تبیان، دستیار زندگی
معرفی محصولات تولیدی برتر سال 2005 با بهره گیری از علم نانو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده محصول برتر فناوری نانو در سال 2005

سال 2005 سالی است که محصولات واقعی بسیاری با این دانش جدید(نانوفناوری) تولید و به بازار عرضه شده‌اند. به طوری كه گزارش سال گذشته Nanotech Product Guide  که توسط سایت‌هایی که در حوزه فناوری های نوین تحقیق و پژوهش می‌کنند تهیه شده است پر از كالاهای مصرفی مفید و جالب توجه است که افراد را شوكه می‌کند.

در این گزارش‌ نیز مانند گزارش‌های سال 2003و 2004، محصولاتی كه ارتباط بسیار كمی با فناوری نانو داشته و فقط در اول راه بازار بوده و یا هنوز در ابتدای مرحله تجاری شدن هستند نیامده است.

معیارهای انتخاب این محصولات تهیه شده در گزارش Nanotech Product Guide از دیدگاه این نویسنده به طور مختصر به شرح زیر است:

1- در این گزارش محصولاتی انتخاب شده‌اند که مدت زمانی از تجاری شدن آنها گذشته باشد. بنابراین محصولاتی که هنوز در مرحله آزمایش بوده و یا به طور انبوه و فراوان تولید نشده‌اند جزء این دسته نیستند.

2- میزان توجه و سرمایه گذاری این شرکت‌ها به فناوری نانو و نیز محصولاتی كه با این فناوری مد نظر است.

3- معیار آخر نیز میزان موفقیت در فروش محصولات تولیدی است که این شرکت ها از طریق بکار بردن این فناوری بدست آورده‌اند. به عبارت دیگر کاربرد این فناوری در محصولات تولیدی، موجب بهبود قابل توجهی در فرآیند یا كالای تولید شده بوده که در نهایت مشتری را ترغیب به خرید آن نموده است.

دستاورد این گزارش:

نتیجه این گزارش حاکی از آن است که این 10 محصول برتر معرفی شده در سال2005، نشان از پیشرفت قابل توجه در صنایع ورزشی، آرایشی و پوشاك دارد. این پیشرفت‌ها بیشتر در سنتزنانوكپسول‌سازی و صنایع غذایی نیز هست که به تازگی رخ داده است.

همانگونه كه در پایین به آن اشاره خواهد شد، این فناوری را می توانید در نمونه محصولاتی نظیر شكلات‌های طعم‌دار، آدامس‌ها و نیز تعداد قابل توجهی از محصولات بدون چربی نیز مشاهده نمایید .

در این گزارش تاکید می‌شود که استفاده از فناوری نانو همچنان رو به رشد است و شركت‌های بیوفناوری در بخش توسعه داروهای مولكولی كوچك از آن بهره برده و استفاده خواهند نمود که شاید بتوان گفت در آغاز راه هستیم و باید منتظر پیشامدهای جدید و حیرت آوری باشیم.

این 10 محصول نانویی ذکر شده در این گزارش شامل موارد زیر هستند که عبارتند از :

1- دستگاه ضبط و پخش iPod Nano با ظرفیتGB4 و GB8 به اندازه و ضخامت یك مداد:

این دستگاه محصولی جدید از شركت كامپیوتری اپل (Apple) است. این محصول با ورود به بازار مورد استقبال و توجه ویژه‌ای از سوی مشتریان قرار گرفت.

ipod nano

قابلیت‌های این دستگاه:

این دستگاه با ظرفیت های GB4 و GB8 در بازار موجود می‌باشد. این دستگاه از تراشه‌های حافظه‌ای تولید شده توسط شرکت‌های سامسونگ و توشیبا استفاده نموده است.

عمر باتری‌های آن بدون شارژ مجدد بیش از 24 ساعت است.

این دستگاه می‌تواند 2000 آهنگ و 25،000 هزار عدد عکس را در حافظه خویش ذخیره نماید. دستگاه ضبط و پخش IPod Nano شرکت اپل به قیمت 199 دلار در بازار موجود است.

