تبیان، دستیار زندگی

انتشار ترجمه‌ای تازه از آثار ایبسن و اونیل

سه نمایشنامه تازه از مجموعه نمایشنامه‌های بدیگل منتشر شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشنامه‌های بدیگل

نشر بیدگل در ادامه انتشار مجموعه آثار نمایشی سه اثر تازه با عنوان « عروسک خانه»، «ناکجا» و «تشنگی و دو نمایشنامه دیگر» را روانه بازار کتاب کرد.

نمایشنامه «عروسک خانه» اثری مشهور از هنریک ایبشن نمایشنامه نویس مشهور نروژی است که در ایران نیز با اقبال و ترجمه‌های دیگری هم همراه بوده است.

این نمایشنامه که برای نخستین بار در سال 1879 نوشته شده است. این نمایشنامه را منتقدان درام مدنی نامیده‌اند که همانند بادی شمالی با وزیدنش به قاره آمریکا و اروپا نمایشنامه‌های شبه شکسپیری فاخر و ملودرام‌های خوش‌تراش فرانسوی را از عالم تاتر شسته و صحنه نمایش را از بی‌مایگی پالوده است. این نمایش را نوعی اعتراض از سوی نویسنده به تاتر خوش‌ساخت، بی‌آزار و عوام پسند  و برخاسته از زندگی‌میان مایگان نیز نامیده‌اند. 

ایبسن بر همین باور در این اثر با استفاده از استعاره عروسک به انتقاد تند و صریح از فرهنگ عروسک پرور می‌پردازد.

این ترجمه تازه از این نمایشنامه را بهزاد قادری انجام داده و نشر بیدگل آن را در 144 صفحه با قیمت 21 هزار تومان منتشر کرده است.

کتاب «تشنگی و دو نمایشنامه‌دیگر» مجموعه‌ای از آٍار نمایشی یوجین اونیل نمایشنامه‌نویس برجسته آمریکایی است که یدالله آقاعباسی آن را ترجمه کرده است.

اونیل در هر نمایشنامه از این مجموعه  اشخاص را در موقعیتی نسبتا بیهوده گرفتار می‌کند و نمایشنامه را محلی برای روبرو شدن آنها با واقعیتی قرار می‌دهد که با شدت و خشونتی هر چه تمامتر  حقیقت را پیش چشم آنها می‌آورد به گونه‌ای که آنچه تا پیش از این در چشم آنها دلفریب می‌نماید یکباره از ارزش افتاده و تصویری دیگر از حقیقت را به نمایش می‌کشد.

این اثر در 112 صفحه با قیمت 16 هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «ناکجا» نیز مجموعه سه نمایشنامه از محمد رضایی راد است. ناکجا، عورسی شغال و بر فراز برجک‌ها عنوان سه اثری است که در این کتاب ارائه شده است.

رضایی راد در متن کوتاهی درباره این سه نمایشنامه عنوان کرده است: این ایده که ما درون مرزهایمان به اسارت درآمده‌ایم از بیست و چند سال پیش از نمایش بر فراز برجک‌ها می‌آید و تا به نمایش ناکجا می‌رسد و در تمامی این مدت مدید اسارت اما هنوز همان است و آرزو همان. همان آرزوی محال که در ترانه نهنگان می‌خوانیمش: سرزمین کف‌آلود دریا/ هیچ مرزی ندارد/ هیچ حدی ندارد/ هیچ ساحل ندارد/هیچ دیوار حائلی ندارد.

این کتاب در 154 صفحه با قیمت 24 هزار تومان منتشر شده است.
 

منبع: مهر