تبیان، دستیار زندگی

روایت ایمان جسمی از چیدمان صوتی "گوش تنهایی" در گالری فرمانفرما

تحریک تخیل با صداهای طبیعی

ایمان جسمی گفت: صداهایی که در ذهن من بود با هیچ سازی امکان تولید نداشت به همین دلیل از اشیاء مختلف استفاده کردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


ایمان جسمی

 نمایشگاه چیدمان صوتی ایمان جسمی با نام "گوش تنهایی" در گالری فرمانفرما برپاست. جسمی درباره آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: در این نمایشگاه چیدمان صوتی می‌بینیم که با اشیاء و اجسام مختلف ساخته شده و به واسطه موتورهایی که در آنها قرار گرفته است، اتفاقات صوتی را تجربه می‌کنیم.

جسمی ادامه داد: این شکل کار را با استفاده از سازهای موسیقی نمی‌توان انجام داد و در موسیقی الکترونیک هم این کیفیت صدا به دست نمی‌آید. بنابراین من از ابزار و مصالح معمول و روزمره استفاده کردم تا بتوانم صداهایی که در پیرامون ما هست را بازسازی کرده و امکانی فراهم کنم که این صداها را عمیق‌تر و با دقت بشنویم.

او که کارشناس ارشد موسیقی است، درباره روی‌آوردن به ساوندآرت گفت: من سال‌ها به صورت جدی در زمینه موسیقی فعالیت می‌کردم اما از حدود دو سال پیش به نوعی از موسیقی روی آوردم که بر اساس صداهای طبیعی است. کار خود را از ضبط صدا در خیابان شروع کردم و با ضبط صداهای روزمره و پخش آن برای اطرافیان، خواستم ببینم چقدر به اطراف خود واقف هستیم و صدای لحظه را می‌شنویم. پس از آن به سراغ حجم‌هایی رفتم که بتواند با ایجاد صداها، تخیلات و ذهن آدم را تحریک کند. صداهایی که در ذهن من بود با هیچ سازی امکان تولید نداشت به همین دلیل از اشیاء مختلف استفاده کردم.

جسمی افزود: حجم‌ها با استفاده از لوله بخاری، بطری آب، ورق استیل و... ساخته شده‌اند و همگی متریال ساده‌ای دارند. برای انتخاب موتور مناسب در هر سازه از حضور یک مهندس الکترونیک بهره گرفتم تا درباره نوع موتور، زمان‌بندی و... به من مشاوره دهد. در همه جای دنیا هنرمندانی که در زمینه ساوندآرت کار می‌کنند با یک تیم فنی شامل مهندس مکانیک، مهندس صدا و... همکاری می‌کنند تا بتوانند به نتیجه خوبی برسند.

او درباره دلیل اجرای این کار در گالری گفت: ساوندآرت در میان شاخه‌های موسیقی و تجسمی قرار می‌گیرد و یک اتفاق جدید بینارشته‌ای است که تنها در چند دانشگاه دنیا تدریس می‌شود و هنرمندان محدودی هم در این زمینه فعالیت می‌کنند. اما این نوع موسیقی برای صحنه ساخته نمی‌شود و جای آن در گالری است، چون اصلا نوازنده و ساز در آن وجود ندارد. این نوع کار همیشه در محیط شهری یا محیط گالری اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر کار من چیدمانی از احجام است که در شاخه تجسمی قرار می‌گیرد و با یک اتفاق موسیقایی پیوند می‌خورد.

نمایشگاه چیدمان صوتی ایمان جسمی تا 7 دی ماه در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.


منبع: هنر آنلاین