تبیان، دستیار زندگی

آیین های مهدوی شب یلدا

حجت الاسلام حیدری تاکید کرد: طولانی ترین شب سال فرصتی مغتنم برای فکر کردن به طولانی ترین غیبت مهر گیتی و جهان هستی و انجام اعمالی برای ایجاد ارتباط و انس با حضرت حجت (عج) است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشن حضرت مهدی

حجت الاسلام «علی حیدری»  در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت شب یلدا و با رویکرد بهره گیری از فرصت همنشینی یلدا در راستای ترویج و تبلیغ آموزه های مهدوی انجام شد، اظهار کرد: یلدا بلندترین شب سال است اما بلندتر از شب سیاه غیبت نیست چراکه هزار و صد و هشتاد و پنج سال است که یلدای غیبت کبری به طول انجامیده است .

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با طرح این سوال که برای اینکه یلدای طولانی غیبت به طلوع زیبای خورشید ظهور منتهی شود، باید چکار کرد؟، تصریح کرد: طولانی ترین شب سال مجالی برای فکر کردن به طولانی ترین غیبت مهر گیتی و جهان هستی و انجام اعمالی برای ایجاد ارتباط و پیوند با حضرت حجت (عج)  است.

حیدری ادامه داد: در فرصت هم نشینی خانواده ها در شب یلدا ذکر صلوات بر پیامبر (ص) و خاندان مطهر ایشان از عوامل گرمی بخش و ثواب است چنان که در روایتی پیامبر (ص) داریم: «کسانی در قیامت به پیامبر (ص) نزدیکترند که در دنیا بیش از همه صلوات بر محمد و آل محمد می فرستند».

وی با بیان اینکه دومین زمینه انس با امام زمان (عج) در فضای هم نشینی شب یلدا، دعا برای ظهور حضرت حجت (عج) است، گفت: دعا هم برای دعا کننده و هم برای دعا شونده دارای ثواب و تاثیر است، در واقع دعا تمرینی است برای تاثیر معنوی اول در خود و بعد تلاشی  برای گشایش امر ظهور.
حیدری تصریح کرد: دعا از وظایف منتظران ظهور است لذا ما مکلف به دعا کردن هستیم و در این راستا  این نکته را هم باید توجه داشته باشیم که حضرت حجت(عج) را باید بیاوریم پس ما مکلف به دعا هستیم تا ایشان ان شاء الله ظهور نمایند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه سومین فرصت و گام مهدوی در شب یلدا دادن صدقه برای سلامتی امام زمان (عج) است،گفت: ایرانیان در طولانی ترین شب یلدا در واقع از دیرباز با صدقه دادن برای امام زمان(عج) و یادکرد حضرت(عج) این علقه و ارتباط  را با امام حی خود ایجاد می کنند، ما برای سلامتی حضرت(عج) صدقه می دهیم چراکه ایشان ولی نعمت ما هستند، در واقع ایشان هدف از آفرینش و امنیت بخش برای اهل زمین هستند.
وی اضافه کرد: امام زمان(عج) لطف عظیم الهی برای بشریت اند لذا ما حضرت(عج) را با صدقه دادن یاد می کنیم چون آن بزرگوار می فرمایند: من روزی صد بار شما را دعا می کنم، ما هم باید به یاد کسی که روزی صدبار برای شیعیان دعا می کند، باشیم .
حیدری صله ارحام را چهارمین فرصت و زمینه بهره وری مهدوی شب یلدا توصیف و تاکید کرد: ایرانیان طولانی ترین شب یلدا را از دیرباز با صله رحم که یک سنت حسنه است، گرامی می دارند، یکی از اعمال خوبی که انسان در این شب باید مقید به آن باشد، صله رحم است و در این فرصت هم نشینی و دیدو بازدید اقوام می توان با ذکر و نام امام زمان (عج) تبلیغ و ترویج آموزه های مهدوی را هم انجام داد.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: پنجمین راه، خواندن ادعیه و زیارات منتسب به حضرت(عج) است زیرا در این شب و فرصت همنشینی آن می توان با قرائت دعاها از یاد حضرت(عج) غافل نبود.

وی ادامه داد: در این شب می توان دعاهایی مانند: دعای عهد را که از یادگارهای امام صادق (ع) است، قرائت کرد زیرا شب یلدا بهترین فرصت است که انسان در جمع خانوادگی با این دعا عهدی با امام زمان (عج) بندد و یا در صورت امکان دعاهایی مانند دعای ندبه، دعای فرج، دعای سلامتی امام زمان (عج) و زیارت آل یاسین را نیز می توان قرائت کرد.
حیدری گفت: ششمین گام و فرصت، مطالعه کتب مهدوی هرچند به اندازه چند صفحه است تا در جمع اعضای خانواده نسبت به حضرت حجت(عج) که ناظر بر ما و اعمال مان هستند، معرفت افزایی داشته باشیم یا در این راستا یک از بزرگترها نیز می تواند چند سطری در رابطه با امام زمان (عج) صحبت کند.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: برای ایجاد پیوند با امام (عج) یک نمادی از امام(عج) در منازل و محیط زندگی باید ایجاد کنیم تا وسیله ارتباط و یادکرد ما از حضرت(عج) باشد، مانند تابلوهایی که مزین به القاب حضرت(عج) باشد که با دیدن آنها به یاد ایشان باشیم.
وی ادامه داد: این امر در سیره علمای شیعه نیز وجود داشته است مانند آیت الله میلانی که در اتاق خود تابلویی از القاب شریف حضرت(عج) داشت و در آنها این دوبیتی را نوشته بود: «بالای سرم نام تو را نقش نمودم/یعنی سر من به فدای قدم تو».
حیدری ابراز کرد: آخرین عرصه و فرصت نیز حضور در اماکن منسوب به امام زمان (عج) است، البته این امر برای افرادی که امکانش را دارند مقدور است که به طور مثال در مسجد مقدس جمکران حاضر شوند و در این شب با بهره گیری از فضای معنوی این مکان با حضرت(عج) ارتباط برقرار کنند.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان با اشاره به اهمیت یاد امام زمان (عج) در جمع های خانوادگی، خاطرنشان کرد: «یک ثانیه از عمر همین یک شبِ یلدا/ باعث شده تا صبح به یُمنَش بنشینیم/ده قرن زِ عمر پسر فاطمه (ع) طی شد/یک شب نشد از هجر ظهورش بنشینیم.»

منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.