تبیان، دستیار زندگی

دلایل ایجاد گودی کمر

گودی کمر؛ علل ایجاد و درمان گودی کمر

ازآنجاکه بد نشستن می‌تواند با ایجاد فشار بر ستون فقرات و رباط‌های مربوطه، انسان را دچار درد مزمن و بدشکلی کند، لازم است اصول درست نشستن را بدانیم تا دچار این مشکلات نشویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
گودی کمر

 برای رفع گودی کمر چه کنیم. چند روزی است که از امتحانات می‌گذارد و من در اثر مطالعه‌ی زیاد و البته غلط گردن درد شدیدی گرفته‌ام برای رفع آن چه کنم؟

گودی کمر به معنی افزایش تقعر ستون مهره کمری است.اگر از روبرو به ستون مهره‌ها نگاه کنیم، مهره‌ها در یک خط صاف و عمود قرار گرفته‌اند ولی اگر از کنار به ستون فقرات نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مهره‌های گردنی و سینه‌ای و کمری، در امتداد یه انحنای خاصی قرار دارند.

مهره‌های سینه‌ای طوری قوس دارند که تحدب یا گوژی آن‌ها به سمت عقب است و مهره‌های گردنی و کمری طوری قرار می‌گیرند که تحدب آن‌ها به سمت جلو است. این قوس رو به جلوی مهره‌های گردنی و کمری را لوردوز (Lordosis) می‌گویند. بعضا به لوردوز کمر، گودی کمر هم گفته می‌شود.

وجود این لوردوز یا گودی کمر تا حدی طبیعی است ولی در بعضی از افراد این گودی زیاد می‌شود و موجب بروز مشکلاتی مانند کمردرد و احساس خستگی در کمر می‌شود. با افزایش لوردوز شکم بیمار به جلو آمده و باسن وی به عقب می‌رود و کلا قامت آراسته فرد از بین رفته و فرد حالت بی‌حال و خمودگی به خود می‌گیرد.

دلایل ایجاد  گودی کمر :

آکندروپلازی: این بیماری ارثی است و با مشکلاتی در رشد و کامل شدن استخوان‌ها و نسوج‌های غضروفی همراه است و ممکن است باعث ایجاد گودی کمر در افراد شود.

قوز کمر: در صورت وجود قوز کمر حالت ستون فقرات کمر به صورت جبرانی دچار گودی کمر می‌شود.

اضافه وزن: اضافه وزن مخصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات شکم باعث می‌شود ستون فقرات بیش از اندازه به سمت جلو رفته و گودی کمر به وجود بیاید.

پوکی استخوان: بیماری پوکی استخوان با تغییر ارتفاع و شکل طبیعی مهره‌ها موجب تغییر انحناهای طبیعی در ستون فقرات و گودی کمر می‌شود.

دررفتگی تدریجی مهره‌ها: دررفتگی تدریجی مهره‌ها معمولاً در کمر دیده می‌شود و با لغزش و جابه‌جایی مهره‌ها همراه است. این بیماران معمولا از کمردرد و حس جداشدگی کمر و گودی کمر شکایت دارند.

ضعف عضلات شکم: یکی دیگر از علل‌ گودی کمر ضعف عضلات شکمی است.

عوارض گودی کمر: 

کشش رباط طولی قدامی (ستون مهره‌ها)
تنگ شدن فضای خلفی دیسک
تنگ شدن سوراخ‌های بین حفره‌ای ستون فقرات
عدم تعادل عضلانی
بروز فتق دیسک کمر
خستگی زودرس
کاهش راندمان بدنی

گودی و قوز کمر گاهی باعث درد می‌شود که در برخی از مواقع در توانایی حرکت، تاثیر نامطلوب دارد. معمولا گودی کمر باعث می‌شود که باسن برجسته‌تر به نظر برسد. اگر بر روی یک سطح سفت دراز بکشید فاصله گودی کمر تا آن سطح نمایان می‌شود. جهت تشخیص گودی کمر پشت به دیوار، کاملا صاف بایستید و کف دست خود را در ناحیه گودی کمر قرار دهید. اگر دستان به راحتی میان دیوار و کمرتان قرار گرفت و فاصله‌ای میان آن‌ها وجود دارد دچار عارضه گودی کمر می‌باشید. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد شدت گودی کمر نیز بیشتر است.

معمولا افرادی که دارای شکم افتاده و برآمده هستند دچار گودی کمر نیز می‌باشند. دو گروه از عضلات برای حفظ حالت طبیعی گودی کمر ضروری هستند: عضلات شکم و عضلات راست کننده لگن. اگر این عضلات قوی باشند گودی کمر وضعیت طبیعی خود را حفظ می‌کند.

راه‌های پیشگری از گودی کمر چیست؟

هنگام مطالعه، نوشتن، غذا خوردن و هر کار دیگر اصول صحیح نشستن را رعایت کنید.

به سمت جلو خم نشوید و ستون مهره‌ها را در زاویه کمتر از ۹۰ درجه قرار ندهید. حتی زاویه ۹۰ درجه و کاملا صاف نشستن هم صحیح نیست باید در زاویه ۱۱۰ تا ۱۲۰درجه بنشینید. چون اگر سرتان را به جلو خم کنید دچار گرفتگی عضلانی می‌شوید و بعد از مدتی سردردهای طولانی به سراغتان می‌آید و تمرکز کافی نخواهید داشت.

موقع نشستن پاها را به زیر صندلی نبرید. این کار باعث افزایش گودی کمر‌ می‌شود و به زانوها فشار می‌آورد.

توصیه مهم دیگر اینکه بهتر است از توالت ‌فرنگی استفاده شود و این نکته در خصوص کسانی که مشکل کمر و زانو دارند جزو ضروریات اصلی تلقی می‌شود.


منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره سلامتی مرکز مشاوره تبیان