نکته دیگر آنکه شرکت سامسونگ نیز در حال حاضر بزرگ‌ترین تولید كننده تراشه‌های حافظه فلش DRAM و NAND در جهان می‌باشد. روش و استراتژی این شرکت نیز جالب توجه است.

به همین منظور از روش‌های تولید نیمه‌رسانا (نبمه هادی) استفاده كرده و دقتی زیر 100 نانومتر دارد. در واقع همین دقت 100 نانومتری است كه امكان ساخت حافظه‌ فلش 4 گیگابایتی NAND از نوع iPod Nano را فراهم كرده است.

2- روغن فعال كانولا(Canola) :

این ماده قبلاً مصرف خوراکی نداشته و برای اولین بار در سال 1957-1956 در کانادا از دانه کلزا برای مصارف خوراکی تولید شد

این ماده در واقع نوعی روغن خوراكی است كه با ماده گیاهی به نام فیتوسترول تركیب شده و باعث جذب كلسترول خون و در نتیجه كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

ساختارهای نانو مقیاس شرکت NutraLease باعث تشکیل مایعی می شوند كه باعث بهبود جذب Phytochemicals و همچنین كاهش آن تا 14 درصد كلسترول LDL می‌شود.

نوع سالم‌تری از روغن كانولا توسط شركت NutraLease تولید شده و برای این كار از كپسول‌های 30 نانومتری استفاده شده كه به دلیل كوچكی زیاد قادرند از طریق پوست به داخل بافت‌ها نفوذ كرده و به این ترتیب غذارسانی زیستی بهتری صورت ‌پذیرد.

oil

اخیراً و به تازگی یك شركت دیگر نیز به نام شرکت صنعتی شِمِن(Indutries Shemen ) با الگوبرداری و استفاده ازفرآیندشرکت NutraLease – که در بالا به اختصار اشاره شد- سعی در تولید روغن فعال كانولا با فناوری نانو را دارد تا با رقابت با شرکت NutraLease بتوانند جایی در بازار بدست آورد و سهمی در تجارت برای خویش ایجاد نماید.

محصول سوم جذاب‌تر از محصول فوق بوده و مورد علاقه همه بچه‌ها است.

3- آدامس‌های شكلاتی:

محصولی جدید از شركت صنایع غذایی OLala است. همان طور كه می‌دانیم تاكنون كره كاكائو نتوانسته جای پلیمرهای مورد استفاده در آدامس كه باعث خاصیت كشسانی آن می‌شود را بگیرد. در واقع این چربی‌ها باعث از هم گسیختگی آدامس و كش نیامدن آن می‌شود.

اما این بار شركت OLaLa در شیكاگو راه حلی برای رفع این مشكل ارائه كرده و با استفاده از بلورهای نانومقیاس توانسته است باعث اصلاح شكل سطح آدامس شده و آدامس را به صورت یك بافت كرمی با طعم شكلات در آورد. بعد از این موفقیت بزرگ، هم اکنون این شرکت انواع مختلفی از این شکلات‌ها را با مزه‌ها و طعم‌های متفاوت تولید می‌کند.

آدامس‌های شكلاتی كه به این روش تولید شده‌اند در بازار به قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند. قیمت یک بسته 12 تایی این شکلات حدود 20 دلار و قیمت یک جعبه آن حدود 157 دلار اشت که شامل 144عدد شکلات است به همراه اشانتیون می باشد.

chololate chewing gum

4- كرم صورت فولرینی:

این کرم محصولی از شركت Zelensاست. این كرم همان طور كه از نامش پیداست حاوی فولرین C60 است و دارای خواص آنتی‌اكسیدان بسیار قوی و قابل توجهی است؛ سازنده و مخترع این داروی آرایشی- بهداشتی یک دانشمند پژوهشگر انگلیسی به نام دکتر مارکو لنز (Dr.Marko Lens) است؛ که درجه دکترای جراحی پلاستیک و بازسازی پوست خود را از دانشگاه هاروارد و کالج رویال انگلستان اخذ نموده است.

