تبیان، دستیار زندگی

تجلیل شگفت امام صادق (ع) از حضرت فاطمه معصومه (س) و قم

هر کسی حضرت فاطمه معصومه (س) را در حالی که معرفت و شناخت نسبت به شخصیت والای معنوی او پیدا کرده است زیارت کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا فاطمه معصومه

«امام جعفر صادق علیه السلام در ادامه می فرمایند بدانید که قم کوفه کوچکی است همان طور که کوفه محل امامت و ولایت و خلافت امیرالمومنین است قم نیز همین مرتبت را در قیاسی کوچک تر دارد و امام در ادامه فرمود بدانید که بهشت را هشت در است که سه در آن به سوی قم باز می شود. ملاحظه می کنید که مرتبت قم چگونه است اما چون چشمان ما به سمت معرفت باز نیست حقیقتا قدر قم را نمی دانیم. شهری که در جوار و کنار ما قرار دارد و گاه می بینیم که افرادی حتی با وجود نزدیکی به شهر قم در سال یک بار هم به زیارت این شهر و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نمی روند. امام فرمودند بانویی از فرزندان من در این شهر دفن می شوند که نام ایشان فاطمه است دخت موسای کاظم است و شیعیان من در روز قیامت به شفاعت او روانه بهشت می شوند.»

آنچه در ادامه می آید گفتگوی گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام و المسلمین حسن حشمتی به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست.

در روز وفات حضرت فاطمه معصومه (س) قرار داریم. شخصیتی که اگرچه به واسطه حرم معنوی و روحانی شان برای ما ایرانی ها بسیار آشناست اما جا دارد که به بهانه وفات حضرت به شخصیت و جایگاه معنوی این بانوی بزرگوار بیشتر بپردازیم.  به چه نکاتی در این باره می توان اشاره کرد؟

اجازه می خواهم در آغاز، وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به عموم شیعیان و موالیان اهل بیت تسلیت عرض می کنم. از کریمه اهل بیت به عنوان فروغ درخشان علوی یاد شده است این که چرا از این بانوی بزرگوار جهان اسلام به عنوان فروغ درخشان علوی نام برده شده به خاطر این است که محل ولادت ایشان مدینه منوره حرم النبی است و محل خاکسپاری ایشان سرزمین مقدس قم که به عنوان حرم اهل بیت از آن یاد شده است. نامگذاری سرزمین مقدس قم به عنوان حرم اهل بیت از سوی وجود نازنین امام جعفر صادق علیه السلام رییس مذهب جعفری صورت گرفته است.

وجود نازنین حضرت فاطمه معصومه (س) که شفیعه روز جزاست شیعیان و زایران اهل بیت علیهم السلام را شفاعت می کند و در مقام حضرت همین بس که امام صادق علیه السلام فرمودند که خداوند تبارک و تعالی حرمی دارد که آن مکه است و پیامبر اسلام حرمی دارد که آن مدینه منوره است و امیرالمومنین به عنوان امام المسلمین و اولین رهبر جهان اسلام بعد از پیامبر حرمی دارند که آن کوفه است و آقا امام جعفر صادق علیه السلام در تعبیری فرمودند ما اهل بیت هم حرمی داریم و حرم ما قم است و امام صادق در ادامه فرمودند بقعه متبرکه ای در قم خواهد بود و به زودی در این بقعه متبرکه  فرزندی از نوادگان من دختر پسرم موسی کاظم که فاطمه است دفن می شود و به جوار حضرت حق می شتابد و جسم اطهر این بانوی بزرگوار به دست مبارک امام رضا و جواد الائمه دفن می شود.

امام فرمودند هر کسی حضرت را در حالی که معرفت و شناخت نسبت به شخصیت والای معنوی او پیدا کرده است زیارت کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند و هرکس این بانوی بزرگوار را در آن مکان – سرزمین قم – زیارت کند انگار تمام اهل بیت را زیارت کرده است.  امام جعفر صادق علیه السلام در ادامه می فرمایند بدانید که قم کوفه کوچکی است همان طور که کوفه محل امامت و ولایت و خلافت امیرالمومنین است قم نیز همین مرتبت را در قیاسی کوچک تر دارد و امام در ادامه فرمود بدانید که بهشت را هشت در است که سه در آن به سوی قم باز می شود. ملاحظه می کنید که مرتبت قم چگونه است اما چون چشمان ما به سمت معرفت باز نیست حقیقتا قدر قم را نمی دانیم. شهری که در جوار و کنار ما قرار دارد و گاه می بینیم که افرادی حتی با وجود نزدیکی به شهر قم در سال یک بار هم به زیارت این شهر و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نمی روند. امام فرمودند بانویی از فرزندان من در این شهر دفن می شوند که نام ایشان فاطمه است دخت موسای کاظم است و شیعیان من در روز قیامت به شفاعت او روانه بهشت می شوند.

جریان وفات حضرت در شهر قم را می فرمایید؟

اما وفات وجود نازنین حضرت فاطمه معصومه (س) در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری است یعنی دقیقا دو سال قبل از شهادت حضرت ثامن الحجج. می دانیم که علی ابن موسی الرضا (ع) در روز آخر ماه صفر 203 هجری به شهادت رسیدند.

اما جریان وفات ایشان این گونه بود که حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با 400 نفر از علویین از مدینه به قصد دیدار برادر بزرگوارشان امام رضا علیه السلام به سمت طوس خراسان حرکت کردند و 17 روز قبل از وفات در شهر ساوه شدیدا بیمار شدند و این بیماری به واسطه لطمات روحی بود که از سوی عمال خلیفه عباسی به حضرت وارد شد به لحاظ این که چند تن از برادران ایشان در شهر ساوه به شهادت رسیدند و بعد از آن بود که حضرت برای دیدار با شیعیان پدر و اجدادشان به قم تشریف آورند. قبیله ای در قم به نام اشعریان زندگی می کردند  و ابواسحاق اشعری قمی از بزرگان این قبیله وقتی متوجه تشریف فرمایی حضرت فاطمه معصومه دختر امام و خواهر امام شدند بسیار به ایشان احترام و اکرام کردند و با کجاوه ای حضرت را از ساوه به قم انتقال دادند. حضرت 17 روز در قم به حیات خود ادامه دادند و سرانجام در محله ای که اکنون به محله میر معروف است وفات نمودند.

 اشاره ای هم به سخن مقام معظم رهبری دارم که در شان و مقام و منزلت این بانوی بزرگوار شفیعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه (س) است. مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته چنین فرمودند که: "علمای بزرگ، فقهای بزرگ، فلاسفه باارزش، محدثان عالیمقام، مولفان عالیقدر از این شهر – قم – برخاستند  یا به این شهر پناه آوردند و در زیر پرتو مطهر پاره تن امامت و ولایت یعنی حضرت فاطمه معصومه (س) اقامت گزیدند." که البته یکی از این علما و فقها حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی است که خود موسوی و از نسل موسی ابن جعفر و فرزندان این خاندان کبار می باشد و پدیده انقلاب اسلامی را با روحیه موسوی و فاطمی و علوی و حسینی در جهان به وجود آوردند و این به برکت شهر خون و قیام، شهر عالم پرور و شهید پرور قم در جوار حرم اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) است.

خداوند ان شا الله همه ما را از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) در دنیا و شفاعت آن بی بی بزرگوار در آخرت و جهان رستاخیز بهره مند فرماید.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.