تبیان، دستیار زندگی

«بازخوانی چند جنایت غیرعمدی» در بازار کتاب

این مجموعه داستان نوشته محبوبه موسوی است و زنجیر اتصال داستان‌های آن جنایت و ستم بر دیگری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


«بازخوانی چند جنایت غیرعمدی»

 مجموعه داستان «بازخوانی چند جنایت غیرعمدی» به قلم محبوبه موسوی از سوی انتشارات آگه منتشر شد.

این مجموعه مشتمل بر شش داستان کوتاه به نام‌های «زقوم»، «لیدا پناهی»، « خنده بر شیطان»، «ترازو»، «آن‌ها» و «نقطه‌ی‌کور» است.

در ابتدای داستان «لیدا پناهی» می‌خوانیم:
«سه زن که هر سه پالتوهای بلندی به تن داشتند و دست‌هاشان را در جیب فرو برده بودند از سر کار برمی‌گشتند. آن‌ها مثل تمام زنان کارمند که در راه رفتن عجله دارند، گام‌های کوچک سریعی برمی‌داشتند و به قانونی ناگفته، هر سه به کفش‌هایشان خیره بودند و درباره‌ی هر چیز وراجی می‌کردند. کلمات در هوا پرت می‌شد و هر جمله باردار جمله بعد بود، بی‌آن که از قبل درباره‌اش فکر شده باشد. پری، الهام و منیره سه زنی بودند که در جاده‌ی حومه شهر، جایی نیمه‌شهری و نیمی‌روستایی قدم‌زنان از سر کار برمی‌گشتند. هر سه معلم بودند...»

زنجیر اتصال تمام این داستان‌ها جنایت یا به عبارتی ستم بر دیگری است. ستمی که به ایجاد فضای ناامن دامن می‌زند و از دل آن دلهره پدید می‌آید. داستان‌های این مجموعه هم، همانند مجموعه داستان قبلی، خانه‌ای از آن دیگری، در فضای دلهره، ترس و وحشت می‌گذرد با این تفاوت که ترس و وحشت حاکم بر فضای این داستان‌ها منبعی سراسر انسانی دارد.

در پشت جلد «بازخوانی چند جنایت غیرعمدی» بندی از داستان «آن‌ها» آمده است:
«شهر در سکوتی خفه فرو رفته بود. توی محله فقط چند زن و مرد مسن مانده بودند با بچه‌ها که حالا در خانه‌های مادر و پدربزرگ‌هایشان ماندگار شده بودند.

مدرسه البته باز بود و کارهای اداری به روال معمول خود پیش می‌رفت اما کسی از کسبه‌ی خرد در شهر نبود. مردم کم‌کم درباره‌ی علت بسته بودن بیش‌تر مغازه‌های بازار از هم پرس‌وجو می‌کردند. سمبوسه‌فروشان کجا غیب‌شان زده؟ ماهی‌فروش کجا رفته‌اند؟ بساط میوه‌ها کجاست و…؟ اما اگر کسی خبری از ابرهای سترون بالای شهر داشت از اهالی غیب‌شده هم خبر داشت.»

از این نویسنده پیش‌تر داستان کودک «یک پرنده، یک پسر» در سال 1381 از سوی انتشارات ضریح آفتاب و رمان «سکوت‌ها» در سال 1394 و مجموعه داستان «خانه‌ای از آن دیگری» از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

مجموعه داستان «بازخوانی چند جنایت غیرعمدی» در 145 صفحه و به تیراژ 550 نسخه به قیمت 17000 تومان از سوی نشر آگه منتشر شده است.


منبع: ایبنا