تبیان، دستیار زندگی

تاثیر HTTPS یا SSL در سئو سایت چیست؟

تا پیش از این در مرورگر گوگل هنگام جستجو اگر در سایتی از پروتکل HTTPS استفاده می شد یک آیکون سبز رنگ نمایش داده می شد و این نشان دهنده امن بودن سایت بودن سایت بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر https یا ssl در سئو سایت چیست؟
تا پیش از این در مرورگر گوگل هنگام جستجو اگر در سایتی از پروتکل HTTPS استفاده میشد یک آیکون سبز رنگ نمایش داده میشد و این نشان دهنده امن بودن سایت بودن سایت بود. در آپدیت های اخیر این حالت برعکس شده است و سایت هایی فاقد ssl هستند با آیکون  Not Secure نشان داده می شوند. یکی از مزایای استفاده از HTTPS در سئو و بهینه سازی سایت میباشد .

SSL چه تاثیری در سئو سایت دارد و چرا باید از HTTPS استفاده کنیم؟
همانطور که می دانید ssl پروتکل استاندارد رمز گذاری شده برای برقراری امنیت بین سرویس دهنده یا server و سرویس گیرنده یا clinet است .

تاثیر https یا ssl در سئو سایت چیست؟
در این تصویر همان طور که مشاهده می کنید در قسمت بالا یک سایت فاقد SSL که نوشته شده not secure و نشان دنده این است که این سایت ناامن بوده و امنیت سیستم شما در خطر میباشد ولی در پایین تصویر نشان از فعال بودن SSL و امن بودن سیستم شما داده شده است.بنابرین موتورهای جستجو هم در انتخاب سایت های دارای ssl حساب ویژه ای به خود باز کرده اند.

۱- سرعت بالاتر HTTPS نسبت به HTTP
برای اینکه استفاده از HTTPS وجود داشته باشد باید هم مرورگر کاربر و هم گواهینامه امنیتی SSL بر روی سایت شما نصب و فعال گردیده باشد. بعد از رعایت این دو مورد امکان دسترسی و دریافت داده های سایت از طریق پرتوکل HTTPS فراهم میشود. بر اساس آمارهای دریافتی چند ماه قبل شرکت موزیلا و Load Impact  انتظار بهمبود ۵۰ الی ۷۰ درصد از سایت هایی که دارای ssl هستند سرعت و عملکرد بهتری داشته باشند که همین اتفاق نیز رخ داد.

تاثیر https یا ssl در سئو سایت چیست؟
همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید سرعت سایت های دارای پرتوکل HTTPS نسبت به HTTP به مراتب بهبود یافته شده است.

۲- تاثیر SSL در سئو وبسایت و رتبه بندی
تاثیر دیگر HTTPS بر روی سئو سایت می باشد که یکی از اصلی ترین تاثیر های مثبت SSL می باشد. استفاده از SSL در سایت ها از اهمیت بالایی برای گوگل برخوردار بوده و بعد از گذشت ۴ سال از فراگیر شدن استفاده آن نمی توان گفت که هنوز هم همان مقدار تاثیر را می گذارد ولی جزء فاکتورهای سئو گوگل به چشم می آید.

تاثیر https یا ssl در سئو سایت چیست؟
در تصویری که مشاهده می کنید مربوط به SSL by Default Usage Statistics  سایت  builtwith.com است که آخرین آمار استفاده از ssl در سطح دنیا نشان داده شده است. همان طور که می بینید بیش از ۲۳ میلیون سایت دنیا از SSL استفاده می کنند.

تاثیر https یا ssl در سئو سایت چیست؟

این تصویر نیز آمار استفاده از SSL در ایران را نشان میدهد که ۵۱ درصد از سایت ها از گواهینامه let’s encrypt و ۱۰ درصد هم از SSL رایگان ارائه شده توسط سی پنل استفاده میکنند.

۳- امنیت بیشتر SSL 
از مزایای اصلی SSL بالابردن سطح امنیت سایت ها میباشد . اکثر کارهایی که ما در اینترنت انجام میدهیم از فرم های ساده ورود به سایت تا صفحات پرداخت اینترنتی که داده های حساس و سری کاربران در آنها ارسال و  دریافت میشود در HTTP یا سایت های فاقد SSL به راحتی قابل دریافت و دزدی میباشد ولی در HTTPS  امنیت این سایت ها تضمین شده و مشکلی وجود ندارد.

۴- ارسال و دریافت سریع داده ها
در موقع استفاده از سایت های HTTP قفل سبز رنگ در آن نمایش داده نمی شود و به همین خاطر صفحه هنوز کاملا امن نیست که این لینک می تونه هم از سایت خود شما و هم از سایت دیگری گرفته شده باشد به همین خاطر همیشه توصیه شده است از سایت های HTTPS  استفاده شود تا انتقال صحیح و سریع داده ها فراهم شود.

۵-افزایش سطح اعتماد در میان کاربران
آخرین مورد تاثیر گذاری که در استفاده از SSL قابل توجه است سطح اعتماد کاربران میباشد. با افزایش روز افزون کاربران و وسیع تر شدن و حساس تر شدن داده ها کاربران نیز نسبت به داده ها حساسیت به خرج داده و از سایت های فاقد موارد امنیتی دوری می کنند. این عده از کاربران به ۷۵ درصد رسده که روی همین امر حساسیت به خرج داده و همیشه سعی می کنند از سایت های دارای موارد امنیتی بالا استفاده کنند.

مطالب مرتبط:
دلیل اهمیت تگ ها و هدرها در سئو سایت چیست؟
طراحی سایت و سئو، معرفی الگوریتم های بهینه سازی گوگل
سئو و بهینه سازی تصاویر

منبع: https://iranitarh.com