تبیان، دستیار زندگی

«خبرچین‌ها» در بازار کتاب

رمان خبرچین‌ها نوشته جوئل ویتنی با ترجمه پرناز طالبی روانه بازار کتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب خبرچین‌ها

انتشارات کتاب کوچه از مجموعه کتاب‌های «دنیای دیگران» اثری با عنوان «خبرچین‌ها» نوشته جودل ویتنی و با ترجمه پرناز طالبی روانه بازار کتاب کرد.

خبرچین‌ها کتابی مهم درباره بخشی کوچک اما کلیدی از پیش‌تاریخ این راهزنی فرهنگی است: داستان اینکه چگونه مجله«پاریس ریویو» و دیگر مجله‌ها از دهه ۱۹۵۰ به بعد توسط سیا حمایت مالی و پشتیبانی شده و مبدل به نیرویی مرکزی شدند تا به نویسندگان برجسته آن دوران فشار بیاورند که برای مخاطبانی گرسنه اما از همه‌جا بی‌خبر، پروپاگاندا تولید کنند. ویتنی در مقدمه‌اش بر این کتاب توضیح می‌دهد که «کنگره آزادی فرهنگی» تحت حمایت مالی سیا، در کنار حمایت نشریاتی در بریتانیا، هند، آلمان، فرانسه و...، به پاریس ریویو کمک کردند تا نقشی کوچک در رهبری فرهنگی جنگ سرد علیه شوروی‌ها بازی کند... ما به شکلی مبهم می‌دانیم که امروز رسانه‌ها همچنان با دولت‌ها و سیاست خارجی اعلامی دولت‌ها رابطه دارند؛ این درک با پرده‌برداری از نقش کوچک پاریس ریویو در این پرفورمنس مخفی عظیم تقویت می‌شود که کشوری را برای دو دهه به پیش راند و آثار منفی‌اش هنوز به ما خط می‌دهد.

این کتاب که با حق کپی‌رایت برای ناشر ایرانی ترجمه شده است دارای مقدمه‌ای اختصاصی از نویسنده نیز هست که با بهره‌گیری از ماجرای کودتای 28 مرداد سال 1330 به تشریح اقدامات فرهنگی ایالات متحده آمریکا در جنگ سرد پرداخته است.

انتشارات کتاب کوچه «خبرچین‌ها» را با ترجمه پرناز طالبی و در 495 صفحه با قیمت 55 هزار تومان منتشر کرده است.


منبع: ایبنا