تبیان، دستیار زندگی

تلویزیون، تهیه کننده های بدحساب را بایکوت کند!

«بانوی عمارت» سریالی عاشقانه است که در مقطعی از تاریخ قاجار روایت می شود و مدتی است روی آنتن شبکه سه است. محمد فیلی یکی از بازیگران این سریال است که نقش حاج فتاح یکی از تجار سرشناس داستان را بازی می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال هاتف

فیلی از بازیگران پیشکسوتی است که بنا بر دلایلی حضور کمرنگی در تلویزیون دارد و سالی یک سریال بیشتر بازی نمی کند. گرچه خودش یکی از دلایل این اتفاق را عدم تعهد برخی تهیه کنندگان نسبت به پرداخت دستمزد بازیگران مطرح می کند. فیلی در گفت و گو با بانی فیلم به موارد مهمی در این زمینه اشاره کرد که در ادامه می خوانید:
  چه خبر؟ این روزها مشغول بازی در چه کاری هستید؟
– سریال «تک سواران» را به کارگردانی آقای تکاور کار کردم که متاسفانه کار به دلایلی متوقف شد. اما سریال «دنگ و فنگ روزگار» را به کارگردانی آقای مزدآبادی بازی می کنم که یک کار کمدی است.
  درباره نقشی که در این سریال بازی می کنید هم می گویید؟
– سال های قبل من معمولا نقش پدر خانواده را بازی می کردم و حالا که سنم بالا رفته، نقش پدر بزرگ ها را به من می دهند(می خندد). اما خب در این سریال باید بگویم که نقش پدر بزرگ یک خانواده سنتی را بازی می کنم که معضلات و گرفتاری های بسیاری را بر سر راه دارد. اما اعضای خانواده با کمک همدیگر مشکلات را از سر راه برمی دارند.
گفتید که کار طنز است. با این حساب نقشی که شما بازی می کنید هم رگه هایی از طنز و کمدی دارد و یا در عین جدی بودن قرار است فضای کمیک و طنز ایجاد کند؟
– می توانم بگویم که فضای کار کمدی است ولی نقشی که من بازی می کنم یک پدر بزرگ جدی است. در عین حال که جدی است، اما طنز خاصی را هم ایجاد می کند و می توانم بگویم پدربزرگ سریال طنازی خاصی دارد. تا اینجا که فکر می کنم کار خوبی است و مخاطب را هم بتواند در هنگام پخش راضی نگه دارد.
شنیدم به دلیل فضایی که این سریال دارد، ممکن است در ایام نوروز روی آنتن برود؟
– دقیقا نمی دانم که چه زمانی پخش خواهد شد. تا جایی که من اطلاع دارم این سریال مربوط به شبکه سه است و به دلیل فضای کمدی که دارد ممکن است در ایام نوروز و یا ماه رمضان سال آینده پخش شود. اما خودتان می دانید که هنوز هیچ چیزی مشخص نیست و ممکن است هم زمان و هم شبکه پخش تغییر کند. به هر حال این مسائل به شبکه و تصمصم گیری مدیران برمی گردد.
تا جایی که من می دانم شما سالی یک سریال بازی می کنید. دلیل خاصی دارد و یا شرایط و فیلمنامه ایجاب می کند که فقط سالی یک سریال بازی کنید؟
– کم کاری من برمی گردد به بعضی از تهیه کنندگانی که تلویزیون تایید می کند که این افراد کار کنند و بعد دستمزد بچه ها را نمی دهند! این فقط حرف من نیست. خیلی از بازیگران و عوامل پشت صحنه با این گونه مسائل روبرو هستند. من نزدیک دو سال است که یک کاری را تمام کرده ام، اما هنوز دستمزدم را نگرفته ام.
کدام سریال منظورتان است؟
– هم سریال «هاتف» که نعمت چگینی تهیه کننده آن است و خیلی از بچه ها هنوز از آن سریال طلبکارند. همین طور سریال «آرام می گیریم» که فرهاد گلی تهیه کننده آن سریال بود.
با توجه به سریال هایی که نام بردید، تلویزیون به این تهیه کننده ها بدهکار است و یا تلویزیون با این افراد تسویه حساب کرده اما آنها با شما و همکارانتان تسویه نکرده اند؟
– اتفاقا من تلویزیون رفتم و در این باره صحبت و پی گیری کردم اما متوجه شدم که تلویزیون با این افراد تسویه کرده است! متاسفانه تهیه کنندگان هستند که بدقولی می کنند و ما هم نمی توانیم در این باره به جایی و یا مرجعی مراجعه کنیم و حقمان را بگیریم.