ایشان دارای سابقه تحقیق و پژوهش‌های بنیادین بوده و مقالات زیادی در حوزه سرطان پوست، ترمیم و بازسازی چروک پوست صورت را تالیف نموده است.

به ادعای دکتر لنز و همچنین مسئولان شركت Zelens، این اولین محصولی است كه در آن از توانایی‌های فولرین در صنایع آرایشی استفاده شده است.

به همین جهت این شرکت برای محصول خود مبلغی معادل 150 پوند (250 دلاری) که تقریباً برابر با 240 هزار تومان می‌باشد را در نظر گرفته است تا هزینه‌های این تحقیقات پوشش داده شود.

البته می‌توان با در نظر گرفتن رقبای جدید و ورود شرکت‌های دیگر به این عرصه، پیش بینی نمود که قیمت این محصول نیز در آینده شکسته شده و کاهش یابد.

cream

5- چوب بیسبال ساخته شده بر اساس نانولوله کربنی (CNT Bat) :

محصولی از شركت استون اسپرتس (Easton Sports)است. این شركت(استون اسپرت)واقع در Van Nuys كالیفرنیا با همكاری شركت Zyvex واقع در تگزاس آمریکا توانست چوب بیسبال CNT را تولید كند.

شرکت Zyvex در تگزاس نانو لوله‌های كربنی مورد نیاز شرکت استون اسپرتس را تولید می‌كند و به کالیفرنیا می‌فرستد.

علاقمندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس الکترونیکی این شرکت          http://baseball.eastonsports.com مراجعه نمایند.

علت تولید این چوب های بیسبال توسط شرکت استون اسپرتس چه بود؟

در چوب‌های بیسبال فعلی، با فیبركربنی، فاصله بین الیاف را تنها رزین پر كرده است و این مسأله باعث تضعیف قدرت این چوب‌ها می‌شود. لذا شركت استون با پخش كردن نانو لوله‌های کربنی تولید شده شرکت Zyvex روی رزین پایه به رفع این مشكل پرداخت.

نتیجه حاصله، چوب بیسبالی شده است كه تمامی بازیكنان در هر سنی كه باشند می‌توانند بیشترین انعطاف، قابلیت پاسخ و همچنین قدرت ضربه بیشتری را با ضربه‌زدن به محل مورد نظر به دست آورده و در نتیجه به حداكثر عملكرد خود در مدت قانونی بازی دست یابند. هزینه پایه برای استفاده از این فناوری از 175 دلار آغاز و بسته به نوع و جنس افزایش می‌یابد.

6- لباس‌های عرقگیر ضد رطوبت:

محصولی از شركت نانوتكس(Nano Tex) بوده که این شرکت در سال‌های گذشته با تولید پارچه‌های ضد چروک و ضد لکه و همچنین تولید ملحفه های خشك‌تر و راحت‌تر در فهرست ده شرکت برتر قرار گرفت، امسال با فهرست متنوع زیادی از لباس‌ها و پارچه‌هایی ضد مایعات، ضد الكتریسیته ساكن و ضدلك ظاهر شده است.

این محصولات جدید به دلیل داشتن ردیفی منحصر به فرد از مو‌های ظریف و کوچک، ضمن نشان دادن چنین ویژگی هایی از خود، فرد را نیز آزار نمی‌دهند.

این شركت در آینده‌ای نزدیک در نظر دارد با تولید راحت ‌ترین لباس‌های عرق‌گیر كشباف و نخی كه از رزین برای بهبود خواص آن استفاده شده و مبتنی بر فناوری به ثبت رسیده جذب رطوبت است، فعالیت خود را گسترش دهد. با این كار ضمن حفظ راحتی مصرف كننده با جذب رطوبت در حداقل زمان ممكن كه ده بار سریع‌تر از الیاف نخیِ رزینیِ امروزی می‌باشد، بدن وی را هم خشك نگه می‌دارد.

