تبیان، دستیار زندگی

انتشار پانزدهمین چاپ «هنر سینما»ی بوردول و تامسون

پانزدهمین چاپ «هنر سینما» نوشته دیوید بوردول و کریستین تامسون با شمارگان هشتصد نسخه توسط نشر مرکز منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 «هنر سینما»
«هنر سینما» که یکی از مشهورترین کتاب‌های آموزشی سینما در سطح جهان است و اکنون در آمریکا به عنوان منبع مقدماتی برای ورود به عالم سینما مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای نخستین بار در سال ۱۳۷۷ با ترجمه فتاح محمدی شمارگان سه هزار و ۳۰ نسخه و بهای سه هزار و ۹۵۰ تومان منتشر شده بود.

نویسندگان کتاب را در پنج بخش عمده تالیف کرده‌اند. عناوین این بخش‌ها به ترتیب عبارتند از: «تولید فیلم»، «فرم فیلم»، «سبک فیلم»، «نقد تحلیلی فیلم» و «تاریخ سینما».

بخش نخست کتاب شامل یک فصل با عنوان «حرفه تولید فیلم» است. بخش دوم کتاب نیز به ترتیب شامل سه فصل با این عناوین است:«اهمیت فرم فیلم»، «روایت به مثابه یک سیستم فرمال» و «سیستم‌های فرمال غیر روایی».

همچنین «نما: میزانسن»، «نما: خصوصیات سینماتوگرافیک»، «رابطه نما با نما: تدوین»، «صدا در سینما» و «سبک به مثابه یک سیستم فرمال: جمع بندی» عناوین پنج فصلِ بخش سوم کتاب است. «نقد فیلم: تحلیل‌های نمونه» تک فصل بخش چهارم کتاب است. در نهایت «فرم فیلم و تاریخ سینما» نیز تک فصل بخش پایانی کتاب است.

دیوید بوردول، نظریه‌پرداز فیلم و تاریخ‌نگار اهل آمریکا و مدرس سابق دانشگاه واشنگتن-مدیسون است. کریستین تامسون همسر سابق بوردول است که جز کتاب «هنر سینما» کتاب مشترک دیگری با عنوان «تاریخ سینما» نیز نوشته که این کتاب نیز با ترجمه روبرت صافاریان از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

نشر مرکز پانزدهمین چاپ این کتاب را با شمارگان هشتصد نسخه، ۵۴۲ صفحه و بهای ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان و دانشجویان سینما قرار داده است. چاپ چهاردهم این کتاب نیز در سال گذشته (۱۳۹۶) با شمارگان هشتصد نسخه و بهای ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر شده بود.

فتاح محمدی، مترجم تخصصی حوزه‌های سینما، فلسفه و ادبیات نمایشی است.

«از نشانگان خود لذت ببرید: ژاک لاکان در هالیوود و بیرون از هالیوود»، «وحشت از اشک‌های واقعی: کریستف کیسلوفسکی بین نظریه و مابعد نظریه»، «به برهوت خوش آمدید» و «لاکان به روایت ژیژک» همگی نوشته اسلاوی ژیژک، «اسلاوی ژیژک»نوشته تونی مایرز، «مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی» نوشته سوزان هیوارد، «گفتمان» نوشته سارا میلز، «اشیای سرگردان: سوگ، خاطره، و فیلم در آلمان پسا جنگ» نوشته اریک ال. سانتنر، «رمان‌های کودکان، فیلم‌های کودکان» نوشته داگلاس استریت، «هنر و هراس» نوشته پل ویریلیو، «قوم‌نگاری تصویری: استفاده از دوربین در تحقیق انسان‌شناختی» اثر پیتر ایان کرافورد، «گفت‌وگوهایی پس از یک خاکسپاری» و «زندگی×۳» هر دو نوشته یاسمینا رضا، «بازگشت به خانه» نوشته هارولد پینتر و... از دیگر ترجمه‌های منتشر شده فتاح محمدی است.

منبع: مهر