تبیان، دستیار زندگی

"جنگ سرد" فاتح جوایز فیلم اروپا شد

تازه‌ترین ساخته پاول پاولیکوفسکی فیلمساز بریتانیایی متولد ورشو پنج جایزه سی‌ و یکمین دوره جوایز فیلم اروپا را به خود اختصاص داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلم

 برندگان سی‌ و یکمین دوره جوایز فیلم اروپا شنبه شب در سویا (سویل) در اسپانیا معرفی شدند.

ملودرام سیاه و سفید "جنگ سرد" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی با دریافت پنج جایزه بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، بازیگر زن (یوانا کولیگ) و تدوین‌گر (یاروسلاف کامینسکی) فاتح این مراسم شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، پاولیکوفسکی اولین جایزه شب را به پدر و مادرش تقدیم کرد که درام تاریخی "جنگ سرد" با الهام از زندگی آن‌ها ساخته شده است. این فیلم اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی هفتاد و یکمین جشنواره کن روی پرده رفت و فیلمساز بریتانیایی متولد ورشو به خاطر آن جایزه بهترین کارگردان را برد.

پاولیکوفسکی 60 ساله در 2015 برای فیلم سیاه و سفید "ایدا" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد که تنها جایزه لهستان در این بخش تاکنون است. "جنگ سرد" نیز امسال به نمایندگی از لهستان در اسکار رقابت می‌کند.

داستان فیلم بین مزارع کشاورزی لهستان و کلوب‌های جز در پاریس بین دهه‌های 1940 تا 1960 روی می‌دهد و درباره زنی سرسخت و زیبا به نام زولا است که در یک مدرسه هنرهای نمایشی که برای ارائه تصویری کاملاً ملی‌گرایانه از لهستانِ بعد از جنگ جهانی دوم راه‌اندازی شده است، ثبت نام می‌کند، جایی که مردی خوش‌سیما به نام ویکتور مدیر بخش موسیقی آن است. زولا در ابتدای رابطه مخفی خود با ویکتور اذعان می‌کند که برای مقامات جاسوسی او را می‌کند. این اولین و حداقل شاید یکی از مشکلات بسیاری باشد که شرایط سیاسی در این رابطه ایجاد می‌کند.

بجز "جنگ سرد"، دیگر نامزدهای امسال جایزه بهترین فیلم اروپا - شامل فیلم ایتالیایی "مرد سگی" به کارگردانی ماتیو گارونه، فیلم سوئدی "مرز" به کارگردانی علی عباسی کارگردان و نویسنده ایرانی مقیم دانمارک، "شاد مثل لاتزارو" (Happy as Lazzaro) به کارگردانی آلیس رورواچر کارگردان ایتالیایی و فیلم بلژیکی "دختر" (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت – همگی اولین بار در دنیا امسال در جشنواره کن روی پرده رفتند و به غیر از "شاد مثل لاتزارو"، همه نماینده کشورهای خود در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان هستند. ("مرد سگی" با کنار زدن "شاد مثل لاتزارو" نماینده ایتالیا در اسکار شد).

"مرد سگی" که تولید مشترک ایتالیا و فرانسه است، جایزه بهترین بازیگر مرد اروپا را برای مارچلو فونته به همراه داشت. فونته امسال در کن نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را برد. "مرد سگی" در جوایز فیلم اروپا در دو بخش بهترین طراح لباس و بهترین طراح مو و چهره‌پردازی نیز پیروز شد. این فیلم که از آن به عنوان "یک وسترن شهری" یاد شده است. برداشتی آزاد از جنایتی هولناک است که در دهه 1980 ایتالیا را تحت تأثیر قرار داد. داستان درباره یک آرایشگر سگ به نام مارچلو (با بازی فونته) است که در حومه شهر رم زندگی می‌کند. مارچلو مردی کوچک و آرام است و به نظر زندگی ساده‌ای دارد، اما وقتی خود را درگیر ارتباطی توام با انقیاد با یک مشت‌زن سابق می‌یابد که کل محله را به وحشت انداخته است. در تلاش برای این که شرافت خود را بار دیگر مورد تاکید قرار بدهد، به شکلی غیرمنتظره دست به خشونت می‌زند و...

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا به "دختر" رسید. این فیلم امسال جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم بلند اول جشنواره کن را به خود اختصاص داد. "دختر" با بازی ویکتور پولستر درباره یک ترنسجندر است که می‌جنگد تا به آرزوی خود برسد و یک بالرین شود. "دختر" همچنین در بخش نوعی نگاه جشنواره کن جایزه بهترین نقش‌آفرینی را برای ویکتور پولستر ستاره 16 ساله فیلم به همراه داشت و برنده جایزه فیپرشی در بخش نوعی نگاه نیز شد.

"یک روز دیگر از زندگی دکتر رائول د لا فوئنته" به کارگردانی دامیان ننو جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا را دریافت کرد. این فیلم درباره سفرهای وحشتناک یک خبرنگار لهستانی در دوران جنگ سرد در آنگولا است. از سوی دیگر، سینماروهای اروپایی با رأی خود "با اسم خودت به من زنگ بزن" به کارگردانی لوکا گوادانینو را به عنوان برنده جایزه انتخاب مردم برگزیدند.

