تبیان، دستیار زندگی

نقاشی‌خط روی شیشه، جادوی سایه

این روزها گالری مژده میزبان نقاشی‌خط های متفاوت کیارش یعقوبی ست. این نمایشگاه که به تاکید خالق آثارش در پی نگاهی معاصر به خوشنویسی است، در ساحت تکنیک به سراغ نوآوری رفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
 نمایشگاه نقاشی‌خط

عمده آثار یعقوبی در این نمایشگاه شامل سیاه‌مشق‌ها و خوشنویسی‌هایی ست که با طلق و مرکب روی شیشه پدید آمدهاند.

در کنار این آثار، تعدادی از آثار قدیمی‌تر هنرمند نیز به نمایش در آمده که در آنها می‌توان تکنیک‌ها و متریال‌های گوناگونی یافت: مثل برش چوب، اکرولیک روی بوم و تذهیب و آینه‌کاری.

این مرور آثار ثابت می کند کیارش یعقوبی در همه این سال ها اساس کار هنری اش را به تجربه های تازه گذاشته و از نواندیشی در هنر سنتی خط، هراسی به خود راه نداده است،او دست خود را در انتخاب تکنیک باز گذاشته تا بتواند از زاویه‌های تازه این هنر را تجربه کند و حاصلش را با مخاطب شریک شود.

یعقوبی در این باره توضیح داد: "با احترام به سنت ترجیح دادم متریالم را تغییر بدهم. هر نمایشگاهم با قبلی متفاوت است. دوست ندارم خودم را تکرار کنم و هر بار می‌خواهم حرف تازه‌ای از زمانه خودم بزنم."

او گفت: "قبل از آغاز کار با تکنیک فلکسی کارهایی انجام داده بودم که به ضرورت فضا آنها را به این نمایشگاه آوردم. اما عمده حرف را همان فلکسی می‌زند که با جوهر روی آن کار کردم. برخی از نوشته معنا دارند و در برخی از آنها فقط با المان‌های خط کار کردم."

یعقوبی همچنین گفت:" همسرم فریبا نصیریان نگارگر است و تذهیب و گل و مرغ که در این نمایشگاه روی کارها وجود دارد، اثر اوست. این آثار نتیجه ساعت‌ها فکر و ایده پردازی است که همسرم در طی آن همراهم بوده است."

او افزود:" خوشنویسی کلاسیک ما به عنوان یک هنر شرقی با پیشینه زیاد معرف حضور جوامع است. خوشنویسی به زعم من یک عنصر است، مثل رنگ. من از این عنصر برای کار هنری‌ام استفاده می‌کنم. یک نفر ممکن است در کارش ده درصد خط به کار ببرد و یک نفر هشتاد درصد. به نظر من پیکاسو هم نقاشی‌خط کار می‌کرد. نقاشی خط صرفا نقاشی کردن با عناصر نوشتاری نیست. ونگوگ نقاشی- نقطه کار می‌کرد."

این هنرمند تسلط به فنون سنتی خوشنویسی را لازمه کار هر هنرمندی دانست که کار نقاشی خط می‌کند و گفت:" برای استفاده از یک المان منحنی بسیار ساده در اثر هنری، باید تمرینی داشته باشیم. چه تمرینی بهتر از خوشنویسی نستعلیق، ثلث... بنابراین به کسانی که می‌خواهند با خط کار کنند توصیه می‌کنم که از راه خوشنویسی وارد شوند. هنر نقاشی خط یک هنر میان رشته ای است اما قوانین خودش را هم دارد."

او گفت:" به کسانی که می‌خواهند نقاشی خط کار کنند توصیه می کنم کلاس خوشنویسی ثبت نام کنند، نمایشگاه زیاد بروند و زیاد مطالعه کنند. من برای پیدا کردن راهم کلاس نقاشی رفتم، فیلم دیدم، تئاتر تماشا کردم و نمایشگاه‌های مختلف تجسمی را دیده ام."

کیارش یعقوبی گفت:" سال آینده یک نمایشگاه خوشنویسی کلاسیک خواهم داشت. عاشق هنر کلاسیک هستم زیرا در آن هم خلاقیت وجود دارد."

در آثار کیارش یعقوبی، گویا سایه به کمک سیاه مشق آمده تا تصویر تازه‌ای بسازد. در این حالت، به کمک نورپردازی گویا نقاشی دولایه یا سه بعدی ایجاد شده است که در قالب خاص این نمایشگاه تعریف می‌شود. یعنی اگر تابلوها را جای دیگری با نور دیگری در معرض دید قرار دهی، تصویر به کلی متفاوت می‌شود. بنابراین اثر در فضا مفهوم پیدا می‌کند.

ضمن اینکه در این آثار گرچه غلبه با جوهر سیاه و فلکسی تیره است اما، از رنگ‌های کلاسیک دیگری مثل طلایی هم بهره برده شده است.

خالق این آثار درباره ایده سایه ها در کارش گفت:" سیاه مشق یک قالب خطی است و من از این قالب بهره بردم. انواع سیاه مشق داریم. آنقدری از سیاه مشق استفاده کردم که سایه‌اش تکمیل کننده‌اش باشد. اگر سایه را برداریم سیاه مشق سبک است و اگر برنداریم یک کمپوزوسیون ایجاد می‌کند.نورها را از زاویه تاباندم تا شاخ و برگ‌های سیاه مشق به بیرون بوم بزند. قصدم این بود که از طریق نور مخاطب را جذب کنم."

نمایشگاه نقاشی خط" سایه سار" تا آخرین روز آذر ماه در گالری مژده به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک27، زنگ یک برقرار است.


منبع: هنر آنلاین