تبیان، دستیار زندگی

آیا جنگ ستارگان کمکی به شناخت روح انسان می‌کند؟

کتاب «روان‌شناسی جنگ ستارگان؛ سوی تاریک ذهن» به تازگی توسط انتشارات سیفتال منتشر شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
کتاب «روان‌شناسی جنگ ستارگان

«روان‌شناسی جنگ ستارگان؛ سوی تاریک ذهن» با ویراستاری ترویس لانگلی و ترجمه بایک نجفی به تازگی توسط انتشارات سیفتال منتشر شده است.

روان‌شناسی جنگ ستارگان نخسین جلد از مجموعه روان‌شناسی و فرهنگ عامه است. در این ردیف کتاب‌ها قصد بر آن است که تا عناصر موجود در فرهنگ عامه معاصر از جمله فیلم‌ها، کمیک‌ها و ... از دیدگاه روان‌شناسی مورد کندوکاو قرار بگیرند.

در معرفی پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب ترکیبی‌ست از دو پدیده‌ی محبوب دنیای ما: جنگ ستارگان و مدل شخصیت‌شناسی کارل یونگ. اولی به‌عنوان یک داستان حماسی سال‌هاست طرفداران پروپاقرصی در تمام دنیا دارد و دومی، حاصل یک عمر پژوهش یکی از برترین روان‌شناسان دنیا در راه شناخت روان انسان‌هاست. آیا جنگ ستارگان کمکی به شناخت روح انسان می‌کند؟»

کتاب در پاسخ به این پرسش که «چرا جنگ ستارگان مهم است؟» نیز آورده است: ​«جنگ ستارگان مهم است چون باعث می‌شود آدم‌ها با هم حرف بزنند. در سیاره‌ی دیجیتالی ما ـ جایی که به‌نظر می رسد همه یک‌سره غرق در گوشی‌های هوش‌مند هستند ـ خیلی راحت می‌شود در غیاب تعاملات چهره به چهره منزوی شد.... جنگ ستارگان به دورِ هم جمع‌شدن انسان‌ها در انجمن‌ها، روی‌دادهای خیریه و نمایش‌ها می‌انجامد... جنگ ستارگان مثل دستگاهی‌ست که حس تعلق تولید می‌کند. وقتی انسان‌ها احساس تعلق کنند، آن‌گاه قادر خواهند بود تا به بقیه‌ی اعضای جامعه هم کمک برسانند»

کتاب با طرح این پرسش آغاز می‌شود که «آیا می‌توان نیکی و پلیدی را تعریف کرد؟» و از زبان ویلیام جیمز روان‌شناس می‌گوید: «همه ما این آمادگی را داریم که به خاطر یک هدف خاص به دیگران ظلم کنیم. تفاوت بین یک انسان خوب و یک انسان بد انتخاب این هدف است.»

در فصل‌های مختلف این کتاب هم گفته می‌شود که انسان‌های خوب هم سرانجام مرتکب اعمال پلید شده‌اند و نویسنده سعی دارد به این پرسش‌ها پاسخ دهد که انسان خوب چگونه تعریف می‌شود؟ آیا ممکن است نه اعمال و کردار، بلکه خود انسان پلید باشند؟

لانگلی برای تشریح خیر و شر و پلیدی به جامعه‌ستیزی روانی، اجتماع‌ستیزی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی هم گریزی زده و متذکر می‌شود که ویژگی‌ها و خصوصیاتی که این اختلالات در حوزه روان‌شناسی تعریف می‌شوند برای توضیح کامل طیف و دامنه شر و پلیدی کافی نیستند و سپس یک یه یک شخصیت‌های داستان جنگ ستارگان را از این منظرها مورد بررسی قرار می‌دهد.

نوع ارتباط انسان با ماشین و روبات و واکاوی احساسات ما نسبت به موجودات مصنوعی از دیگر موضوعاتی‌ست که کتاب «روان‌شناسی جنگ ستارگان؛ سوی تاریک ذهن» به آن پرداخته است و این بحث را به میان می‌کشد که چرا منطق اخلاقی ما کشتار ارتش روبات‌ها را قبول می‌کند.

روان‌شناسی جنسیت، نیروی رابطه‌ها، کهن‌الگوها و ایمان و نیرو از دیگر مباحثی که کتاب از دل داستان جنگ ستارگان بیرون کشیده و پیش روی خواننده می‌گذارد.

کتاب «روان‌شناسی جنگ ستارگان؛ سوی تاریک ذهن» با ویراستاری ترویس لانگلی و ترجمه بایک نجفی در ۳۱۶ صفحه و به قیمت ۳۵۰۰۰ تومن توسط بنگاه نشر سیفتال منتشر شده است.

منبع: ایبنا