تبیان، دستیار زندگی

اتاقی برای ازدواج آ‌سان در جوار مسجد

مسجد جامع نارمک با راه اندازی اتاق ازدواج ‌آسان سعی کرده است، گامی در جهت ازدواج آ‌سان و کمک به زوج های بی بضاعت بردارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواج آسان
رسانه‌ها، مساجد و بسیاری از مراکز و نهاد‌هایی که به طور مستقیم با مردم ارتباط دارند، می‌توانند در ترویج ازدواج آسان و تغییر نگرش و باورهای غلط در امر ازدواج نقش به‌سزایی داشته باشند.

یکی از راهکارها، تغییر نگرش عمومی از طریق رسانه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی است. رسانه‌ها، مساجد و بسیاری از مراکز و نهاد‌هایی که به طور مستقیم با مردم ارتباط دارند، می‌توانند در ترویج ازدواج آسان و تغییر نگرش و باورهای غلط در امر ازدواج نقش به‌سزایی داشته باشند. با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که مساجد باید پایگاه اجتماعی باشند، شایسته است که آغازگر ترویج فرهنگ ازدواج آسان مساجد باشند. البته تغییر در باورهای غلط اجتماعی نیاز به همت همگانی در جامعه دارد و از وظیفه مسئولین در توجه و تامین زیرساخت‌ها و تسهیلات مالی برای جوانان نمی‎کاهد.
ترویج فرهنگ ازدواج آسان و دستورات اخلاقی اسلام در مورد آسان گرفتن ازدواج به قدری متین و ظریف است که با توجه به این مهم پائین‌ترین طبقات جامعه هم به راحتی می‌توانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند. ازدواج آسان بر مبنای ارزش‌های اسلام را می‌توان زمینه ساز کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه دانست، لذا برای تحقق آن باید در جامعه فرهنگ سازی شود. این امر یکی از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب و نظام اسلامی است.

مساجد در جوامع اسلامی از صدر اسلام تاکنون نقش مهمی داشته‌اند، اکنون مساجد می‌توانند با برگزاری کلاس های آموزشی و ارتقای آگاهی مردم برای مقابله با تجمل گرایی و اسراف که تضعیف کننده امر ازدواج و بنیان خانواده هستند، نقش موثری داشته باشند.امامت جماعت می‌تواند با تعیین ساعتی مشخص برای حل مشکلات مردم، ارائه برنامه‌هایی جذاب و ارتباط منظم و مستمر با نمازگزاران و گفت و گو با جوانان از مشکلات آنها مطلع و از تعداد افراد مجردی که مسجد او می‌آیند آگاه شود و در یافتن زوج مناسب و ارائه مشاوره آنها را راهنمایی کند.

یکی از مساجدی که در زمینه ازدواج آسان پیشقدم بوده است، مسجد جامع نارمک است. این مسجد با فراهم کردن اتاق عقد با عنوان  «خانه ازدواج آسان جوانان» را به ازدواج های کم هزینه تشویق می کند.

«روح الله صادقی»در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به راه اندازی اتاق ازدواج آسان با مشارکت مسجد جامع نارمک گفت:اتاق ازدواج آسان در سرای محله منطقه نارمک راه اندازی شده است و برای جوانان بی بضاعت مراسم عقد رایگان برگزار می کند تا از این طریق بتواند گامی در جهت ازدواج های کم هزینه بردارند.

عضو شورای فرهنگی مسجد جامع نارمک بیان کرد:مساجد از جمله محل‌هایی هستند که می‌توانند آغازگر این حرکت خیرخواهانه باشند و با تلاشی که متولیان مساجد انجام می دهند،می توانند با شناسایی زوج‎های جوان و نیازمند در تأمین جهیزیه آنها تلاش کنند.

صادقی تصریح کرد:در شرایطی که جوانان به بهانه‌های مختلف ازدواجشان را به تأخیر می‌ندازند، مساجد وظیفه دارند که اهمیت ازدواج و مزایای آن را چه به لحظ اجتماعی و چه به لحاظ شرعی برای جوانان توضیح دهند. همچنین تاکیدی که شرع مقدس اسلام بر این مضوع دارد را تبیین کنند و نیاز جامعه را برای ازدواج جوانان و خطراتی را که جامعه و جمعیت کشور را در آینده تهدید می‌کند را به آنها توضیح دهند
وی با اشاره به اینکه دستگیری مساجد از  افراد بی بضاعت زمینه ساز تشویق جوانان به ازدواج می شود، اظهار کرد: علاوه بر برکت و تأثیرات معنوی در خوشبختی زوج ها هم نقش مهمی دارد و می تواند بسیاری از مسایل و دغدغه‌های مادی آنان را کاهش دهد.

عضو شورای فرهنگی مسجد جامع نارمک به فعالیت های خیریه  این مسجد هم اشاره کرد و گفت:خیریه مسجد جامع نارمک، در موضوع کمک به نیازمندان، جهیزیه، کمک به معلولین، خدمات دارویی به بیماران نیازمندان و آزادی زندانیان در بند، همواره پیش قدم بوده است و توانسته خدمات گسترده ای ارایه دهد به طوری که در چند روز گذشته اقدام به اعزام خانواده های بی بضاعت به مشهد مقدس کرد.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.