فیلم بریتانیایی/فرانسوی "مرگ استالین" به کارگردانی آرماندو ایانوچی بهترین کمدی اروپا معرفی شد. استیو بوسمی، جفری تامبور و سایمن راسل در این فیلم بازی می‌کنند که داستان آن آخرین روزهای زندگی دیکتاتور شوروی سابق و آشفتگی رژیم بعد از مرگ او در 1953 را دنبال می‌کند. "مرگ استالین" اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد. فیلم جنجال بسیاری به پا کرد و نمایش آن در روسیه و بسیاری از کشورهایی که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، مانند قرقیزستان، آذربایجان و قزاقستان ممنوع اعلام شد.

حدود 3500 عضو آکادمی فیلم اروپا برندگان اصلی سی‌ و یکمین دوره جوایز فیلم اروپا را انتخاب کردند. برندگان بخش‌های فنی شامل بهترین فیلمبردار، تدوین‌گر و... با رأی یک هیئت داوری انتخاب شدند.

رالف فاینس بازیگر و کارگردان بریتانیایی جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان را دریافت کرد. جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا به کارمن مائورا بازیگر اسپانیایی ‌رسید. او در 1988 برای بازی در فیلم "زنان در آستانه فروپاشی عصبی" به کارگردانی پدرو آلمودوار در اولین دوره جوایز فیلم اروپا جایزه بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد.

کنستانتین کوستا گاوراس کارگردان فرانسوی/یونانی نیز جایزه افتخاری رئیس و هیئت رئیسه آکادمی فیلم اروپا را دریافت کرد. ویم وندرس رئیس آکادمی فیلم اروپا است.

سال گذشته فیلم سوئدی "مربع" ("میدان") به کارگردانی روبن اوستلوند با دریافت شش جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم اروپا فاتح سی‌امین دوره جوایز فیلم اروپا شد. این فیلم بعداً در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان نامزد شد، اما جایزه را به فیلم شیلیایی "یک زن شگفت‌انگیز" به کارگردانی سباستین للیو واگذار کرد. دو سال پیش نیز فیلم آلمانی "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده که نماینده آلمان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود، در جوایز فیلم اروپا برنده پنج جایزه شامل جایزه بهترین فیلم شد، اما اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" اصغر فرهادی از ایران رسید.

در فاصله 2012 تا 2014، سه برنده جایزه بهترین فیلم اروپا شامل "عشق" به کارگردانی میشائل هانکه، "زیبایی بزرگ" به کارگردانی پائولو سورنتینو و "ایدا" به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را هم دریافت کردند.

فهرست برندگان سی‌ و یکمین دوره جوایز فیلم اروپا به این شرح است:

بهترین فیلم اروپا: "جنگ سرد" (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی

بهترین کارگردان اروپا: پاول پاولیکوفسکی برای "جنگ سرد"

بهترین بازیگر زن اروپا: یوانا کولیگ برای "جنگ سرد"

بهترین بازیگر مرد اروپا: مارچلو فونته برای "مرد سگی" (Dogman)

بهترین فیلمنامه‌نویس اروپا: پاول پاولیکوفسکی برای "جنگ سرد"

بهترین کمدی اروپا: "مرگ استالین" (The Death of Stalin) به کارگردانی آرماندو ایانوچی

بهترین فیلم بلند انیمیشن اروپا: "یک روز دیگر از زندگی دکتر رائول د لا فوئنته" (Another Day of Life Dir. Raul de la Fuente) به کارگردانی دامیان ننو

جایزه فیپرشی - بهترین کشف اروپا: "دختر" (Girl) به کارگردانی لوکاس هونت

بهترین فیلم کوتاه اروپا: "سال‌ها" (The Year) به کارگردانی سارا فایر

بهترین مستند اروپا: "برگمان – یک سال در زندگی" (Bergman – A Year In A Life) به کارگردانی یین مانگنوسون

بهترین فیلمبردار اروپا: مارتین اوتربک برای "U"

بهترین آهنگساز اروپا: کریستوف ام. کایزر و یولیان ماس برای "سه روز در کیبرون" (3 Days in Quiberon)

بهترین تدوین‌گر اروپا: یاروسلاف کامینسکی برای "جنگ سرد"

بهترین طراح صحنه اروپا: آندری پونکراتوف برای "تابستان" (Leto)

بهترین طراح لباس اروپا: ماسیمو کانتینی پارینی برای "مرد سگی"

بهترین طراح مو و چهره‌پردازی اروپا: دالیا کولی، لورنتزو تامبورینی و دانیلا تارتاری برای "مرد سگی"

بهترین طراح صدا اروپا: آندره بندوچی و مارتین استیر برای " The Captain"

جایزه انتخاب مردم: "با اسم خودت به من زنگ بزن" (Call Me By Your Name) به کارگردانی لوکا گوادانینو

جایزه سرپرست جلوه‌های تصویری اروپا: پیتر یورت برای "مرز" (Border)

جایزه یک عمر دستاورد آکادمی فیلم اروپا: کارمن مائورا

جایزه دستاورد اروپا در سینمای جهان: رالف فاینس

جایزه افتخاری رئیس و هیئت رئیسه آکادمی فیلم اروپا: کوستا گاوراس

جایزه تولید مشترک اروپا – جایزه یوروایمیجز: کونستانتینوس کونتووراکیس و یورگوس کارناواس


منبع: هنر آنلاین