تبیان، دستیار زندگی

چگونگی تسلط امام زمان(عج) بر چند میلیارد جمعیت زمین

در روایتى آمده است: «امت اسلامى به مهدى(عج) مهر مى ورزند و به سویش پناه مى برند؛ آن چنان كه زنبورهاى عسل به سوى ملكه خود پناه مى برند، عدالت را در پهنه گیتى مى گستراند و...».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا مهدی

حجت الاسلام والمسلمین «رحیم کارگر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب «مهدویت و دوران ظهور» می نویسد:

در پرسشی داریم: «چگونه امام مهدى(عج) بر دولت ها پیروز مى شود و این تعداد جمعیت جهان تسلیم او مى شوند؟ آیا چنین چیزى امكان دارد كه بر چندین میلیارد انسان، تسلط یابد و در برابر این همه دشمن پیروز از میدان به درآید؟»

پیروزى و غلبه حضرت مهدى(عج) و تشكیل حكومت جهانى، ممكن است به طور اعجاز و خرق عادت انجام یابد و ممكن است با فراهم شدن اسباب و علل ظاهرى باشد و ممكن است به هر دو نوع واقع شود؛ چنان كه پیشرفت و غلبه پیامبر اكرم(ص) و قواى اسلام بر هر دو نوع بود. بر این اساس مؤلفه ها و عوامل زیر در پیروزى سریع و قاطع آن حضرت(عج) نقش دارد:

یك. ناگهانى بودن قیام

حضرت مهدى(عج) زمانى ظهور مى كند كه دشمن در غفلت و بى خبرى قرار دارد و با قیام ناگهانى ایشان (بغته)، غافلگیر شده و پیروزى هاى سریعى به دست خواهد آورد. در توقیع شریف حضرت(عج) آمده است: «پس همانا امر ما به طور ناگهانى خواهد بود»[1]

دو. اصلاح سریع كارها با امدادهاى غیبى

طبق روایات خداوند، حجت خود را در قیام بزرگ و شكوهمندش یارى مى دهد و با انواع امدادهاى غیبى، پیروزى او را آسان و كارهایش را سریع اصلاح مى كند. و رسول خدا (صلی الله علیه وآله)  مى فرماید: «مهدى از ما اهل بیت است خداوند (امر) او را در یك شب اصلاح مى كند»[2]

موارد امدادهاى غیبى خداوند عبارت است از:

2.1. ایجاد ترس در دل دشمنان
حضرت مهدى(عج) یارى شده با ترس (مؤید بالرعب) است؛ یعنى خداوند چنان رعب و ترس او را در دل دشمنان مى اندازد كه قدرت هر عكس العمل شدید و سفاكانه را از آنها سلب مى كند، حتى ترس از سپاهیان آن حضرت(عج)، یك ماه جلوتر از حركت آنها بر دشمن حاكم مى شود.

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: «خداوند... مهدى را به سه لشكر تأیید مى كند... و رعب (یویده ثلاثه اجناد... الرعب)» [3]

2.2. یارى شده با فرشتگان
از جمله تأییدات و امدادهاى غیبى الهى، كمك فرستادن ملائك براى یارى امام مهدى(عج) و جهاد آنان همراه با حضرت(عج) است. در روایتى آمده است: «خداوند او را به سه هزار ملائكه یارى خواهد كرد...»، «هنگامى كه قائم آل محمد(ص) ظهور نماید، خداوند او را به وسیله گروه هاى فرشتگان نشاندار، پیاپى، فرود آورده شده و مقرب (بالملائكه المسومین و المردفین و المنزلین و الكروبین) یارى خواهد كرد. جبرئیل، فرشته امین وحى، پیشاپیش آن حضرت و میكائیل سمت راست و اسرافیل سمت چپ او خواهد بود. ترس و رعب به مسافت یك ماه، پیشاپیش و سمت راست و طرف چپش حركت خواهد كرد و فرشتگان مقرب در كنار او خواهند بود»[4]

