تبیان، دستیار زندگی

بیست و هفتم آذر در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه بیست و هفتم آذر 1397 هجری خورشیدی، دهم ربیع الثانی 1440 هجری قمری و هجدهم دسامبر 2018 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
27 آذر 1377
حجت الاسلام محمدتقی فلسفی از واعظان مشهور و صاحب آثار کودک از نظر وراثت و تربیت، جوان از نظر عقل و احساسات، بزرگسال و جوان از نظر افکار و تمایلات و الحدیث در پنج جلد در 91 سالگی درگذشت.

27 آذر 1369
دیوان بین المللی دادگستری لاهه، هفت سال پس از شکایت شرکت های حاضر در قرارداد کنسرسیوم امتیاز نفت «ویلیام ناکس دارسی» این امتیاز را به صورت قانونی مختومه اعلام کرد. این قرارداد که پس از کودتای بیست و هشتم مرداد 1332 زمینه ی تسلط دوباره ی بیگانگان را بر صنعت نفت ایران فراهم کرده بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از طرف دولت لغو شد.

27 آذر 1361
دانشگاه ها و مرکزهای آموزش عالی که به منظور اجرای انقلاب فرهنگی و پاکسازی در نظام آموزش عالی کشور در اردیبهشت 1359 هجری خورشیدی تعطیل شده بودند، با برگزاری مراسمی در دانشگاه تهران آغاز به کار کردند.

27 آذر 1358
گروهک فرقان آیت الله محمد مفتح را هنگام ورود به دانشکده الهیات در تهران به شهادت رساند، به پاس تلاش و کوشش وی در برقراری ارتباط و پیوند میان حوزه و دانشگاه، سالروز شهادت این بزرگمرد را روز وحدت حوزه و دانشگاه نام نهادند.

27 آذر 1357
گروهی از مهندسان پرواز شرکت هواپیمایی ملی ایران به دلیل اخراج خلبانان و افراد فنی این شرکت که همراه با مردم انقلابی اعتصاب کرده بودند، به جمع اعتصاب کنندگان پیوستند.

27 آذر 1353
2 جنگنده عراق در مرزهای غربی در نبرد با هواپیماهای نیروی هوایی ایران سرنگون شدند.

27 آذر 1334
افزایش کمک های نظامی آمریکا به ایران در دیدار دریاسالار رادفورد رییس ستاد ارتش آمریکا با فرماندهان ارتش ایران مورد بحث قرار گرفت.

27 آذر 1332
حسین علاء رییس انجمن تربیت بدنی ایران درخواست خود را مبنی بر تصویب آیین نامه ای ویژه به وسیله ی هیات وزیران برای ایجاد باشگاه های ورزشی کشور به علی سهیلی نخست وزیر وقت تسلیم کرد.

27 آذر 1326
ابراهیم حکیمی پس از قوام السلطنه، برای سومین بار به نخست وزیری انتخاب شد، او کار خود را در 6 دی ماه آغاز و در خرداد ماه سال بعد از این مقام کنارگیری کرد.

27 آذر 1314
بخشنامه ی کشف حجاب از طرف محمود جم رییس الوزرا به منظور تایید رضاخان به دربار فرستاده شد.

27 آذر 1304
نخستین پرواز یک مقام بلندپایه ی ایرانی برفراز قله ی دماوند با حضور وزیر جنگ وقت، صورت گرفت، این پرواز با یک فروند هواپیمای فرانسوی انجام شد.

27 آذر 1302
بر پایه ی گزارش وزارت عدلیه، این وزارتخانه در دولت جدید کمیسیون تعیین پیشینه ی کارکنان و تطبیق آن با قانون استخدام، کمیسیون ترفیع رتبه ی قضات، کمیسیون اصلاح قوانین و نظام نامه ها و کمیسیون تهیه ی قانون جزای عرفی را برای حل و فصل موضوع های خود تشکیل داد.

27 آذر 1290
به تقاضای دولت، جلسه ی فوق العاده مجلس برای بررسی تهدید روسیه تشکیل شد. صمصام السلطنه رییس الوزرا از مجلس خواست تا درخواست روسیه را بپذیرد، اما مجلس دوباره خواسته ی روس ها را رد کرد.