یک شرکت ایرانی نیز به نام پوشاک گراد چندی است در تبلیغات تلویزیونی خویش ادعای فروش این نوع محصولات را در ایران می‌کند.

7- جوراب‌های محافظ سرما مبتنی بر فناوری نانو:

این جوراب‌ها محصول شرکت Arc Outdoors است؛ که در حال حاضر جوراب‌های پلی‌استری محافظ سرما (Arctic Sheild) را تولید می‌نماید. تولیدات شركت Arc Outdoors واقع در اوكلاهاما در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. در ضمن در الیاف این جوراب‌ها از ذرات 19 نانومتری نقره استفاده شده است.

خاصیت نقره وکاربردهای نانویی آن:

نقره از قدیم به دلیل خواص ضدمیكروبی خود شناخته شده بود، اما هیچگاه به خوبی به پلیمرها متصل نمی‌شد و در صورت لزوم، آن را به صورت اسپری مورد استفاده قرار می‌دادند؛ و یا مستقیماً به صورت نخ فلزی همراه الیاف مورد استفاده در ساخت جوراب قرار داده و می‌بافتند كه چندان برای مصرف كننده راحت نبود.

همچنین شركت نانو هاریزنس(NanoHorizons) با توسعه فرآیندی منحصر به فرد توانست این مشكل را برطرف كنند.

هم‌اكنون محصول آن با نام تركیب پلی‌استری E47 (E47Polyester Master Compound) عرضه می‌شود و با استفاده از آن می‌توان الیافی مصنوعی و راحت برای بافت جوراب و با مقاومت دائمی در برابر بوی بد ساخت.

8و9–  افزودنی‌های NanoGuard و شیشه‌های خودتمیز شونده:

افزودنی‌های NanoGuard كه محصول اتحادیه رنگ Behr Kitchen & Bath و حاصل كار شركت كالیفرنیایی Behr واقع در Santa Ana می‌باشد و هم اكنون در همه جا قابل دسترسی است. این شركت با اضافه كردن افزودنی‌هایی در ابعاد نانو، چگالی بیشتری برای حامل‌های آبی پلاستیك آكریلیك فراهم آورد. با خشك شدن این حامل‌ها، این افزودنی‌های NanoGuard موجب ایجاد لایه نازكی می‌شود كه سخت‌تر، مقاوم‌تر و ضد آب و كپك و لك و چربی (گریس) است پوشاندن شیشه‌های جدید (Sic) Activ تولیدی Pilkington، با مقدار کمی از فیلم نانومتری حساس به نور (photoactive) ، موجب می‌شود تا سطح آن به نحو مؤثری تمیز شود؛ به این ترتیب که تابش نور خورشید به آن باعث واكنش شیمیایی این فیلم با كثیفی‌های آلی نشسته بر سطح شیشه می‌شود. و در صورت بارش باران یا گرفتن شلنگ آب بر آن قطرات آب به طور یكنواخت و هموار روی سطح شیشه پخش می‌شود.

 10-هوای تمیز با تصفیه‌كننده‌های  NanoBreeze

بخش اصلی و فعال تصفیه كننده‌های هوای NanoBreeze شركت Salem و فناوری‌های NanoTwin مبتنی برN.H، را نوعی نانولوله ثبت شده تشكیل می‌دهد؛ که خود این لوله به حد كافی برای انجام این كار بزرگ است اما آن را داخل حلقه فایبرگلاسِ پوشیده شده با لایه‌ای از بلورهای دی‌اكسید تیتانیوم، با ابعاد 40 نانومتر قرار می‌دهند. این نانولوله با تابش پرتوهای UV موجب باردار شدن این بلورها می‌شود؛ در نتیجه عوامل اكسید كننده قوی‌ ایجاد می‌شوند به طوری كه با چرخش هوا در سطح این لوله، كثیفی‌ها و آلودگی‌های موجود در هوا از بین خواهند رفت.

airconditioner

منبع:nanoclub.ir