تبیان، دستیار زندگی

«۱۰ روز با عکاسان ایران» از منظری متفاوت

عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران معتقد است «۱۰ روز با عکاسان ایران» پکیج زیبایی به نظر می‌رسد، اما انجمن را از اهداف خودش دور می‌کند و برنامه‌های انجمن در سطح کشور به نتیجه نمی‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساعد نیک ذات؛

با پایان برگزاری هفتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» با ساعد نیک ذات عکاس، فیلمبردار سینما و عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران به ارزیابی این رویداد عکاسانه پرداختیم که وی گفت: واقعیت این است که شرایط اقتصادی بسیار بدی حاکم است و این شرایط نمی‌گذارد در درازمدت برنامه ریزی داشته باشیم و همه برنامه‌هایمان موکول به روزهای پایانی یک برنامه بزرگ و بنابراین در زمان کوتاه، کارها فشرده و بسیار سخت می‌شود.

انجمن‌های تخصصی عکاسی مستقل شوند


وی که سال گذشته دبیر ششمین همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» بود درباره مشکلات موجود توضیح داد: سال گذشته من شرایط سخت اقتصادی و فشردگی برنامه ها را تجربه کردم و امسال نیز وضعیت به همین منوال بود، اما به زعم من در همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» انجمن‌های تخصصی عکاسی باید مسیر خودشان را مستقل طی کنند و انجمن عکاسان ایران باید کارهای دیگری انجام دهد. انجمن عکاسان دفاع مقدس کاملاً مستقل عمل می‌کند و برنامه‌ریزی ویزه خودشان را دارد. انجمن عکاسان سینما و تئاتر، تبلیغات و مطبوعات نیز این پتانسیل را دارند که برنامه های خود را مستقل برگزار کنند، اما فکر می‌کنم همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» اینطور جا افتاده که هیات مدیره انجمن عکاسان ایران به هزار نوع مشکلات به دنبال بودجه برود و بعد باید یک نمایشگاه برای همه انجمن های عکاسی برگزار کند! که به نظر من این روند اشتباه است.

انجمن عکاسان ایران قیّم هیچ انجمنی نیست


نیک ذات با تاکید بر اینکه انجمن عکاسان ایران قیّم هیچ انجمنی نیست، به مهر گفت: کارهای انجمن‌های دیگر به عهده انجمن عکاسان ایران افتاده است  آن هم در حالی که انجمن باید نقش هماهنگ کننده داشته باشد. برای مثال صندوق اعتباری هنر که مسایل رفاهی و بیمه اعضایش را انجام می دهد، انجمن‌های ملی را می‌شناسد و به دلیل اینکه مشکلاتی در این صندوق به وجود نیاید، افرادی که از طرف انجمن‌های ملی به آنجا معرفی می‌شوند، پذیرش می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در کلیت عکاسی، انجمن عکاسان ایران موظف است همه طیف‌های عکاسی کشور را برای گسترش و ارتقای فرهنگ تحت پوشش بگیرد.


ساختار همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» باید تغییر کند


این عکاس و فیلمبردار سینما تاکید کرد: به نظر من ساختار همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» بعد از هفت دوره برگزاری، باید تغییر کند. در این ارتباط حتما بعد از اتمام همایش باید صحبت‌های دبیر را بشنویم که با چه مشکلاتی روبرو شده است و همچنین باید جویای نظرات بازدیدکنندگان درباره کیفیت برنامه‌ها باشیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته سعی کردیم استان‌ها را نیز در برنامه همایش دعوت به حضور کنیم که برای ۲ استان اتفاق افتاد، اما امسال متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی ادامه پیدا نکرد. از طرف دیگر دبیر همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» دقیقه نود انتخاب و به همین دلیل فشار بسیاری را متحمل شد.

نیک ذات با تاکید بر اینکه انجمن‌های عکاسی باید رویدادهای تخصصی خود را داشته باشند، پیشنهاد داد: انجمن‌های عکاسی باید روی پای خود بایستند و برنامه های تخصصی خود را دنبال و اجرا کنند. «۱۰ روز با عکاسان ایران» پکیج زیبایی به نظر می‌رسد، اما انجمن عکاسان ایران را از اهداف خودش دور می‌کند زیرا ما خیلی برنامه‌ها در چشم انداز خود داریم که باید در سطح کشور آنها را برگزار کنیم، اما همه برنامه‌هایمان معطوف به «۱۰ روز با عکاسان ایران» در تهران می‌شود و عکاس‌های شهرستانی علیرغم امکانات مجازی و صوتی از حضور در این برنامه‌ها محروم هستند.
نمایشگاه «۱۰ روز با عکاسان ایران»


باید به سمتی برویم که اهداف بلندمدت انجمن تحقق یابد


وی عنوان کرد: انجمن عکاسان ایران نزدیک به هزار و پانصد نفر عضو دارد و واقعاً این امکان وجود ندارد پذیرای همه اعضا در همایش باشیم، همچنان که حتی در فستیوال کن نیز چنین حضوری را شاهد نیستیم، بنابراین انجمن باید به سمت استفاده از شبکه های مجازی و آنلاین برود.

نیک ذات در پایان گفت: انجمن عکاسان ایران اهدافی برای گسترش عکاسی در اساسنامه‌اش دارد که باید این اهداف را در همایش «۱۹ روز با عکاسان ایران» اجرایی کند تا این همایش از شکل یکنواخت و تکرار خارج شود و اهداف بلندمدت انجمن تحقق یابد.


منبع:مهر