تبیان، دستیار زندگی

نقش وحدت حوزه و دانشگاه در مقابله با مهدی ستیزی ها

حجت الاسلام یعقوبیان تاکید کرد: حوزه و دانشگاه باید با بهره گیری از علم روز و فناوری های نوین در زمینه نشر معارف مهدوی گام بردارند؛ این دو نهاد می توانند با وحدت، چهره رئوف امام مهدی(عج) را به جهانیان معرفی کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا صاحب الزمان
حجت الاسلام «محمد جواد یعقوبیان» در گفتگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که با رویکرد بررسی و اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه در ترویج و تبلیغ آموزه های مهدوی انجام شد، اظهار کرد: اصل پیوند حوزه و دانشگاه از وصیت های امام خمینی(ره) است و مورد تاکید مقام معظم رهبری و دانشمندان اسلامی نیز قرار دارد و بر کسی پوشیده نیست هر چه این پیوند محکم تر و عملیاتی تر باشد نقشه های دشمن را می تواند از بین ببرد.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: در زمینه وحدت میان حوزه و دانشگاه، هدف احترام متقابل به یکدیگر نیست، اصل احترام وظیفه هر انسانی است چه دانشجو باشد و یا طلبه و یا هر انسان دیگری بلکه هدف از وحدت حوزه و دانشگاه، مشارکت علمی و عملی در زمینه های مختلف و اداره امور کشور و مسائل جاری کشور است که یکی از این حوزه ها، موضوع مهدویت است.
وی تصریح کرد: با توجه به رویکرد جهانی که نسبت به وقایع آخر الزمانی وجود دارد و سرمایه گزاری ای که دشمنان برای سوق دادن موضوعات آخرالزمانی به نفع خود دارند که در این زمینه فیلم های آخرالزمانی بسیاری در هالیود نیز تولید شده است و همچنین، با توجه به مقوله جهانی شدن اقتصاد، سیاست و فرهنگ، این ضرورت احساس می شود که امروز حوزه و دانشگاه توجه خاصی به مباحث مهدویت که یک جریان جهانی است و از نظر شیعه یک حکومت جهانی است، داشته باشد.
یعقوبیان با بیان اینکه اهمیت این وحدت بیشتر خود را در زمینه پاسخگویی به شبهات مهدوی اقشار مختلف مردم نشان می دهد، ابراز کرد: امروز شبهات پیرامون معارف مهدوی تنها از طریق کتاب و نوشتار مطرح نمی شود بلکه دشمنان و مخالفان با تمام قوا و ابزارهای رسانه ای خود اعم از تلویزیون، ماهواره، بازی های رایانه ای، انیمیشن، فضای مجازی و ... در حال تبلیغ علیه مهدویت هستند و در این راستا یا آموزه های مهدویت را تحریف می کنند و یا سعی بر این دارند که چهره مهدی اسلام را خشن و منفور نشان دهند.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: برای پاسخگویی به این شبهات باید از ابزارهای روز استفاده کنیم که در این زمینه دانشگاه جایگاه  ویژه ای دارد و باید به کمک حوزه آمده و با کسب محتوا از متخصصان امور مهدوی، درصدد پاسخگویی به این شبهات و بیان ناب آموزه های مهدویت با استفاده از ابزارهای روز برآید.
وی در تشریح تاثیر حضور مبلغان حوزوی و متخصص مهدویت در دانشگاه ها و در میان دانشجویان، بیان کرد: حضور طلاب متخصص مهدویت در دانشگاه ها، از چندین جهت دارای اهمیت است، نخست آنکه اصل اعتقاد به منجی(عج) بین المللی و بین الادیانی است و لذا لازم است که دانشجویان با آموزه های مهدویت آشنا شوند و به شیوه علمی آن را دنبال کنند.
یعقوبیان تاکید کرد: دومین رویکرد آن است که دانشجویان به عنوان یک چهره فرهنگی مورد پرسش اقشار مختلف جامعه هستند و این انتظار از آنها می رود که پیرامون باورهای اخلاقی خود اطلاعاتی داشته باشند لذا حضور روحانی متخصصی مهدویت در دانشگاه ها برای آشناسازی دانشجویان و قشر علمی کشور بسیار ضروری است تا آنان نیز به عنوان مرجع و محل سوال مردم، با آموزه های مهدوی آشنا باشند.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: دشمنان در طول تاریخ روی اقشار موثر جامعه سرمایه گذاری ویژه ای داشته اند تا بتوانند اقشار فهیم، موثر و اهل علم کشور را دچار آسیب کنند که در این راستا حتی خود حوزه های علمیه نیز دچار آسیب هایی شده اند و به تبع دانشگاه آسیب های بیشتری را متحمل شده است چراکه دشمنان سعی در ایجاد و تبلیغ فرقه های انحرافی در محیط های دانشگاهی داشته اند تا باورداشت مهدویت را در میان دانشجویان کشور کمرنگ کنند لذا آشنایی از آموزه های مهدویت می توانند همچون سلاحی برای دانشجویان در مقابله با این حربه ها باشد.
وی افزود: یک دانشجوی معتقد اگر بخواهد از مهدویت دفاع کند و آن را نشر بدهد باید ابتدا با این آموزه ها آشنا باشد و این آشنایی سبب می شود که بتواند با بهره گیری از علم روز و فناوری های نوین در زمینه نشر معارف مهدوی گام بردارد لذا ضرورت دارد که متخصصین این امر در دانشگاه ها حضور پیدا یابند.
حجت الاسلام یعقوبیان در پاسخ به این سوال که وحدت حوزه و دانشگاه چگونه می تواند در مقابل هجمه رسانه ای دشمن از طریق فیلم های سینمایی و انیمیشن صف آرایی کند، گفت: امروزه جای یک واحد درسی برای آموزش معارف مهدوی در دانشگاه های کشور خالی است و موضوع آسیب شناسی مهدوی یکی از مقوله های این بحث به حساب می آید زیرا اصل و اساس مهدویت، آشنایی با اصل امامت است که آموزش های دقیق پیرامون این موضوعات می تواند نقشه های دشمنان را نقش بر آب کند.
وی تاکید کرد: در مقابل و براساس گزارش های به دست آمده، در دانشگاه های غربی چندین واحد درسی پیرامون موضوعات آخرالزمانی تدریس می شود.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: بنا بر آمارها در هالیود فیلم های سینمایی متعددی پیرامون موضوعات آخرالزمانی ساخته شده است که رویکرد این فیلم ها این است که منجی و نجات دهنده بشریت در آخر الزمان را فرهنگ و تمدن غربی معرفی کنند، لذا ما نیز باید آموزه های مهدویت را از طریق ساخت فیلم ها و نمایش چهره رئوف و مهربان امام عصر(عج) به جهانیان عرضه کنیم که در این راستا دوشادوشی حوزه و دانشگاه بسیار ضروری و مهم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور مثال یکی از فیلم های تولیدشده غرب پیرامون مهدویت، پیشگویی های نوستراداموس است که این پیشگویی ها سعی بر این دارند که چهره امام زمان(عج) را بسیار خشن برای جامعه بشری جلوه دهند لذا علم، دانشگاه و حوزه باید پا به صحنه بگذارند و مهدی(عج) مهربان اسلام را به طرق مختلف به جهانیان معرفی کنند.
منبع: خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.