تبیان، دستیار زندگی

نحوه پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1397

در سال 1397، 187 هزار و 660 داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی در جلسۀ آزمون سراسری حضور داشتند؛ داوطلبانی که باید پس از مطالعۀ 36 کتاب درسی به 280 سؤال پاسخ می‌دادند (دانش‌آموزان رشتة علوم و معارف اسلامی، به دلیل پاسخگویی به سؤال‌های درس «اصول عقاید و فقه» به 300 سؤال پاسخ داده‌اند).
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 محبوبه همت - مرکز یادگیری تبیان
 نحوة پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1397
هیچ درسی را رها نکنید
 تعداد قابل توجهی از داوطلبان، برخی از کتاب‌های درسی ـ به خصوص دروس پایه ـ را مطالعه نمی‌کنند و سپس مدعی می‌شوند که سؤال‌های این یا آن درس در آزمون سراسری دشوار بود و آنها نتوانسته‌اند به آن سؤالات، پاسخگو باشند.

باید پذیرفت که در یک آزمون ملی مهم، لازم است که تعدادی از سؤال‌ها دشوار باشد تا بتوان به درستی، سطح علمی داوطلبان را سنجید؛ اما آیا تمامی سؤال‌های یک درس دشوار هستند یا تعدادی از داوطلبان برخی از درس‌ها را رها می‌کنند و در سر آزمون هم بدون دانش لازم، به سؤال‌های همان درس پاسخ می‌دهند؟

برای مثال80/45 درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری سال 97 در درس زبان و ادبیات فارسی عمومی، درصد صفر یا منفی کسب کرده‌اند، و این درصد در درس زبان خارجی به 82/75 درصد می‌رسد؛ به عبارت دیگر، اگر داوطلبی فقط به یک سؤال زبان خارجی پاسخ صحیح می‌داد و به هیچ یک از سؤال‌های این درس نیز پاسخ غلط نمی‌داد، از حدود 76 درصد داوطلبان در این درس جلوتر بود!

واقعیت این است که تعداد قابل توجهی از همین داوطلبان، به برخی از سؤال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند، اما چون به سؤال‌هایی که در آنها کاملاً مسلط نبوده، نیز پاسخ داده‌اند، نمرۀ منفی کسب کرده‌اند؛ به عبارت دیگر، تعداد قابل توجه پاسخ‌های غلط آنها موجب شده است که تاثیر پاسخ‌های صحیح آنها نیز از بین برود.

می‌خواهیم بگوییم که آزمون سراسری، محل آزمون و خطا نیست و نباید به سؤال‌ها سرسری پاسخ داد یا به امید شانس و اقبال، گزینه‌ها را بدون دانش و دقت لازم انتخاب کرد؛ پس اگر این روزها در درسی آمادگی ندارید، باید در زمان باقی مانده، به مطالعه مبحث یا مباحثی از آن درس بپردازید تا بتوانید به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ صحیح دهید؛ زیرا کسب نمره منفی، بسیار بدتر از به دست آوردن درصد صفر است.

در ضمن از همین امروز، به بهانه‌هایی از قبیل: بی علاقگی، ضعف علمی یا زمان کم، پشت کنید و با برنامه‌ریزی، برای همۀ درس‌ها وقت بگذارید و مطمین باشید که می‌توانید به حداقلی از سؤال‌های هر درس پاسخ صحیح بدهید و در آزمون سراسری نتیجه بهتری کسب کنید.

آمار ارایه شده در جدول‌های زیر، تاییدی است بر اینکه کنکور، یک مسابقه است و قرار نیست که شما به همه سؤال‌های آن، پاسخ صحیح بدهید؛ بلکه لازم است که در مقایسه با سایر داوطلبان، وضعیت بهتری داشته باشید، و این امر، بدون دقت و هوشمندی در پاسخگویی به سؤال‌ها، به دست نخواهد آمد.