2.3. یارى شده با نیروهاى طبیعى
براى حضرت قائم حتى زمین نیز مهیا و آماده مى شود (تطوى له الارض)[5] بر این اساس ممكن است خداوند به وسیله نیروهایى چون باد و دیگر نیروهاى طبیعت، حضرت مهدى(عج) را یارى رساند ؛ چنان كه همه نیروهاى طبیعت (باد و صاعقه و...) مسخر حضرت سلیمان (علیه السلام)  بودند. با تسلط حضرت مهدى(عج) به نیروهاى طبیعت و تصرف در آنها با اذن الهى، پیروزى هایى نصیب ایشان خواهد شد.

در روایتى از امام صادق (علیه السلام)  آمده است: «... (وقتى) قائم ما مهدى ظهور كند، تمام مشركان در روى زمین محو مى شوند، تا جایى كه سنگ به سخن مى آید و به مؤمن مى گوید: اى مؤمن! درون من كافرى است، مرا بشكن و او را به قتل برسان»[6]

سه. توانمندى و فرماندهى بى نظیر امام(عج)

یكى از مهم ترین عوامل پیروزى حضرت مهدى(عج)، صلابت، شجاعت و رهبرى بى نظیر آن حضرت(عج) در جهاد با دشمنان دین حق است. آن حضرت(عج) در این مصاف سرنوشت ساز هم از توانمندى و نیروى جسمى و شخصى برخوردار است و هم در مدیریت و فرماندهى نظامى، مقتدرانه و قاطعانه برخورد مى كند.

امام رضا (علیه السلام)  در مورد ایشان مى فرماید: «قائم كسى است كه وقتى ظهور مى كند، در سن پیران است، ولى به نظر جوان مى آید. اندامى قوى و تنومند دارد؛ به طورى كه اگر دست را به سوى بزرگ ترین درخت دراز كند، آن را از ریشه بیرون مى آورد و اگر میان كوه ها فریاد برآورد، صخره مى شكند و از جا كنده مى شود. عصاى موسى و انگشتر سلیمان همراه او است»[7]

امیرمؤمنان على (علیه السلام)  مى فرماید: «پدرم فداى فرزند نیكوترین كنیزان كه (ظالمان و كافران) را خوار و ذلیل خواهد كرد و جام زهرآگین به كامشان خواهد ریخت و با شمشیر با آنان برخورد خواهد كرد».[8]

چهار. یارى مؤمنان و صالحان

بسیارى از مسلمانان، از پیشتازان و پیشگامان ملت هایى هستند كه به گرد آن خورشید جهان افروز حلقه مى زنند و زیر پرچم او قرار مى گیرند و به یارى مى شتابند. مهم ترین اینان 313 تن از یاران خاص و آن گاه ۱۰ هزار نیروى زبده رزمى و... است.

امام صادق (علیه السلام)  مى فرماید: «313 تن از یاران حضرت(عج) با او بیعت مى كنند، ولى حضرت(عج) در مكه مى ماند تا عدد یاران به ۱۰ هزار تن برسد، آن گاه به طرف مدینه حركت مى كند».[9]

پنجم. تسلیم شدن مسیحیان

براساس روایات فراوان، حضرت عیسى (علیه السلام)  به هنگام قیام امام مهدى(عج) از آسمان فرود مى آید و به آن گرامى اقتدا مى كند و به امامت او نماز مى گذارد. هم چنین فرماندهى سپاه حضرت(عج) را به دست مى گیرد و در سركوبى دشمنان به امام(عج) یارى مى رساند. پس از این واقعه، همه مسیحیان به دستور او زیر پرچم امام عصر(عج) وارد مى گردند و اسلام واقعى را مى پذیرند و از طرفداران امام عصر(عج) مى شوند. البته مى دانیم كه زمامداران و ملت هاى اروپا و امریكا و بخشى از قاره آفریقا مسیحى اند و تسلیم شدن آنان، نقش بسزایى در پیروزى حضرت(عج) و بر داشته شدن موانع دارد.

