تبیان، دستیار زندگی

بهینه‌ سازی robots.txt در وردپرس

سئو مناسب برای سایت شما از اهمیت فراوانی برخوردار است. در واقع در نظر گرفتن فاکتورهای اساسی در سئو برای شما سودمند بوده و به ارتقای وبسایت تان و افزایش رتبه سایت کمک می‌ کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهینه‌سازی robots.txt در وردپرس
در وردپرس نیز موضوع به همین صورت است و شما برای اینکه بتوانید سئوی وردپرس را بهبود بخشید از گزینه‌ هایی اساسی در این راستا باید کمک بگیرید. یکی از فاکتورهای مهم سئو بهینه‌ سازی robots.txt در وردپرس است. فایل robots.txt یک ابزار قدرتمند برای تان به حساب می‌ آید و به عنوان شخصی که به سئوی وبسایت اهمیت می‌ دهد، حتما باید آن را در نظر بگیرید.
بهینه‌سازی robots.txt در وردپرس

نحوه بهینه‌ سازی robots.txt در وردپرس
با گذشت زمان گوگل عملکرد خود را برای بهینه سازی موتور جستجو تغییر داد و موارد قبلی را که با آن کار می کردید کنار گذاشت. برای بروز بودن باید اطلاعات جدید را در فایل robots.txt قرار دهید . با مطالعه مقاله به اصل موضوع پی ببرید.

بررسی یک سایت توسط گوگل
سایت و ربات های گوگل نسبت به سالیان قبلی تفاوت بسیاری کرده و رشد فراوانی داشته است  و در حال حاظر به تمامی قسمت های یک سایت دسترسی کامل دارد. به طوری که همانند یک ذره بین قدرتمند عمل می کند.یکی از موارد قابل توجه برای بهینه سازی robots.txt در وردپرس این است که فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت را نباید مسدود کنید.قبلا مسدود کردن دسترسی به wp-includes و پوشه افزونه ها به کمک robots.txt رایج بوده ولی امروزه کاربردی ندارد. بیشتر قالب های وردپرس درخواست های ناسازگاری به جاوا اسکریپت ارسال می کند که به آن ایجکس می گویند به محتوای سایت و امکانات دیگر صفحات وب اضافه می شوند. بعد از نسخه ۴٫۴ وردپرس این مشکلات رفع گردید و هسته وردپرس نیز بروزرسانی شد.
بهینه‌سازی robots.txt در وردپرس
نادیده گرفتن برخی از لینک ها توسط robots.txt
از نکات قابل توجه این است که اگر از robots.txt برای مسدود کردن آدرس یا url ها استفاده کنید، مانع از بررسی موتورهای جستجو در وبسایت خود خواهید شد. بدین معنی که از توزیع لینک‌ های با ارزش در url ها مانع می شود. اگر در قسمتی از  وبسایت لینک‌ های زیادی موجود است و نمی‌ خواهید در موتور جستجو نمایش داده شود، آن را توسط robots.txt بلاک نکنید بلکه به جای آن از no-index و nofollow  می توانید کمک بگیرید.در این حالت به موتورهای جستجو این امکان را می‌دهید تا به طور مناسب لینک‌ ها را در وبسایت توزیع کنند.

مثال برای عملکرد robots.txt
برای بهینه سازی robots.txt نباید چیزی را بلاک یا مسدود کنیم. یعنی نیازی به مسدود سازی wp-content/plugins یا فایل های دیگر نمی باشد. چرا که کدهای جاوا اسکریپت در صورت لزوم باید بتوانند وارد سایت شوند و از برخی قالب ها استفاده کنند. هم چنین به بلاک کردن wp-admin هم نیازی نمی باشد زیرا گوگل با استفاده از  [inurl:wp-admin] سایت شما را یافته و به آن نفوذ می کند.

بهینه‌سازی robots.txt در وردپرس

با robots.txt چه کنیم؟
در ابتدا به کنسول گوگل وارد شده  و در زیر گزینه Crawl  گزینه Fetch and google را پیدا کنید، از گزینه Fetch and render options استفاده کنید.اگر با وارد کردن وبسایت در این بخش و کلیک بر روی گزینه مورد نظر با خطا مواجه شدید و سایت را دقیقا همانند آنچه در مرورگر باز می‌کردید، مشاهده نکردید باید به دنبال رفع خطاهای آن بگردید و برای بهینه‌ سازی robots.txt در وردپرس، باید آن خطاها را در این فایل یافته و حذف کنید.

بهینه‌سازی robots.txt در وردپرس
نتیجه گیری نهایی
برای سئو و بهینه سازی وبسایت باید نهایت دقت لازم را کرده و حتما اطلاعات خود را بروز کنید زیرا فاکتورهای سئو قبلی ممکن است به کار نرفته و تغییراتی در آن ها صورت بگیرد. با استفاده از بروز کردن اطلاعات فایل  robots.txt می توانید در سئو سایت خود پیشرفت کرده و قدم خوبی بردارید.

مطالب مرتبط:
تکنیک های بهینه سازی سایت در سریع ترین زمان ممکن
طراحی سایت و سئو، معرفی الگوریتم های بهینه سازی گوگل
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

منبع: https://iranitarh.com