تبیان، دستیار زندگی

جلوگیری از چاقی با روش جدید کریسپر و بدون ویرایش ژن

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو روش جدیدی از کریسپر را ارائه کردند که بدون ویرایش ژن قادر به جلوگیری از چاقی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ژنتیک
مطالعه جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان‌فرانسیسکو نشان داد که چگونه نوع جدیدی از روش « کریسپر» می‌تواند بیان ژن‌های خاص را بدون برش یا ویرایش DNA انجام دهد.

براساس گزارش «نیواطلس»، این روش با هدف‌گیری دو ژن مرتبط با گرسنگی، کاهش جذب غذا و عدم چاقی بر روی موش‌ها آزمایش شد.

این روش جدید، فعالسازی غیرمستقیم کریسپر (CRISPRa) نامیده می‌شود که بدون برش یا ویرایش ژن و با استفاده از توانایی کریسپر توالی خاصی از DNA را مورد هدف قرار داده و به سادگی بیان ژن هدف را افزایش می‌دهد. همچنین این روش منجر به کاهش بالقوه اثرات جانبی غیر هدف می‌شود زیرا هیچ گونه تغییرات دائمی در ژنوم ایجاد نمی‌کند.

ژنوم انسان دو نسخه از هر ژن را در خود نگه می‌دارد. انواع زیادی از بیماری‌های انسان در نتیجه جهش یکی از این نسخه‌ها به وجود می‌آید. به همین منظور محققان برای آزمایش موثر این روش بر روی دو ژن تنظیم سیری و گرسنگی SIM1 و MC4R تمرکز کردند. افرادی که از چاقی زیاد رنج می‌برند اغلب دارای جهش‌هایی در یکی از این دو ژن هستند که منجر به عدم تنظیم اشتها و پرخوری می‌شود.

این آزمایش بر روی موش‌هایی انجام شد که به طور ژنتیکی اصلاح شده بودند تا تنها یکی از نسخه‌های ژن SIM1 را داشته باشند. در نتیجه این موش‌ها مقداری از بیان هر دو ژن را در مقایسه با موش‌هایی که هر دو نسخه را داشتند، افزایش دادند.

«نائوت ماتارو» سرپرست نویسندگان این مطالعه جدید گفت: موش‌هایی که فاقد یک نسخه از ژن SIM1 بودند با تزریق کریسپر به مدت 4 هفته وزن سالم خود را حفظ کردند اما موش‌هایی که کریسپر را دریافت نکرده بودند قادر به توقف پرخوری خود نبودند و در طول 6  هفته دچار افزایش وزن شدند.

«ناداو آیتو» نویسنده ارشد این مطالعه جدید گفت: اگرچه این مطالعه به طور خاص بر روی چاقی تمرکز کرده است اما سیستم ما معتقد است که این روش می‌تواند بر روی هر شرایطی که تنها یک نسخه از یک ژن منجر به بیماری شود، عملی باشد. روش ما نشان‌دهنده پتانسیل درمانی بالا برای بیماری‌های متعدد است و می‌تواند بدون هیچ گونه ویرایش ژنومی سودمند باشد.
منبع:فارس