تبیان، دستیار زندگی

آیا نمونه‌برداری از بافت پستان نگران‌کننده است؟

نکاتی در مورد بیوپسی سینه

بعد از انجام ماموگرافی گاهی نیاز به بیوپسی (نمونه‌برداری از بافت) سینه پیدا می‌شود. این می‌تواند ترسناک باشد اما لزوماً بدین معنا نیست که شما دچار سرطان شده‌اید. در این مطلب درباره آنچه نیاز است درباره بیوپسی سینه بدانید، به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیوپسی
انجام هر نوع آزمایشی می‌تواند برای همه ما نگران‌کننده باشد، حتی اگر بدانیم حالمان خوب است، بازهم نگرانیم و با هر تماس تلفنی منتظر شنیدن خبر بدی در مورد سلامتی‌مان هستیم. با این حال تشخیص برخی بیماری‌ها پیچیده است و ممکن است آزمایشگاه طی تماسی از شما درخواست تست‌های دیگری را نیز داشته باشد.
این حالت، به ویژه بعد از انجام هر ماموگرافی رایج است و گاهی نیاز به بیوپسی (نمونه‌برداری از بافت) سینه پیدا می‌شود. بله، این، می‌تواند ترسناک باشد اما لزوماً بدین معنا نیست که شما دچار سرطان شده‌اید. در اینجا درباره آنچه که نیاز است درباره بیوپسی سینه بدانید، به شما خواهیم گفت:

چرا ممکن است به بیوپسی سینه نیاز پیدا کنید؟

هنگامی که برای ماموگرافی سالانه خود مراجعه می‌کنید، ممکن است رادیولوژیست شما متوجه شود که از زمان آخرین ماموگرافی، چیزی جدید در تصاویر دیده شده است. (به همین دلیل ماموگرافی سالانه پیشنهاد می‌شود). در صورت بروز این امر احتمالاً شما از طرف او، درخواست عکس‌های ماموگرافی بیشتر یا انجام سونوگرافی برای بررسی دقیق‌تر خواهید داشت.
گاهی اوقات این آزمایشات تصویربرداری این اجازه را می‌دهند که رادیولوژیست تشخیص قطعی، مانند کیست و کلسیفیکات خوش‌خیم را انجام دهد. با این حال، گاهی اوقات، تصاویر بی‌نتیجه است و گام بعدی انجام بیوپسی برای کمک به تشخیص وجود یا عدم وجود سرطان خواهد بود.

در طول بیوپسی سینه چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

امروزه، اکثر نمونه‌های بیوپسی بافت پستان همان روش‌های جراحی تهاجمی که در گذشته وجود داشتند، نیستند. بعضی از مردم این موضوع را نمی‌دانند، بنابراین علاوه بر نگرانی در مورد نتایج، در مورد روش بیوپسی نیز بسیار نگران و مضطرب می‌شوند.
در حقیقت، امروزه انجام این روش بسیار ساده است در حالی که روش‌های قدیمی‌تر نیازمند جراحی آن‌ هم همراه بیهوشی عمومی بودند. در نوع معمول امروزی، تنها از یک بی‌حس‌کننده موضعی، مانند لیدوکایین، استفاده می‌کنند تا سطح ناحیه سینه را بی‌حس کنند. تنها ممکن است درد و سوزش ناشی از بی‌حس‌کننده از عوارض این روش باشند. سپس، از طریق راهنمایی تصویری، رادیولوژیست یک سوزن نازک را به سینه وارد می‌کند تا قطعه کوچکی از بافت برداشته شود. کل پروسه ممکن است چیزی حدود 10 دقیقه طول بکشد.
سپس بافت برداشته شده به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می‌شود و پاتولوژیست نیز بافت را تحت یک میکروسکوپ قرار داده و به رادیولوژیست اطلاعات بیشتری در مورد آنچه که موجب غیرعادی به نظر رسیدن بافت سینه شده بود، ارائه می‌دهد.

بیوپسی سینه چقدر شایع است؟

البته که ما امیدواریم هرگز رادیولوژیست از شما درخواست بیوپسی نکند تا نگران نشوید، اما خوب است این نکته امیدوارکننده را بدانید که درخواست بیوپسی بافت سینه تا حد زیادی شایع است.
از هر 1000 زنی که غربالگری ماموگرافی را انجام می‌دهند، از 100 نفر آن‌ها درخواست دریافت تصاویر ماموگرافی و سونوگرافی بیشتر می‌شود (10 درصد) و از این تعداد نیز 20 نفر در نهایت نیازمند انجام بیوپسی سینه خواهند بود.

یک نمونه بیوپسی سینه نوع دیگری از آزمایش است و به خودی خود به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان هستید. در واقع، اکثر نمونه‌های بیوپسی سرطان سینه، خوش‌خیم هستند و عمدتاً توسط تومورهای خوش‌خیم مانند فیبروآدنوما و تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می‌شوند


چه مدت طول خواهد کشید تا نتایج به دست بیاید؟

متأسفانه، نتایج حاصل از بررسی بیوپسی‌های سینه فوراً حاصل نمی‌شوند. به این دلیل که رادیولوژیست و پاتولوژیست (آسیب‌شناس) می‌خواهند مطمئن شوند که زمان کافی برای بررسی دقیق‌تر بافت را دارند و قبل از دادن هر نوع خبری به شما، به خوبی آنچه که در بدنتان رخ داده را شناسایی کرده‌اند.
بر اساس کلینیک یا آزمایشگاهی که به آن مراجعه کرده‌اید، نتایج می‌توانند با توجه به تعداد پرسنل و میزان امکانات طی 24 ساعت، یا چند روز و یا یک هفته بعد به دست شما برسند. توصیه می‌شود که از رادیولوژیست خود بخواهید تا زمانی که باید به انتظار بنشینید را به شما بگوید تا بتوانید نگرانی خود را بهتر کنترل کنید.

آیا این بدان معناست که من دچار سرطان شده‌ام؟

تکرار می‌کنیم که یک نمونه بیوپسی سینه نوع دیگری از آزمایش است و به خودی خود به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان هستید. در واقع، اکثر نمونه‌های بیوپسی سرطان سینه، خوش‌خیم هستند و عمدتاً توسط تومورهای خوش‌خیم مانند فیبروآدنوما و تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می‌شوند.
با این حال 25 تا 30 درصد به تشخیص سرطان منجر خواهد شد. در این موارد، این که چه اتفاقی می‌افتد نیز بستگی به کلینیک دارد. ممکن است کسی از آنجا بیمار را فراخوانده و به او بگوید که تشخیص، سرطان بوده است و مراحل بعدی چگونه خواهد بود؟ در این مواقع، اولین کاری که باید انجام دهیم این است که قرار ملاقاتی را با یک جراح سینه تنظیم کنیم.

چه چیز دیگری باید در مورد بیوپسی بافت پستان بدانیم؟

مهم‌ترین چیزی که متخصصین می‌خواهد مردم بدانند این است که: بیوپسی‌های سینه غیر معمول نیستند و نباید باعث ایجاد هراس شوند.
آن‌ها می‌گوید «نگران نباشید – این تست بسیار رایج است. بسیاری از زنان بیوپسی را انجام می‌دهند، این فقط یک تست تشخیصی اضافی است.»

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.