تبیان، دستیار زندگی

فضائل حضرت معصومه(س) از منظر معصومان

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید مقامی گفت: شخصیت حضرت معصومه (س) به اندازه‌ای والا است که چهار نفر از معصومان مانند امام موسی کاظم(ع)، امام صادق(ع)، امام جواد(ع) و امام رضا(ع) به زیارت ایشان تأکید و سفارش کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حرم حضرت معصومه

حضرت معصومه(س) از دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) هستند. زمانی که مأمون عباسی امام رضا(ع) را از مدینه به سمت مرو منتقل کردند، یک سال بعد حضرت معصومه(س) همراه جمعی از خویشاوندان، بستگان و علویان به سمت ایران رهسپار شدند.

تاریخ ولادت حضرت به طور دقیق مشخص نیست ولی محل ولادت حضرت در مدینه است. این بانوی بزرگوار دارای القاب مختلف است که هر یک به مناسبت خاصی قرار داده شده که از جمله آنها می‌توان به راضیه، مرضیه و معصومه اشاره کرد که از بین آنها معصومه مشهورتر است و امروز در بین شیعیان و غیر شیعیان به این لقب معروف هستند.

حضرت راه طولانی از مدینه به سمت ایران طی کردند و در هنگام رسیدن به ساوه بیمار شدند و در عین بیماری اصرار داشتند به شهر قم بیایند.

خاندان اشعری از شیعیان برجسته در قم به استقبال حضرت آمدند و استقبال با شکوهی از حضرت داشتند بنابراین حضرت در خانه یکی از این اشعریون به نام موسی بن سعد اشعری ساکن شدند ولی به دلیل بیماری کمتر از 17 روز در قم ساکن بودند و در اثر بیماری رحلت کردند که در محل بارگاه کنونی دفن شدند.

شخصیت حضرت به اندازه‌ای والا است که چهار نفر از معصومان مانند امام موسی کاظم(ع)، امام صادق(ع)، امام جواد(ع) و امام رضا(ع) به زیارت ایشان تأکید و سفارش کردند.

امام رضا(ع) می‌فرمایند هر کس حضرت معصومه(س) را زیارت کند در حالی که عارف به ایشان است و شخصیت و مقامات ایمانی این بانوی بزرگوار را می‌شناسد از پاداش بهشت بهره‌مند می‌شود.

حضرت معصومه(س) در سلسله اسناد غدیر

حضرت معصومه(س) محدثه نیز بودند و در سلسله اسناد غدیر قرار دارند به طوری که سلسله سند حدیث حضرت در مورد غدیر به حضرت فاطمه زهرا(س) می‌رسد.

نقل زیارتنامه از سوی معصوم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم حضرت است و همچنین توصیه به زیارت ایشان می‌کنند. بین امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) محبت ویژه وجود داشت و این محبت شبیه محبت حضرت زینب(س) و امام حسین(ع) است که شکوه و عظمتی در جریان کربلا ایجاد کرد. حضرت معصومه(س) مقامات امام رضا(ع) را می‌شناختند بنابراین مجذوب ایشان بودند.

 حضرت معصومه(س) در بین فرزندان موسی بن جعفر(ع) پس از امام رضا(ع) در بالاترین رتبه از نظر کمالات و فضائل قرار داشتند. مرحوم محدث قمی می‌فرمایند حضرت معصومه(س) به جز امام رضا(ع) افضل اولاد امام موسی بن جعفر(ع) است.

علامه شوشتری در کتاب قاموس الرجال، حضرت معصومه(س) را به عنوان بانوی اسوه و الگو معرفی می‌کند و فضائل ایشان را در بین اولاد موسی بن جعفر(ع) بی‌نظیر می‌داند.

 حضرت دارای چنین مقامات ایمانی است که البته این مقامات نیز از حضرت فاطمه زهرا(س) به این بانوی گرانقدر به ارث رسیده بنابراین باید زیارت ایشان را مغتنم شمرد و به زیارت این بانوی عظیم الشأن و کریمه ا هل بیت(س) مشرف شد تا از فیوضات این بانوی بزرگوار بهره برد و از این طریق انسان در مسیر کمال ایمانی قرار گیرد و قلبش از ایمان سیراب شود.

یادداشت: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید مقامی

عضو هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم


منبع : خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.