امام باقر (علیه السلام)  مى فرماید: «هنگامى كه ۱۰ هزار پیكارگر آگاه، گرد آن حضرت(عج) آمدند، دیگر یهودى و مسیحى یافت نمى شود، جز این كه به او و قیام جهانى اش ایمان مى آورند و او را تصدیق مى كنند»[10]

روشن است كه این دگرگونى عظیم، به سرعت در نظام هاى مختلف جهانى اثر عمیق خود را مى گذارد و در تسلیم شدن آنان نیز نقش خواهد داشت.

شش. جنگ ها و نابودى دشمنان قبل از ظهور

امام صادق (علیه السلام)  فرمود: «قبل از قیام قائم هر مرگى وجود دارد، مرگ سرخ و مرگ سفید، تا اینكه از هر هفت نفر، پنج نفر مى میرند، مرگ سرخ كشته شدن است و مرگ سفید بیمارى طاعون است»[11]

در روایت دیگرى مى فرماید: «حضرت خروج نمى كند تا این كه یك ثلث از مردم كشته شوند و ثلث دیگر از دنیا بروند و ثلث دیگر باقى بمانند»[12]

بنابراین آنچه برخى روایات درباره كشتار فراوان ذكر كرده اند، مربوط به كشتارهاى است كه قبل از قیام حضرت(عج) به دست ستمگران واقع مى شود از قبیل جنگ جهانى دوم، جنگ هاى خاورمیانه، جنگ هاى دجال و سفیانى، شیوع بیمارى هاى مرموز و ....

هفت. استقبال همگانى و مردمى

ظهور امام مهدى(عج) زمانى اتفاق مى افتد كه مردم در مشكلات و سختى هاى فراوان هستند و با یأس از مكاتب بشرى و حكومت هاى خود، در انتظار قیام منجى موعود(عج) به سر مى برند. به همین جهت، در برابر امام مهدى(عج)، سر تسلیم و خضوع فرود مى آورند و زمام امور خویش را به دست توانمند و كارگشاى او مى سپارند؛ بدان امید كه نجات و نیك بختى بشریت را تضمین نماید. در عمل نیز چنین خواهد شد و آن حضرت(عج) ریشه فقر و ظلم، نابرابرى، فساد و... را بر خواهد كند و حكام جور را عزل خواهد نمود. از طرفى خداوند محبت و عشق حضرت را در دل مردم خواهد افكند و آنان با او بیعت كرده و در گرد او جمع خواهند شد.

در روایتى آمده است: «امت اسلامى به مهدى(عج) مهر مى ورزند و به سویش پناه مى برند؛ آن چنان كه زنبورهاى عسل به سوى ملكه خود پناه مى برند، عدالت را در پهنه گیتى مى گستراند و...» [12]

پی نوشت :
[1]. احتجاج، ج 2، ص 326.
[2].كمال الدین، ج 1، ص 152، ح 15.
[3].الغیبة نعمانى، ص 198.
[4].همان، ص 234 ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 348.
[5].منتخب الاثر، ص 468.
[6].الغیبة نعمانى، ص 229، ح 11.
[7].كمال الدین، ج 2، ص 48 ؛ كشف الغمه، ج 3، ص 314.
[8].الغیبة نعمانى، ص 229، ح 11.
[9].منتخب الاثر، ص 684.
[10].عبدالهادى الابیارى، العرائس الواضحه، ص 209، قاهره به نقل از امام مهدى از ولادت تا ظهور، ص 696 ؛ و نیز ر.ك: نور الابصاره، ص 155 ؛ معجم احادیث امام مهدى(عج)، ج 5، ص 176.
[11].معجم الملاحم و الفتن، ج 4، ص 291.
[12].همان، ص 75.
[13].منتخب الاثر، ص 598، ح 2.

منبع : خبرگزاری شبستان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.