سریال «بانوی عمارت» چطور؟ با شما تسویه کرده اند؟
– بله اتفاقا خیلی تجربه خوبی بود و همکاری خوبی هم داشتیم. گرچه مدت کوتاهی من سر این سریال بودم. اما سریال دیگری به نام «بانوی سردار» کار کرده ام که سعید مرادی تهیه کننده آن بود و روز اول به من گفت که رقم کمتری بگیر اما نقد بگیر! من هم پذیرفتم و تا به امروز ۱۰ ماه از نقدی که ایشان فرمودند گذشته اما هنوز دستمزدم را برای این سریال نگرفته ام! خیلی شرایط بدی شده است. تهیه کننده ها به گونه ای با ما صحبت می کنند و خواهش و التماس که کم بگیرید اما همان را هم نمی دهند. البته من با تهیه کننده های خوب و حرفه ای هم کار کرده ام. اما نکته اینجاست که چرا تلویزیون به این افراد بد حساب اجازه می دهد با وجود اینکه به عوامل یک سریال بدهکارند، اما باز هم کار کنند!
  خب در تلویزیون مرجعی وجود ندارد که شما از آن طریق برای گرفتن حقتان اقدام کنید؟
– متاسفانه خیر و این خیلی مشکل بزرگی برای بازیگران و عوامل تولید ایجاد کرده است. ما خانه سینما و خانه تئاتر داریم که می توانیم برای حل مشکلاتمان به آنجا رجوع کنیم. اما در تلویزیون هیچ کسی پاسخگو نیست. ضمناً برای بازیگری به سن من هم خیلی زشت است که برای گرفتن دستمزدم که ان هم چندان رقم قابل توجهی نیست، باید مدام بروم و بیایم!
  پس مهمترین دلیل که باعث شده تا شما کم کار شوید همین مسئله است؟
– بله وقتی با بعضی تهیه کننده های بدقول و بد حساب روبرو می شوم، ترجیح می دهم که کمتر کار کنم تا درگیر چنین مشکلاتی نشوم. من با تهیه کننده ای کار کردم که بخشی از دستمزم را داده و کار به پایان رسیده و دیگر جواب تلفن من را هم نمی دهد! بنابراین ترجیح می دهم با تهیه کننده هایی که می شناسم و خوش حساب و حرفه ای هستند، کار کنم که آنها هم اغلب خانه نشین هستند! این هم معضلی است که تلویزیون چرا جایی برای چنین افرادی ندارد!
  اتفاقاً مدتی پیش تعدادی از تهیه کننده ها نامه ای به معاونت سیما در همین زمینه نوشته بودند که جایی برای حل مشکلات تولید ایجاد شود تا هم بازیگران از این نظر با مشکلی روبرو نشوند و هم تهیه کننده ها و سایر عوامل تولید. اما گویا به هیچ نتیجه ای هم نرسید!
– خب این خیلی بد است که ما وقتی برای تلویزیون کار می کنیم خیالمان راحت نیست که می توانیم به آن تهیه کننده اعتماد کنیم یا نه! و یا در صورت بروز چنین مسائلی می توانیم از حمایت تلویزیون برخوردار شویم یا نه! من فقط می توانم بگویم چون بیشتر همکاری ما با تلویزیون است، از مدیران این رسانه خواهش کنم که با چنین تهیه کنندگانی کار نکنند و اجازه کار ندهند تا ما با چنین مشکلاتی روبرو نشویم.
خب شاید دلیل اینکه بعضی از بازیگران در میانه کار تا دستمزدشان را نگیرند مقابل دوربین نمی روند همین نکته است!
– البته این هم کار قشنگی نیست و به نظر من هم حرفه ای نیست که بازیگر چنین برخوردهایی با یک پروژه داشته باشد. البته این مسائل بیشتر مربوط به بازیگران جوان می شود که بعضی از آنها دست به چنین کارهایی می زنند. البته من چنین برخوردهایی را نمی پسندم چون ما کار فرهنگی انجام می دهیم. اما به هر حال بعضی از بازیگران جوان مجبور به انجام چنین کارهایی می شوند. از ما که گذشت اما امیدوارم برای جوانانی که در این حرفه فعالیت می کنند در آینده ای نزدیک شرایط بهتری رقم بخورد تا بتوانند با دلگرمی و امنیت کار کنند.
  درباره تلویزیون و دستمزدها صحبت کردیم. سریال «بانوی عمارت» با بازی شما هم که روی آنتن است. شما نقش حاج فتاح را بازی می کنید که یکی از تجار بازاری است. آیا در قسمت های بعد هم بیشتر با زندگی این شخصیت آشنا می شویم و یا حضورتان در همین حد در سریال بود؟
– البته به دلیل اینکه سر فیلمبرداری هستم، فرصت نکردم که سریال را ببینم. اما داستان وارد زندگی و خانواده حاج فتاح نمی شود. من برای این سریال فقط یک هفته سر فیلمبرداری بودم.
