تبیان، دستیار زندگی

«خارج از مرز» به گالری دیلمان می‌آید

نمایشگاه نقاشی های یحیی رویدل با عنوان «خارج از مرز»، جمعه ۳۰ آذرماه افتتاح می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


نمایشگاه «خارج از مرز»

 نمایشگاه نقاشی های یحیی رویدل با عنوان «خارج از مرز» روز جمعه ۳۰ آذر ماه در گالری دیلمان افتتاح می شود. 

آثار یحیی رویدل با رویکردی سمبولیستی و فیگوراتیو هستند و پیش­تر در آخرین نمایشگاه انفرادی این هنرمند که سال ۹۵ با عنوان «گراند» در گالری ثالث برگزار شد، شاهد حضور عناصری چون کرگدن هایی عظیم الجثه در کنار هواپیماهایی اسقاطی بودیم.

این بار اما هنرمند در آثارش استفاده از رنگ را به حداقل رسانده و فیگورهایی از زن را بعضا وارد تابلوها کرده است اما هواپیما و پرواز همچنان سوژه‌ اصلی این آثار است، هواپیماهایی به گل نشسته و زمین گیر.

رویدل در کارنمای پیش رو در گالری دیلمان مجموعا ۲۸ اثر نقاشی و طراحی خود را در ابعاد مختلف با تکنیک رنگ روغن و با استفاده از تنالیته‌ رنگ‌های خاکستری ارایه کرده و شاهد حضور کرگدن‌هایی مریض و معیوب که نماد رخوت و سنگینی هستند در برخی از آثار وی نیز هستیم.

او خود را شبیه به کرگدن‌هایی می داند که نقاشی می‌کند، با همان سرسختی که گویی از انجام هر کار برمی‌آیند، آنها قوی هستند و می‌توانند تخریب زیادی به وجود بیاورند اما در عین حال ساکت و آرامند. این کرگدن‌ها در هر ۲ مجموعه حضور دارند و در مجموعه جدید نیز جسته و گریخته ظاهر شده‌اند.

نقطه مشترک بین آثار رویدل هواپیماست و آن را به مثابه زندگی، رفتن و پرواز توصیف می‌کند، او هواپیماها را عاشقانه دوست می‌دارد و می‌گوید اولین جرقه مجموعه «گراند» زمانی اتفاق افتاد که لاشه هواپیمایی قدیمی را جلوی چشمانش با سنگ تکه تکه کردند و آلومینیوم بدنه آن را به سرقت بردند.

یحیی رویدل، متولد ۱۳۶۷ است که تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی گرافیک و کارشناسی ارشد نقاشی به پایان رسانده است. از جمله موفقیت‌های این هنرمند کسب رتبه اول نقاشی در بخش استانی طی سه سال پیاپی و تقدیر در ۲ دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی جوانان است. وی تا کنون در بیش از شش نمایشگاه گروهی از جمله آرت اکسپو تهران و نمایشگاه صد اثر صد هنرمند و ... حضور داشته و پیش از این، سه نمایشگاه انفرادی با نام های «تاریخ مصرف»، «همین حوالی» و «گراند» برگزار کرده است.


در بیانیه این نمایشگاه به قلم رویدل آمده است:


«در ادامه این زمین‌گیر بودن به ظاهر همیشگی، سراسر جغرافیای هستی‌ام مزین به لاشه زاریست پولادین و مدفون به زیر غبار و خاکستر.

رویای عبور از حقیقت این افق مرگ افکن و رهایی از همنشینی این ارواح عزادار مرا وامی‌دارد تا این مهمانی شبانه مرگ را پایان بخشم و هجوم سنگین طوفان این تباهی را پس زنم و در هم تنیدگی ناخوشایند را به سمت رهایی طی کنم. کاوش کنم حس کامل را خارج از مرز، خارج از هرگونه تاج گذاری و یا انتخاب جمعی تا به دست آورم خویشتن باکره‌ام را در افق مطلق«.

نمایشگاه «خارج از مرز» از تاریخ ۳۰ آذر ماه تا ۱۲ دی در گالری دیلمان برگزار می شود و علاقمندان می توانند جمعه از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۰ و همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت ۴ تا ۷ به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از ظفر، تقاطع خیابان پورمشکانی (کودکان غزه)، شماره ۵۰ مراجعه کنند.

منبع: مهر