تبیان، دستیار زندگی

بزرگترین دغدغه ما باید کارآمدی نظام جمهوری اسلامی باشد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در آستانه پنجمین دهه از انقلاب اسلامی ما باید بیش از پیش دغدغه کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نماینده مجلس
کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صبح امروز در هفتمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری اظهار داشت: در برخی نظام‌های دنیا ممکن است مشکلات و خلاء های موجود در اطلاع‌رسانی کمتر به چشم بیاید چرا که در این نظام‌ها احزاب قوی‌تر عمل می‌کنند اما در کشور ما علیرغم اینکه تحزب به صورت کامل پذیرفته شده اما متاسفانه دچار کمبود تشکل‌های حزبی قدرتمند هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم بیشترین دغدغه ما باید در راستای کارآمدی نظام باشد.
جلالی ادامه داد: سه قوه و دیگر ارکان‌ها و دستگاه‌های کشور باید آسیب‌شناسی کرده و نقاط ضعف را شناسایی کنند تا در همین رابطه این مشکلات مرتفع شده و جمهوری اسلامی هم با قوت و کارآمدتر جلوه کند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: به هر حال مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به پژوهش‌های مختلفی که انجام می‌دهد دارای اهمیتی است البته وظایف یک نماینده در مجلس قانونگذاری، دیپلماسی پارلمانی و نظارت است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان یادآور شد: در این رابطه برخی فکر کردند منزلت و شأن افرادی که سال‌ها کار کرده‌اند زیر سؤال رفته اما قانون مزبور سرمایه اجتماعی را ایجاد کرده است.
جلالی در همین رابطه عنوان کرد: یکی از نقاط قوت قانون منع به کارگیری بازنشستگان بحث بی‌استثنا بودن آنها است. به هر حال این قانون همه افراد را در بر می‌گیرد. البته در مرکز پژوهش‌ها کارگروه و کمیته‌ای در حال پژوهش و بررسی این مسئله است که برای افراد بی‌بدیل با توانایی بالا در سنین 40 تا 50 سالگی استثنایی قائل شد.
وی بر همین اساس اضافه کرد: در حال حاضر مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی و بحث بودجه ریزی را در دستور کار خود دارد. ما باید در این رابطه توجه‌مان به اولویت‌های کشور بیش از پیش باشد. هر چند ما این موضوع را از دوره قبل مدنظر قرار گرفته‌ایم اما در شرایط کنونی کشور باید بحث تهاجم اقتصادی و استکبار جهانی را در اولویت‌های اساسی این بحث قرار دهیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین بر بی‌طرفی حوزه‌های پژوهشی اشاره کرد و گفت: در مرکز پژوهش‌های مجلس نگاه ما جناحی نیست و تصمیمات و گزارشات و پژوهش‌های خود را برای هر دستگاه و نهادی که نیاز به آن داشته باشد ارسال خواهیم کرد.
جلالی همچنین خاطرنشان کرد: چند وقت پیش یک از افرادی که کاندیدای ریاست جمهوری در دوره دوازدهم بود در یک دانشگاه عنوان کرد که مرکز پژوهش‌ها علیه ما جزوه می‌داده است که این موضوع بسیار ناصواب بوده است.
وی افزود:‌ما در مرکز پژوهش‌ها این آمادگی را داریم که اگر در ایام انتخابات اگر جزوه‌ای علیه کاندیدایی منتشر کرده‌ایم عذرخواهی کنیم. هر چند که مطمئن هستم چنین موضوعی صحت ندارد. بنابراین نباید از مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده ابزاری و جناحی کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنانش با اعلام این خبر که فاز اول راه‌اندازی بانک گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس گام بسیار خوبی در راستای اطلاع‌رسانی است، گفت: این بانک 11 هزار گزارش منتشر شده از سال 72 تاکنون را در برمی‌گیرد.
جلالی همچنین یادآور شد: بانک مزبور در واقع گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که در حوزه‌های مختلف قابلیت جستجو، فهرست و مندرجات را دارد.
منبع:فارس