تبیان، دستیار زندگی

«مسجد گله داری» یکی از جاذبه های دیدنی جنوب کشور

مسجد گله داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مسجد گله داری

مسجد گله داری واقع در بخش مرکزی شهرستان بندر عباس و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این مسجد در سال ۱۲۹۶ هجری قمری در شهر بندرعباس ساخته شده و دارای صحن، شبستان و مناره و منبر زیباست . شبستان بزرگ مسجد دارای ۳۶ ستون مزین به گچبری است . این بنای تاریخی در وسط شهر بندر عباس قراردارد.

این بنا در محله اوزی های بندرعباس واقع گردیده و بر طبق کتیبه سنگی آن ، توسط حاج شیخ احمد گله داری- به جای مسجد کوچکتری از قرن سیزدهم – بنا گردیده است . این مسجد بر روی صفه ای به ارتفاع 5/1متر بنا گردیده و مشتمل بر، صحن ، ایوان، شبستان ستوندار، مأذنه و شبستان زمستانی است.

شبستان مسجد به صورت مربع دارای 16 ستون استوانه ای بر پایه مربع است . چسبیده به دیوارها نیز نیم ستون هایی تعبیه شده است . ستون ها و نیم ستون های مزبور توسط طاق هایی با قوس شکسته به همدیگر متصل شده و سطحی را برای پوشش تیرچوبی مسجد فراهم ساخته اند . پوشش شبستان، به کمک تیرها و تخته های چوبی و اندود ضخیم گلی صورت گرفته است .

در تعمیرات سال 1354 هجری شمسی، سطح زیرین سقف، با پوشش های جدید آکوستیک پوشانده شده است . در میانه ضلع غربی بنا، محرابی به عمق حدود 30/1 و ارتفاع 4 متر با تزیینات زیبای گچی قرار گرفته است . در بدنه جنوبی این محراب، محفظه ای برای نگهداری کتاب ها و اشیای دیگر تعبیه شده است . در اضلاع مختلف شبستان جمعا 19 درگاه با درهای چوبی و در جانب شرقی و جنوبی شبستان، ایوان هایی با یک ردیف ستون ساخته شده است.

تمام ستون ها به غیر از ستون های اصلی، در رأس اضلاع که مربع هستند، ساقه ای استوانه ای دارند. تزیینات بنا منحصر به تزیین گچی قالبی و گچبری هایی است که در محراب، سرستون ها و سطح زیرین طاق ها به کار رفته و از زیبایی خاصی برخوردار است. از اره شبستان و ستون ها در دوره اخیر با قطعات سنگ نما پوشش یافته است . در زاریه شمال شرقی مسجد، گلدسته ای به ارتفاع تقریبی 8 متر با طرح استوانه ای و مأذنه ای بر بالای آن ساخته شده است. در گوشه جنوبی شرقی صحن، منبر و گلدسته ای پلکانی به جا مانده که رو به ویرانی است.

در حال حاضر، بخشی از صحن جهت استفاده نمازگزاران مسقف شده است. کتیبه تاریخی بنا، مورخ 1338 هجری قمری است و نام بانی بنا، در کنار محراب و بر دیوار نصب شده است. در زیر بنای مسجد، شبستانی است که در زمستان ها مورد استفاده بوده است . در حال حاضر ( 1376 هجری شمسی)، در جانب شمالی مسجد، بناهای جدیدی در دست ساختمان است که طبقه دوم آنها به عنوان شبستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت . این بنا به شماره 1595/3 به ثبت تاریخی رسیده است.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.