تبیان، دستیار زندگی

اولین تجربه کارگردانی پس از 17 سال

رضا حیدری که سال‌هاست در تئاتر به عنوان طراح نور فعالیت می‌کند، در حالی اولین نمایش خود را کارگردانی می‌کند که از مسولان برای رها کردن تئاتر و اینکه همه مجبور به کار در سالن‌های خصوصی هستند انتقاد دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 نمایش «بازیافتی‌ها»


این طراح نور درباره نمایش «بازیافتی‌ها» که به نویسندگی و کارگردانی خودش آن را در پردیس تئاتر «شهرزاد» روی صحنه می‌برد، بیان کرد: خوشحالم که پس از 17 سال موفق به اجرای این نمایش می‌شوم؛ چون ایده اولیه آن مربوط به داستان کوتاهی با نام «خاطرات لامپ از دست رفته» است که در سال 82 نوشتم و بعدها دیگر چاپ نشد. همان زمان نمایشنامه‌ای از روی آن متن نوشتم که برای اجرا در جشنواره فجر ارائه کردم اما پذیرفته نشد. بعد از آن چند بار بازنویسی روی متن صورت گرفت تا در نهایت به «بازیافتی‌ها» رسید که با داستانش با اشیاء سرو کار دارد.

او گفت: «بازیافتی‌ها» یک نمایشنامه ابزورد است که با استعاره روایت می‌شود و کمی هم کمدی موقعیت دارد و با بازی نادر فلاح، امیرکربلایی زاده، الهام شعبانی، مهدی برومند و علی پویا قاسمی به صحنه می رود.

حیدری اولین تجربه کارگردانی خود را در شرایط این روزهای تئاتر سخت توصیف کرد و افزود: متاسفانه مسئولان کمکی نمی‌کنند و همه ناچارند در سالن‌های خصوصی کار خود را اجرا کنند که هر کدام از آن‌ها هم هزینه‌های مختص خودشان را دارند. پیش از این با مبلغ نه چندان زیادی می‌شد یک نمایش روی صحنه برد اما الان حدود 100 میلیون تومان پول برای یک نمایش باید هزینه کرد که آن هم مشخص نیست برگردد و برای من این شرایط سخت‌تر است چون خودم تهیه‌کننده هستم.

وی ادامه داد: برای این نمایش هنوز درخواست دریافت کمک هزینه نداده‌ام ولی امیدوارم نتیجه مثبت بگیرم چون به هرحال باید کارم را روی صحنه می‌بردم و اگر می‌خواستم آن را در تئاتر شهر یا یک سالن دولتی دیگر اجرا کنم، باید چهار پنج سال در نوبت می‌ماندم چون به نظر می‌رسد آنجا رابطه بیشتر حکمفرماست تا ضابطه.
 نمایش «بازیافتی‌ها»

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: با وجود تمام این سختی‌ها باز هم به کارگردانی تئاتر علاقه‌مندم چون اگرچه در تمام حوزه‌ها مثل موسیقی و معماری هم طراحی نور کرده‌ام اما لذتی که در تئاتر هست در هیچ هنری نیست.

در خلاصه داستان نمایش «بازیافتی‌ها» آمده است: مهمانانی به یک مهمانی در ناکجا آباد دعوت شده‌اند، نه مهمان و نه میزبان می‌دانند اینجا کجاست. میخی زنگ زده، سرنگی شکسته شده، سیگاری کشیده شده، آدامسی جویده شده  و یکی که گوشه‌ای کناری نظاره می‌کند.

این نمایش 65 دقیقه‌ای از 22 آذرماه روی صحنه رفته و تا 26 دی‌ماه در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.


منبع: ایسنا