تبیان، دستیار زندگی

کتاب «درآمدی بر وحدت حوزه و دانشگاه» منتشر شد

کتاب «در آمدی بر وحدت حوزه و دانشگاه» تألیف محمد محمدرضایی استاد دانشگاه تهران توسط دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کتاب درآمدی بر وحدت حوزه و دانشگاه

کتاب «در آمدی بر وحدت حوزه و دانشگاه» تازه‌ترین اثر محمدمحمدرضایی استاد دانشگاه تهران است که توسط دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی روانه بازار نشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب چنین آمده است: 

وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام خمینی (ره) است که خلف صالح آن حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، همواره بر آن تأکید داشته و دارند. ایشان در این باره می‌فرمایند: «وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام بزرگوار است. این مسأله هم مثل همه تدابیر و تصمیم‌های مهمی که راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما، آن حکیم عالی مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند، یکی از برکات وجودی ایشان بوده و هست و انشاء الله خواهد بود.

تعابیر گران‌سنگ حضرت امام در باب وحدت حوزه و دانشگاه بیان‌گر، این مهم می‌باشد که برای نمونه به برخی آن‌ها اشاره می‌‌کنیم: وحدت حوزه و دانشگاه موجب رشد واقعی و ترقی و تعالی حقیقی کشور می‌شود. وحدت حوزه و دانشگاه ضامن استقلال کشور و حفظ اسلام است، نه دانشگاهی بدون روحانی می‌تواند به استقلال برسد و نه روحانی بدون دانشگاهی. وحدت حوزه و دانشگاه، به معنی ائتلاف همه ملت. اصلاح کشور، محصول وحدت دو جناح حوزه و دانشگاه است. بنابراین، حضرت امام اصلاح و استقلال و نیز رشد واقعی و تعالی حقیقی کشور را در گرو وحدت حوزه و دانشگاه می‌دانند و نیز ایشان، ضرورت وحدت را از جمله وحدت حوزه و دانشگاه را به حکم عقل و نقل ثابت می‌کنند.

حضرت مقام معظم رهبری نیز با توجه به تأکیدات حضرت امام بر وحدت حوزه و دانشگاه آن را یکی از مسائل اصلی انقلاب و کشور دانسته که مبنای آن در توحید و امامت می‌باشد که نقطه مقابل آن شرک و بت‌پرستی است. معظم له ثمرات این وحدت را ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل و الگو می‌دانند که سعادت دنیا و آخرت در آن جمع می‌باشد. این مهم از طریق اسلامی شدن دانشگاه‌ها و به روز شدن حوزه‌های علمیه رخ می‌نماید. همچنین اختلاف و جدایی حوزه و دانشگاه را توطئه استکباری می‌دانند که برای نیل به مقاصد شوم خود، دانشگاه‌ها را بر پایه‌های غیر دینی بنا گذاشته و به تعبیری دین را از دانشگاه حذف نموده‌اند.

حوزه و دانشگاه، به عنوان دو نهاد علمی تأثیرگذار، بیشترین نقش را در ایجاد و تداوم انقلاب شکوهمند اسلامی ایران داشته‌اند. استعمارگران همواره در جهت راستای منافع خود، نهایت سعی و تبلیغات خود را به کار گرفته تا بذر کینه و عداوت را بین این دو نهاد بکارند. دانشگاه‌های جدید که دستاورد تمدن مغرب زمین است، بر اساس مبانی تجربی و مادی‌گرایانه و سکولاریستی، شکل گرفته است که بسیاری از متفکران علم‌گرا برآنند که آن را مخالف آموزه‌های وحیانی قرار دهند. برخورد نادرست متولیان کلیسا با دانشمندان علوم تجربی و نیز آموزه‌های تحریف شده کتاب مقدس و نیز رواج مکتب‌های فلسفی تجربی‌گرا و مادی‌گرا و علم‌گرایانه به تعارض علم و دین و در نتیجه به تعارض دانشگاه‌های جدید و مراکز علوم دینی دامن زد و این فرهنگ جدایی به کشور ما نیز وارد شد و معمولاً فارغ التحصیلان دانشگاهی، تحت تأثیر این فرهنگ قرار می‌گرفتند.

قبل از انقلاب عالمان فرهیخته حوزوی نظیر علامه طباطبایی، علامه مطهری، آیت الله بهشتی، آیت الله مفتح و آیت‌الله باهنر و ...، بر آن بودند تا با فرهنگ مادی‌گرایانه و علم‌گرایانه به نحو عالمانه مقابله کنند و اثبات نمایند که نه تنها نظریات علوم تجربی قطعی، هیچ‌گاه با دین ناسازگار نیستند. بلکه اسلام انسان‌ها را به مطالعه و سیر در آفاق و انفس دعوت نموده و آن را بر همگان تکلیف کرده است. علامه مطهری در بحث رابطه علم و دین، دیدگاه مکملیت را می‌پذیرد که انسان برای زندگی سعادتمندانه خود هم به دین و هم به علم نیاز دارد. 

در این کتاب مطالب ذیل در قالب شش فصل تعریف حوزه و دانشگاه؛ عوامل بیرونی در جدایی حوزه از دانشگاه؛ عوامل داخلی در جدایی حوزه و دانشگاه؛ وحدت حوزه و دانشگاه از دیدگاه امام خمینی؛ دیدگاه‌های مختف در باب نظریه امام خمینی؛ دیدگاه مقام معظم رهبری در باب وحدت حوزه و دانشگاه؛ دیدگاه متفکران اسلامی در باب وحدت حوزه و دانشگاه؛ رویکردهای مختلف در باب وحدت حوزه و دانشگاه و راهکارها و سیاست‌های نیل به وحدت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.