تبیان، دستیار زندگی

بودجه 98 را براساس نیازهای محلات تنظیم کردیم

شهردار منطقه 5 گفت: نیازمندی های بودجه 98 را براساس محلات تدوین کرده ایم و امضای تمام شورایاری های محلات را در این بودجه داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رجبعلی خسروآبادی
رجبعلی خسروآبادی در نشست خبری گزارش عملکرد 100 روزه شهرداری منطقه 5 با بیان اینکه سیاست ما شفافیت در عمل است، اظهار کرد: اوایل حضورم در این منطقه، حدود 80 درصد از درخواست ها و مشکلات شهروندان در ملاقات های مردمی مربوط به حوزه شهرسازی بود در حالی که در چند هفته گذشته مراجعه کنندگان در این خصوص به یک تا دو نفر رسیدند. 

وی افزود: یکی از پرچالش ترین حوزه های این منطقه، شهرسازی بود و مردم اعتراض داشتند که پاسخ های مناسبی دریافت نمی کنند. برای حل این مشکل در معاونت شهرسازی بخشی را ایجاد کردیم که مردم از نظرات کارشناسان اطمینان پیدا کنند و امکان رصد فرایند اقدامات برایشان انجام شود. این کار را در تمام حوزه ها می توان انجام داد و اگر مردم اطمینان پیدا کنند که منطقه 5 در حال توسعه است، سرمایه گذاران هم جلو می آیند. 

شهردار منطقه 5 با بیان اینکه در سال های گذشته تجربه ارزش افزوده ملک در این منطقه به خوبی مشهود بود، گفت: البته در نگاهی که در طرح جامع برای منطقه 5 داریم، این منطقه قطب گردشگری تهران است و با این نگاه باید به سمت کارکردهایی برویم که رشد خوبی در جمعیت پذیری داشته اند. 

خسروآبادی با بیان اینکه از هشت و نیم میلیون نفری که در تهران زندگی می کنند حدود 10 درصد در منطقه 5 ساکن هستند، افزود: این منطقه پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری دارد، در شمال منطقه بیشترین کارکرد گردشگری است. به طور مثال در این محدوده پارک کوهسار را داریم که حدود 6 هزار هکتار است و تنها هزار هکتار آن در محدوده شهری قرار دارد و مابقی در اختیار منابع طبیعی است. 

وی تاکید کرد: مدتی پیش با اداره منابع طبیعی تفاهم نامه ای امضا کردیم و متعهد شدیم با حفظ گونه های گیاهی در این بخش ها، در آن فضا اقدامات تفرجی انجام دهیم و اگر بتوانیم در چند سال آینده این کار را انجام دهیم می توانیم حجم زیادی از سرمایه گذاری را به منطقه 5 بیاوریم. 

شهردار منطقه 5 با بیان اینکه برای فرحزاد و کن هم طرح های خوبی داریم، تصریح کرد: امیدواریم برای احیای رودخانه کن، سرمایه گذاری انجام شود. مشکل اصلی کن این است که نه در حوزه روستا قرار دارد و نه شهر. البته به تازگی شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه ای را ابلاغ کرده که با آن، زمینه توسعه کن ایجاد می شود. 

خسروآبادی در ادامه گفت: برای اولین بار ستاد بازآفرینی امروز در منطقه 5 برگزار می شود و امیدواریم با برگزاری این ستاد بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم. 

وی در خصوص اقداماتی که برای حفظ باغات در منطقه 5 انجام شده است یادآور شد: باید زمینه ای ایجاد کنیم که مردم ارزش افزوده را به جای ساختمان در باغ هایشان به دست آورند و اگر این کارکرد ایجاد شود دیگر نیازی نیست ما برای حفظ باغات تلاش کنیم چراکه این خود مردم هستند که برای حفظ درآمدشان از باغات محافظت می کنند. 

شهردار منطقه 5 با اشاره به اینکه در زمین های این منطقه تقریباً ساخت و ساز انجام شده است، عنوان کرد: این ساخت و سازها گاهی برای شهر و اقتصاد منطقه خوب است، اما این منطقه گاهاً درآمد مناطق دیگر را ندارد چراکه ساختمان ها در مقیاس بزرگ ساخته می شوند و تجمیع چند پلاک کمی مشکل است. 

خسروآبادی تصریح کرد: نیازمندی های بودجه 98 را براساس محلات تدوین کرده ایم و امضای تمام شورایاری های محلات را در این بودجه داریم. به عقیده من، منابع را باید خرج کاری کنیم که مردم می خواهند تا بتوانیم از مشارکت آن ها استفاده کنیم، ما باید زمینه توسعه و امکان سرمایه گذاری را فراهم کنیم که اگر مردم خواستند به کمک ما بیایند زمینه آن فراهم باشد. 

وی یکی دیگر از اقدامات شهرداری منطقه 5 را تبدیل شاخه های درختان به چیپس عنوان کرد و گفت: از این چیپس ها می توان به عنوان یک نماد بصری در بلوارها استفاده کرد.

خسروآبادی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی در خصوص حریم منطقه 5، بیان کرد: امیدواریم با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضائیه ساخت و ساز غیرقانونی در حریم به خصوص در آبریزگاه های شهر تهران متوقف شود. واقعیت این است که گاه افراد از دیوان عدالت اداری دستور توقف حکم را می گیرند، البته تاکید می کنم حکم ها کنسل نمی شوند بلکه تنها متوقف می شوند.

به گفته وی استدلال دیوان عدالت اداری این است که ممکن است شهرداری صلاح شهر را کامل در نظر نگرفته باشد و این اقدام باعث کند شدن اقدامات شهرداری منطقه 5 در حریم می شود. 

خسروآبادی با تاکید بر اینکه رستوران های کن و فرحزاد باید ساماندهی شوند، گفت: بعضی از خدماتی که در این رستوران‌ها ارائه می‌شود غیربهداشتی است و تاکنون ۷ رستوران تخریب، ۲۴ رستوران پملپ و ۱۷ رستوران دستور موقت گرفته است.

شهردار منطقه 5 در پاسخ به سوال دیگری درباره ساماندهی مجتمع تفریحی «کوروش» عنوان کرد: گاهی در ساخت و سازها پیوست های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته نمی شود و در آینده حل آن مشکلات سخت تر می شود که مجتمع کوروش از این قبیل است. اگر در آغاز ساخت این پروژه کمی عقب نشینی انجام می شد در حال حاضر شاهد چنین مشکلی نبودیم. البته با برنامه هایی از قبیل اختصاص پارکینگ طبقاتی دیگر به این مجتمع، اقداماتی در دست اجرا داریم که نیازمند مصوبه شورای شهر است.
منبع : شهرنوشت