تبیان، دستیار زندگی

برکات و آثار حضور حضرت معصومه (س) در ایران

حجت الاسلام ذوالفقاری گفت: حضور حضرت (س) شامل برکات زیادی است که یکی از آن‌ها ترویج و گسترش مکتب شیعه در ایران بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا فاطمه معصومه
حجت الاسلام والمسلمین سید محسن ذوالفقاری خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برکات حضور حضرت معصومه (س) در ایران و سفر ایشان به شهر قم اظهار کرد: حضرت معصومه (س) تنها فرزند دختر امام موسی بن جعفر (ع) هستند که در سال 173 هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند. پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر (ع) پدر بزرگوارشان، امامت به ولی‌نعمت ما امام رضا (ع) رسید و ایشان به دستور مأمون عباسی و خلفای زمان بنی عباس به ایران و طوس آمدند. به همین سبب نیز حضرت معصومه (س) برای دیدار با برادر خود به سمت ایران آمدند، اما در نزدیکی های شهر ساوه توسط دشمنان اهل بیت (ع) مسوم شدند و پس از چند روز بیماری از دنیا رفتند.

وی در ادامه بیان کرد: کاروان حضرت معصومه (س) در مسیر قم تا ساوه مورد هجوم دشمنان قرار گرفت و مریض شدند و توسط همسفرانشان به شهر قم آمدند و پس از 17 روز که در بستر بیماری بودند، در 23 ربیع الاول، رحلت کردند.

این خطیب و کارشناس امور دینی در پاسخ به وفات یا شهادت حضرت معصومه (س)، گفت: بنا به نحوه شهادت حضرت معصومه (س)، روایات متعددی از وفات یا شهادت حضرت است  که برخی ها اعتقاد دارند چون حضرت مسموم شده است و مورد هجوم قرار گرفته‌اند، به شهادت رسیدند، نه وفات.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری، درخصوص آثار و برکات حضور حضرت معصومه (س) افزود: حضور اهل بیت (ع) و امامزادگان در هرجای که باشند شریف هستند و حضورشان شامل برکات زیادی برای اهالی آن منطقه می شود. درواقع محل دفن حضرت معصومه (س) خارج از شهر قم بود و کم کم مردم گِردحرم جمع شدند و شهر قم به شکل امروزی خودش درآمد.

وی ادامه داد: یکی از برکات حضور ایشان در شهر قم، قرار گرفتن مرکزیت شیعه و حضور روحانیت در این شهر است. با نگاهی به این شهر درمیابیم که شهر قم نسبت به سایر شهر ایران، کسوت دیرینه ای در سادات کشور دارد، چرا که فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) به زیارت این بانو می آمدند و در شهر قم زندگی می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالفقاری یادآور شد: مرکز روحانیت و تشیع ابتدا در نجف بود و بسیاری از علمای ما برای فراگیری علوم قرآنی به عراق می رفتندکه بعد از انقلاب اسلامی شهر قم به برکت بارگاه  حضرت معصومه (س) به مرکز تشیع در جهان اسلام تبدیل شد.
منبع:
باشگاه خبرنگاران جوان 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.