تبیان، دستیار زندگی
كمتر از پنجاه سال از احداث و افتتاح پل بروكلین پل فلزی جهان می‌گذشت كه در شهر اهواز پایه‌های پل فلزی معلق بنا گذاشته شد. از جمله روایات مربوط به احداث پل، این که می‌گویند مهندسی آلمانی به اتفاق همسرش كه مهندس نیز بود شروع به ساختمان پل كرد و كار را تا ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پل سفید، اولین پل معلق ایران

پل سفید، اولین پل معلق ایران

كمتر از پنجاه سال از احداث و افتتاح پل بروكلین پل فلزی جهان می‌گذشت كه در شهر اهواز پایه‌های پل فلزی معلق بنا گذاشته شد.

از جمله روایات مربوط به احداث پل، این که می‌گویند مهندسی آلمانی به اتفاق همسرش كه مهندس نیز بود شروع به ساختمان پل كرد و كار را تا مرحله سوار كردن یكی از هلالی‌ها با موفقیت پیش برد، ولی انگلیسیهای حاكم بر شركت نفت در آن زمان، لوازم و ادواتی كه در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی كه با آن هلالی اول را بالا كشیده و مهار كرده بود پس گرفتند كه این عمل انگلیسی ها باعث دق كردن و مرگ مهندس آلمانی، سازنده پل شد. ولی بعد از چندی، سرانجام زن مهندس آلمانی كمر همت بست و با ابتدایی‌ترین وسایل ممكن آن زمان و بكار گرفتن چند دوبه بجای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسكلت پل سوار كرد و ساختمان آن را بپایان رسانید و پل را آماده تحویل و بهره‌برداری كرد.

نحوه بسته شدن قرارداد و چگونگی اجرای پل:

در تاریخ 10خرداد 1312 از طرف ریاست اداره بهره برداری راه ‌آهن ناحیه جنوب اهواز (اریك كسوندسن) و معاونت فنی و مهندسی سیف‌ الله ‌خان مشاور پروژه ساختمان، یك پل جدید بر روی رود كارون جهت عبور و مرور اهالی شهر اهواز در یازده صفحه به وزارت كل طرق و شوارع داده و سه محل برای احداث پل پیشنهاد گردید. تا این زمان تنها پل معلق بر روی رودخانه كارون پل فلزی راه آهن (پل سیاه) بود كه برای اتصال راه‌آهن سراسری به بندر امام خمینی در سال 1308 احداث شده است.

پل سفید، اولین پل معلق ایران

در تاریخ 17 خرداد 1313 قراردادی در 12 ماده بین میرزا علی‌خان منصور وزیر طرق و شوارع ایران و اسكارلیندال نماینده شركت سوئدی سونسكاانتر پرناداكتی پولاكت منعقد و طبق قرارداد مسئولیت ساختمان پل كارون اهواز و امتحان زمین و تهیه نقشه‌های اصلی به شركت مذكور كه به اختصار (سنتاب) نامیده می‌شد واگذار گردید، كل هزینه عملیات مربوط به پل كارون كه بایستی به موجب قرارداد پرداخت می‌شد، مجموعاً پنج ‌میلیون و هفتصد و هشت هزار ریال (000/708/5 ریال) برآورد گردید. كه پرداخت آن طی 12 فقره چك به عهده بانك ملی ایران واگذار گردید. فولاد مورد نیاز و سایر مصالح و لوازم ساختمان پل از طرف شركت سنتاب پس از تایید رسمی سفارت ایران در استكلهم به كشور سوئد داده شد.

بر اساس ماده 3 این قرارداد انجام كار بعد از تصویب نقشه‌های تفصیلی و امضاء قرارداد بیست ماه تعیین گردید و طبق شش ماه شركت سنتاب موظف بود یك نفر نماینده با اختیارات تام برای مذاكرات و تصمیمات مربوط به امور ساختمان در محل كار تعیین نمایند و در همین بند از قرارداد اداره راةآهن جنوب نیز نماینده وزارت طرق و شوارع به منظور نظارت در اجرای عملیات ساختمانی، طبق نقشه‌های مصوب معرفی گردید.