ذکر این نکته نیز مهم است که میانگین ذکر شده در هر سال، یکسان نیست؛ برای مثال، سال 94 از 160 هزار و 863 داوطلب حاضر در جلسۀ آزمون، 6 نفر در کل کشور به 100 درصد سؤال‌های درس علوم اجتماعی پاسخ صحیح داده‌اند. همچنین سال 95 از 143 هزار و 437 داوطلب حاضر در جلسۀ آزمون، 3 داوطلب به 100 درصد سؤال‌های این درس پاسخ صحیح داده‌اند. سال 96 از 167 هزار و 46 داوطلب حاضر در جلسه آزمون، 69 داوطلب به 100 درصد سؤال‌های این درس پاسخ صحیح داده‌اند، و امسال این تعداد 22 داوطلب بوده است؛ در ضمن، تاثیر مثبت سوابق تحصیلی یک داوطلب نیز محاسبه می‌شود (تا سال گذشته 25 درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی داوطلب در آزمون کتبی نهایی سال سوم متوسطه و 5 درصد تاثیر مثبت آزمون کتبی نهایی پیش‌دانشگاهی محاسبه می‌گردید و امسال 30 درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی داوطلب در آزمون کتبی نهایی سال دوازدهم محاسبه می‌شود)؛ یعنی، امکان دارد که داوطلبی در آزمون سراسری، درصدهای مطلوبی کسب نکرده باشد، اما سوابق تحصیلی خوبی داشته باشد و سوابق تحصیلی مثبت، در پذیرش نهایی او مؤثر واقع شود.

در جدول ارایه شده در زیر، غیر از داوطلبانی که به هیچ یک از سؤال‌های دفترچه پاسخ نداده و کل پاسخنامۀ آنها سفید بوده است (8 داوطلب)، داوطلبانی که نمرۀ صفر یا منفی کسب کرده و داوطلبانی که به 100 درصد سؤال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند، سایر داوطلبان در گروه‌های10 درصدی مورد بررسی قرار گرفته‌اند؛ یعنی داوطلبانی که به 01/90 تا 99/99 درصد سؤال‌های یک درس پاسخ صحیح داده‌اند، در گروه 90 تا 100درصد آمده‌اند؛ یا داوطلبانی که به 01/0 درصد تا 10 درصد سؤال‌ها پاسخ صحیح داده‌اند، در گروه 0 تا 10 درصد محاسبه شده‌اند.

نکته: لازم به یادآوری است که هر محدوده (که در جداول زیر آمده است)، شامل اعداد داخل محدوده می‌شود؛ به طور مثال، محدوده 0 تا 10 شامل اعداد 01/0 تا 10 می‌شود (و شامل خود صفر نمی‌شود) و محدوده 10 تا 20 شامل اعداد 01/10 تا 20 می‌شود (و شامل خود 10 نمی‌شود) و ...

نفرات برتر کنکور چه درصدهایی می‌آورند؟
بی‌شک دروس ادبیات و عربی، در رشته علوم انسانی اهمیت قابل توجهی دارند؛ زیرا این دو درس، هم در دروس عمومی و هم در دروس اختصاصی ارایه می‌شوند و ضریب این دو درس در اکثر زیر گروه‌های آزمایشی، قابل توجه است؛ اما با بررسی وضعیت نفرات برتر آزمون سراسری (داوطلبانی که رتبۀ کشوری آنها زیر 200 شده است) می‌بینیم که این دسته از داوطلبان، همۀ دروس آزمون سراسری را مطالعه کرده‌اند.

البته در میان برترین رتبه‌های علوم انسانی نیز معدود داوطلبانی هستند که در یک درس درصد خوبی کسب نکرده‌اند. این افراد به احتمال قوی در سایر درس‌ها نمره بسیار بالایی کسب کرده‌اند؛ برای مثال، داوطلبی که در سؤال‌های درس تاریخ و جغرافیا، به هیچ یک از سؤال‌های این درس پاسخ نداده است، بی‌شک، در سایر درس‌های عمومی و اختصاصی، درصد بالایی کسب کرده که توانسته است جزو نفرات برتر کشوری گروه آزمایشی علوم انسانی باشد.

در زیر، درصدهای رتبه‌های زیر 200 کشوری گروه آزمایشی علوم انسانی، در تمامی دروس آزمون سراسری ارایه شده است. توجه داشته باشید که این آمار، برای آزمون سراسری سال 1397 است و میانگین ذکر شده در هر سال تغییر می‌کند.

تعداد، میانگین، کمترین و بیشترین درصد نمرات خام داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری سال 1397 دارای رتبه کشوری کمتر از 200
ادبیات فارسی تخصصی
زبان عربی تخصصی
تاریخ و جغرافیا
علوم اجتماعی
فلسفه و منطق

مطالب مرتبط:
انتخاب رشته؛ انتخاب راه زندگی
اولین قدم برای انتخاب رشته کنکور

منبع: پیک سنجش