تبیان، دستیار زندگی

قابل توجه دانش آموزان؛

چه تغذیه‌ای برای دوران امتحانات مناسب است؟

بسیاری از دانش آموزان، در دوران مطالعه، به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی‌دهند درصورتی‌که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض بی‌شماری ازجمله افت شدید قند خون، سستی و بی‌حالی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه امتحانات
با توجه به فرا رسیدن فصل امتحانات برای دانش آموزان چه توصیه‌هایی تغذیه‌ایی دارید؟ آیا لازم است که قرص ب کمپلکس و یا مولتی ویتامین مصرف شود؟
درصورتی‌که از همه گروه‌های غذایی استفاده کنید نیازی به مکمل ندارید. مکمل یک دارو محسوب می‌شود و باید با تجویز پزشک مصرف شود.

نکاتی که دانش آموزان در دوران امتحانات می‌بایست رعایت کنند: 

- استراحت کافی به‌خصوص در این دوران که فعالیت فکری زیاد است، بسیار ضروری است. خستگی و بی‌خوابی قدرت حافظه و یادگیری را کاهش می‌دهند.

- تحرک جسمی کافی، موجب شادابی و قدرت بیشتر حافظه می‌شود؛ در ضمن از بروز یبوست، افزایش چربی‌های خون و خستگی پیشگیری می‌کند.

- مصرف بیشتر لبنیات از قبیل شیر، ماست، پنیر کم‌چربی، دوغ، کشک برای دانش آموزانی که در سنین رشد هستند، ضروری است؛ به‌خصوص در وعده صبحانه مصرف شیر و پنیر مفید است.

- استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه، ماهی، تخم‌مرغ (به میزان متعادل) به حفظ سلامت کمک می‌کند. و ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را به بدنشان می‌رساند.

- پروتئین موجود در ماهی و تخم‌مرغ عالی است.

- خوردن صبحانه برای همه‌ی افراد به‌خصوص دانش آموزان لازم است و به تقویت حافظه‌ی آنان کمک زیادی می‌کند.(در ایام ماه مبارک رمضان سحری جایگزین مناسبی برای صبحانه است) 

تحرک جسمی کافی، موجب شادابی و قدرت بیشتر حافظه می‌شود؛ در ضمن از بروز یبوست، افزایش چربی‌های خون و خستگی پیشگیری می‌کند


- مصرف آب‌میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، هویج در دوران امتحان مفید است و حاوی ویتامین‌های ضروری برای تقویت قدرت حافظه، شادابی و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها است.

بسیاری از دانش آموزان، در دوران مطالعه، به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی‌دهند در صورتی‌که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض بی‌شماری ازجمله افت شدید قند خون، سستی و بی‌حالی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.

- دانش آموزان باید خود را عادت دهند که وقت کافی صرف خوردن غذا نمایند. به هنگام غذا خوردن، خود را به برنامه‌های جنبی مشغول نکنند. از دیدن فیلم‌های تلویزیونی پرهیجان و یا گوش کردن به داستان‌های مهیج و تکان‌دهنده که روی اعصاب اثر بدی دارند، بپرهیزند.

- بحث و گفت‌وگو به هنگام غذا خوردن به‌خصوص چنانچه با عصبانیت یا هیجان توأم باشد، صحیح نیست؛ زیرا موجب اختلال در هضم و جذب و متابولیسم مواد غذایی می‌شود و درنتیجه مانع استفاده کامل سلول‌ها از مواد غذایی می‌شود. حفظ آرامش روحی به‌خصوص موقع غذا خوردن، به حفظ سلامت و استفاده بیشتر بدن از مواد غذایی کمک می‌کند. در ضمن از بروز اختلالات گوارشی از قبیل نفخ، سنگینی دستگاه گوارش، تهوع و دل‌درد پیشگیری می‌کند.

- با آرامش غذا خوردن و خوب جویدن غذا، از مواردی است که باید به آن توجه زیادی مبذول گردد و به‌صورت عادت در انسان به‌ویژه در کودکان و نوجوانان درآید. دانش آموزان عزیز توجه داشته باشند که دوران امتحان یا کنکور بخشی عادی از زندگی است که لازم است فعالیت فکری بیشتری برای آن صرف شود. این ایام به‌هیچ‌وجه دوران بحرانی و خطرناک عمر نیست؛ ازاین‌رو در کنار زندگی طبیعی باید با حفظ آرامش، بیشتر مطالعه نمود و خود را برای امتحان آماده کرد.

مواد غذایی مفید برای دوران امتحانات عبارتند از:

1. شکلات تلخ
2. کره بادام زمینی
3. روغن زیتون
4. ماهی‌های چرب
5. اسفناج
6. کلم بروکلی
7. آواکادو
8. سیر
9. تخم مرغ
10. ماست 
11. آب
12. میوه‌های خشک
13. بادام هندی
14. شیر
15. خرما 

منبع: پرسش و پاسخ‌های عمومی مرکز مشاوره تبیان