یك ماه بعد از تاریخ 20 مرداد 1313 گونتربرگ از طرف شركت سنتاب به سمت ریاست ساختمان پل اهواز منصوب و بعنوان نمایندة شركت مذكور به اهواز اعزام شد. مهندس سیف‌الله‌خان مشاور از طرف وزارت طرق و شوارع به نمایندگی انتخاب شد.

پل سفید، اولین پل معلق ایران

در اوایل مهرماه 1313 موقعیت خط وسط پل بر روی رود كارون تعیین و در دوم شهریور همان ماه به منظور استحكام زمین برای شالوده ریزی پایه‌های پل از شركت نفت درخواست وسایل حفاری شده كه در اواخر همین ماه یعنی در 28 مهرماه 1314 اولین پی‌كنی آن آماده گردید و تا 20 بهمن‌ماه همان سال پنج پایه از هفت پایه اصلی پل بر اساس طرح (ك. لوبرك استاد آكادمی استكهلم) پی‌كنی و بتون‌ریزی شد. در ماههای اردیبهشت و تیر ماه سال 1314 دو پایه باقیمانده آن تكمیل شد. فطعات فلزی پل كه در كارخانه «مولارك  استاد» سوئد ساهته گردید بهم متصل، سپس از «دوبه» راه‌آهن   بوسیله جرثقیل كشتی فلورستان متعلق به كمپانی استریل در روز 18 مرداد 1314 اولین قطعه آهن پل فلزی اهواز بالا كشیده شد.

در 12 مرداد 1315 بتون‌ریزی سرتاسری پل به پایان رسید و در 15 مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد و در 24 مرداد همان سال ضمن شروع سیم كشی برق جهت روشنایی پل از سوی شركت سنتاب اعلام شد كه پل اهواز 14 روز دیگر برای تحویل حاضر می‌شود.

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا كشید و سرانجام در 30 شهریور 1315 با بیش از هفت ماه تأخیر با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه‌آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبان ماه 1315 افتتاح و با رعایت اینكه:

1- در موقع عبور، بیش از یك ماشین روی پل در حركت نباشد.

2- چند درشكه پشت سرهم روی پل در حركت نباشد.

3- سرعت حداكثر اتومبیل روی پل 5 كیلومتر در ساعت باشد.

و بنابراین ارتباط عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.

بازسازی و مرمت عرشه پل معلق:

پل سفید، اولین پل معلق ایران

هدف از اجرای طرح:

- رفع خطرات احتمالی، به لحاظ گذشت 13 سال از عمر مفید پنجاه ساله پل

- بهینه سازی، مرمت و احیاء سمبل تاریخی شهر

مشخصات فنی پل:

پل سفید، اولین پل معلق ایران

جنس سازه : بتونی و فلزی

طول: 20/501

عرض: 8/9

سه دهانه: 49 متری

دو دهانه: 130 و 136 متری

دو قوس بتونی: 12 و 20

8 ستون به ضخامت: 20/56

ارتفاع از سطح آب: 13

مراحل اجرایی پروژه:

پل سفید، اولین پل معلق ایران

كه شامل عملیات تخریب بتن كف، نصب قطعات فلزی، بتون ریزی و كف سازی، ساخت نرده مناسب، سند بلاست و رنگ‌آمیزی مجدد كل قطعات فلزی پل و نورپردازی با استفاده از فیبر نوری می‌باشد.

هزینه و روش اجرا:

پل سفید، اولین پل معلق ایران

این پروژه با اعتبار 5/7 میلیارد ریال و در سه فاز اجرایی برنامه‌ریزی شده است.

- فاز اول شامل سه دهانه وسطی

- فاز دوم شامل دهانه بزرگ غربی

- فاز سوم شامل دهانه بزرگ شرقی

منبع:

تبیان خوزستان

مطالب مربوط به استان:

مناطق جنگی خوزستان

دانستنی های استان خوزستان

صنایع دستی استان خوزستان(1)

صنایع دستی استان خوزستان(2)

جست وجوی نمادی برای معرفی چغازنبیل