تبیان، دستیار زندگی
به منظور بررسی تأثیر بی‌ خوابی بر عواطف افراد، پژوهشگران آمریکایی مطالعه جالبی را ترتیب دادند. در این مطالعه که در انستیتو نظامی "والتر رید" در مریلند آمریکا انجام شد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آدم‌های خسته، عاطفه ندارند

مردی خسته

به منظور بررسی تأثیر بی‌ خوابی بر عواطف افراد، پژوهشگران آمریکایی مطالعه جالبی را ترتیب دادند. در این مطالعه که در انستیتو نظامی "والتر رید" در مریلند آمریکا انجام شد، 26 سرباز مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهشگران ابتدا از این افراد یک تست عاطفی به عمل آوردند و سپس برای آنها مسائل ویژه‌ای را مطرح کردند و از آنها خواستند که بگویند در چنین شرایطی چه تصمیمی می ‌گیرند.

این مسائل در سه گروه دسته‌ بندی شدند:

- مسائل فاقد پیچیدگی‌های اخلاقی (که در آن سربازان در شرایط فرضی قرار می‌ گرفتند که در آن به کسی آسیبی نمی ‌رسید).

- مسائل اخلاقی ولی غیر شخصی ( که در آن سربازان باید تصمیمی را می ‌گرفتند که به طور غیرمستقیم به گروهی آسیب می ‌رساند).

- مسائل اخلاقی و شخصی (که در آن سربازان باید تصمیمی را می‌ گرفتند که ممکن بود طی آن به طور مستقیم به عده‌ای آسیب برسانند و حتی باعث مرگ آنها شوند).

ابتدا این مسائل برای همگی مطرح شد و نمرات کسب شده توسط سربازان شبیه هم بود. سپس به این افراد 53 ساعت بی ‌خوابی داده شد و دوباره مسائل مشابه مطرح شد.

نتایج نهایی نشان داد که افرادی که در تست عاطفی اولیه نمره بالایی کسب کرده بودند، پس از بی ‌خوابی هم تصمیماتشان چندان تفاوت نکرد، ولی کسانی که نمرات متوسط یا پایین کسب کرده بودند، پس از بی‌ خوابی به طرز قابل ملاحظه‌ای ساده‌گیر شدند و در مورد مسائل اخلاقی و شخصی، تصمیماتی را که به دلیل مسائل اخلاقی قبلاً برای آنها غیرقابل قبول بود، به سادگی اتخاذ کردند.

این ها همگی نتایج بررسی‌های کاملاٌ علمی دانشمندان و پژوهشگران در مورد خطرات کار بیش از حد و کم ‌خوابی بر سلامت افراد و جامعه بودند. این نتایج البته ارزش کار و فعالیت را زیر سؤال نمی ‌برد، ولی نشان می ‌دهد که کار ارزشمند هم اگر با رعایت اصول انجام نشود، تأثیری بدتر از انجام ندادن کار دارد.

دکتر محمدعلی شهاب‌الدین

*مطالب مرتبط:

پُر کاری افراطی ممنوع!

بی‌خوابی و ساعت بدن

بی‌خوابی و کاهش سلول های مغزی

وقتی کم بخوابید ...

عوارض بی خوابی در مشاغل حساس

کم خوابی شدید منجر به افزایش وزن می شود

آسوده بخوابید

خستگی ناشی از کار، باعث افزایش وزن می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.