیف، اثرگذاری معنوی بیشتری در ذهن فرزندان‌مان داشته باشد.

این فعال فرهنگی با تشریح آسیب‌شناسی چرایی این اتفاقات یادآور شد: با بررسی‌های کارشناسی و میدانی این موضوع مشخص شد که نقش اساسی چهار «میم» در اثرگذاری و ماندگاری مباحث اعتقادی جشن‌های تکلیف کودکان ضروری به نظر می‌رسد. «میم» اول، منزل است، از آنجایی که محیط منزل و نحوه تربیت والدین نقش مهمی در باورپذیری مبانی اعتقادی فرزندان ایفا می‌کند، باید قبل از اجرای جشن‌های تکلیف، با هماهنگی مسئولان مدارس، یک روحانی کارشناس مشاوره جلسه‌ای را با والدین دانش آموزان برگزار کرده و آنها را با ضرورت‌های جشن تکلیف و بایدها و نبایدهای لازم برای فرزندانشان آشنا کند.

حجت‌الاسلام ربیعی افزود: «میم» دوم مسجد است، مساجد کانون‌های مطهر ارتباط با خدا و مبانی دینی برای فرزندان هستند که حضور بچه‌ها در مساجد و بهره‌گیری از فضای معنوی مسجد و انس با ائمه اطهار (ع) نقشی اساسی در شکلگیری اعتقادات صحیح در آنها دارد.

مدیر گروه فرهنگی تبلیغی انتظار نور گفت: مدرسه «میم» سوم است، چراکه بخش مهمی از حضور دانش‌آموزان و ارتباطات آنها در محیط مراکز آموزشی است. «میم» آخر مربی است که نقشی محوری در آموزش و تربیت فرزندان دارد.

حجت‌الاسلام ربیعی با اشاره به سابقه فعالیت بیش از 15 ساله در زمینه امور فرهنگی، تبلیغی و دینی اظهار کرد: این موسسه 12 سال در زمینه اجرای جشن‌های تکلیف دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور با محوریت تهران فعالیت داشته و تاکنون 42 دوره تربیت مربی کودک و نوجوان را برگزار کرده است.

وی با تأسی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ضرورت توجه به امور فرهنگی و تربیت نسل آینده انقلاب گفت: انتقال مفاهیم دینی با روش‌های جذّاب و نوین به مخاطبان و به ویژه با استفاده از زبان هنر از اهداف اصلی این موسسه است. سال گذشته برای اولین بار موفق شدیم با همکاری آستان مقدس حرم امام خمینی (ره)، جشن تکلیف 2 هزار و 500 دانش آموز منطقه 19 تهران را همراه با اجرای برنامه‌های خاص و جذاب هنری و عروسکی در حرم امام راحل برگزار کنیم، همچنین برنامه‌های جشن تکلیف متعددی در سطح استان تهران و قم و سایر شهرهای کشور اجرا شده است.

حجت‌الاسلام ربیعی خاطرنشان کرد: اولین جشن تکلیف ویژه و تخصصی این موسسه در سال جاری همزمان با ولادت امام حسن عسگری علیه‌السلام با همکاری و مشارکت گروه هنری آیینی «حنانه» در مجتمع فرهنگی شهدای ابوذر منطقه 17 تهران با حضور دانش آموزان چند مدرسه با شکلی متفاوت برگزار شد که به گفته همه حاضرین و کارشناسان حاضر در همایش، این اجرا در کشور کم‌نظیر بوده است. در این مراسم بچه‌ها ابتدا با استقبال فرشتگان وارد فضای مسجد شده و ضمن بیان احکام شرعی و اعتقادی و مباحث تکلیف و اقامه دو رکعت نماز برای سلامتی امام عصر (عج)، سپس طواف نمادین خانه کعبه را انجام دادند.

وی افزود: از نظر دانش آموزان و اولیاء یکی از زیباترین و شادترین بخش‌های این جشن، اجرای «عمو روحانی» بود، چراکه او در این مراسم با زبان طنز، شعر و مهربانی، بچه‌ها را با مبانی دینی آشنا کرده و با عروسک‌های نمایش، اجراهای جالب توجهی را برگزار می‌کرد. برای همه دانش آموزان شرکت کننده در جشن‌های تکلیف بسته‌ای شامل چادر، سجاده، مُهر و تسبیح به همراه کیف اهدا شد.

حجت‌الاسلام ربیعی اضافه کرد: برگزاری جشنواره بندگی در قالب داستان نویسی، شعر و نقاشی با موضوع نماز و حجاب در سطح مدرسه نیز از دیگر فعالیت‌های این موسسه به شمار می‌رود که طی آن دانش‌آموزانی که در موضوعات مطروحه برتر شوند ضمن دریافت جایزه به مناطق آموزش و پرورش معرفی شده و همچنین در جشنواره‌های تابستانی موسسه نیز از آنها تجلیل به عمل می‌آید.

گفتنی است علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت رهروان انتظار نور به نشانی www. r-entezar.ir مراجعه کنند.


منبع : تسنیم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.