تبیان، دستیار زندگی

تازه‌ترین اثر بهاء‌الدین خرمشاهی منتشر شد

تازه‌ترین اثر بهاء‌الدین خرمشاهی با عنوان «دل هم دلایلی دارد» منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دل هم دلایلی دارد

«دل هم دلایلی دارد» عنوان تازه‌ترین کتاب از بهاء‌الدین خرمشاهی، پژوهشگر، است که بر مبنای اصالت ایمان و استقلال معرفت‌شناسی دین نوشته شده است.

این کتاب که از سلسله «دین‌پژوهی» نشر ناهید است، اثری است در روانشناسی دین که یکی از پیشگامان آن ویلیام جیمز است که نظریه و کتابی به نام «اراده معطوف به ایمان» دارد. ایمان از اقناع دل پدید می‌آید. مراد از دل، آنگونه که در تمام زبان‌های بشری سابقه دارد، قوای درّاکه است. البته با عقل هم پیوند دارد، و امید و عشق و ایمان حاصل تأملات آن است. به تعبیر دیگر به شرح دلایل دل در ایمان آوردن می‌پردازد. عنوان این کتاب از جمله معروف پاسکال متفکر و دانشور بزرگ قرن هفدهم فرانسه،‌که در کتاب «اندیشه‌ها»ی او آمده گرفته شده است: «دل دلایلی دارد که عقل از آنها خبر ندارد».

بر محور و مدار این نگاه و نگرش مکتبی به نام «اصالت ایمان» fideism/ فیدئیسم پدید آمده است که فیلسوفان و متفکران اگزیستانسیالیست(اصالت وجودی) دیندار طرفدار آن هستند، مانند اوگوستین، کی‌یرکگور، گابریل مارسل و اونامونو(متفکر والا مقام اسپانیایی که شاهکارش تحت عنوان «درد جاودانگی» (سرشت سوگناک زندگی) و نیز مجموعه‌ای از داستان‌های او به نام «هابیل و چند داستان دیگر» جزو همین سلسله دین‌پژوهی از سوی همین ناشر انتشار یافته) و از فرهنگ ایرانی/ اسلامی خودمان بزرگانی چون سنایی، عطار، خیام، مولانا، سعدی و حافظ. و در عصر جدید سهراب سپهری.

نشر ناهید «دل هم دلایلی دارد» در قطع رقعی و در 172 صفحه و به قیمت 22 هزار تومان منتشر کرده است. 


منبع:تسنیم