اما می توانست به زندگی این شخصیت به دلیل ارتباطی که با خانواده میرزا سلیم دارد بیشتر پرداخته شود؟
– بله اما نمی دانم متاسفانه این چه سیاستی است که معمول شده و برای برخی از نقش ها در سریال ها نویسنده به گونه ای داستان را طراحی می کند که خیلی زود بازی ان بازیگر تمام شده و با او خداحافظی کنند! در اغلب سریال ها اینگونه شده که فکر می کنم به دلیل مسائل مالی است که کاراکترها در سریال ها خیلی زود از داستان خارج می شوند.
  در همین مدت کوتاه چطور از همکاری با این پروژه و آقای حمیدنژاد راضی بودید؟
– بله آقای حمیدنژاد کارگردان بسیار خوب و با علاقه و انرژی کار می کند. اتفاقا من پس از یک سال و نیم که سر فیلمبرداری رفتم، آقای حمیدنژاد با همان حوصله و علاقه و انرژی در روزهای آخر کار می کرد که نشان از این دارد که این کارگردان کارش را دوست دارد و می خواهد کار خوبی ارائه بدهد. تا جایی هم که من اطلاع دارم مردم سریال را دیده اند و راضی هستند.
بله سریال بدی نیست، اما عده ای هم معتقدند به دلیل فضایی که این کار دارد و حضور برخی بازیگران و تیتراژ و داستان عاشقانه ای که در دل تاریخ روایت می شود، به سریال «شهرزاد» بی شباهت نیست. نظر شما در این باره چیست؟
– من فکر می کنم درست می گویند و ممکن است شباهت هایی در این زمینه وجود داشته باشد. به هر حال عشق برای این سریال مثل یک چاشنی است که به جذابیت کار اضافه کرده است. ضمن اینکه لباس ها و گریم و لوکیشن ها در سریال های تاریخی که تقریبا به دوران قاجار نزدیک است، همین است. به هر حال هزینه تولید این دست کارها خیلی سنگین است که برخی مواقع هم پرداخت نمی شود. از این رو شاید بتوان گفت که دست و پا شکسته این گونه کارها ساخته می شوند که کارهایی از این دست هم در تلویزیون وجود داشته باشد. البته مخاطب هم اینگونه دوست دارد که نمادی از عشق و داستان هایی از این دست در سریال ها به خصوص کارهای تاریخی وجود داشته باشد.
  از بحث تلویزیون و این سریال که عبور کنیم، در سینما چطور؟ این اواخر در فیلمی حضور داشته اید و یا تئاتری روی صحنه داشته باشید؟
– من معمولا درباره سینما این جمله را می گویم که سینما مال ما نیست و متعلق به قشر خاصی است! گاهی هم که دوستی از من برای بازی در یک فیلم سینمایی دعوت می کند، به قدری نقش کوتاه و خنثی است و هیچ تاثیری در قصه ندارد. اما با این حال انجام دادم. ولی نقش های تاثیرگذار و نقش های اصلی متاسفانه به ما پیشنهاد نمی شود! چون در سینما فقط یک سری بازیگر هستند که تماشاچی به خاطر آنها به سینما می رود و از این رو تهیه کننده ها و کارگردان ها ترجیح می دهند با این دوستان کار کنند. به هر حال نگاه تجاری در سینما حکمفرماست. اما خب بیشتر به ما کار تلویزیونی پیشنهاد می شود.
  با نظر شما موافقم. اما شاید برخی از این دوستان فیلمساز فراموش کرده اند که مردم دیگر مثل گذشته برای دیدن چشم و ابرو به سینما نمی روند. به سینما می روند تا قصه و بازی خوب ببینند!
– بله من هم با نظر شما موافقم که مردم در این زمینه رشد کرده اند و به قصه گویی خوب و دیدن بازی های دلچسب و قوی علاقه مند هستند. اما دست اندرکاران فیلم های سینمایی دوست دارند با افرادی کار کنند که بتوانند سرمایه شان را بازگردانند و حتی در این زمینه سودی هم عایدشان شود! یعنی می توانم بگویم رسالت سینما و هنر از دست رفته و نگاه سینمایی ها به گیشه و تجاری شده است. به همین خاطر فقط با تعداد خاصی از بازیگران همکاری می کنند. البته در این میان هم افرادی هستند که از خودگذشتگی نشان داده و فیلمی می سازند که بر اساس مشکلات و مسائلی است که مردم با آن در جامعه درگیرند و به تعبیری حرف دل مردم را می زنند که تعداد این افراد هم خیلی کم است. به هر حال امیدوارم شرایط برای جوانترها در سینما بهتر باشد.

منبع: بانی فیلم/ زینب علیپور