تبیان، دستیار زندگی

شما در کدام گروه تیپ شخصیتی قرار دارید؟ (9)

صلح جوها؛ آخرین تیپ از نه گانه شخصیتی اناگرام

شناخت تیپ‌های شخصیتی به معنای برچسب زدن به افراد که شما دارای تیپ شخصیتی خاصی - تیپ یکی، دویی، سه و..- هستید نیست؛ یعنی نمی توان گفت فرد همین است و شخصیتی دیگر ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا جمشیدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تیپ شخصیتی

ما آمیخته‌ای از همه تیپ‌های شخصیتی هستیم و ویژگی‌های مثبت و منفی آنها را می‌توانیم داشته باشیم. اگر بتوانیم تیپ شخصیتی خودمان را بشناسیم تازه شروع راه و اولین قدم در شناخت خودمان است. بعد از آن باید سطوح و لایه‌های مختلف شخصیتمان، نقاط قوت و ضعف و اینکه باید برای بهبود و پیشرفت خودمان چه کارهایی کنیم را یاد بگیریم.

تبیان به‌منظور واکاوی "چگونگی شکل‌گیری شخصیت انسان" و "تیپ‌های شخصیتی" با دکتر مهشید رضوی روضوانی روان‌شناس و مشاور خانواده، به سلسله گفتگوهایی دراین‌باره می‌پردازد. شما می‌توانید با دنبال کردن این مباحث تیپ شخصیتی خود را شناسایی و متناسب با خصوصیاتی که دارید آن را در زندگی فردی و اجتماعی تان به کار ببندید.

آخرین تیپ از 9گانه شخصیت اناگرام در روان شناسی؛ "صلح جوها" از گروه غریزی و شعوری هستند. پایه و اساس رفتار در این گروه احساسات است.

 ویژگی‌های تیپ صلح جو:

_ صلح جوها، تاجایی که می‌توانند و انرژی دارند سعی می‌کنند دعوایی اتفاق نیفتد و رفتارشان معطوف بر این است که با کسی وارد جنگ و اختلاف نشوند. اغلب این کار با فداکاری و از خود گذشتن از سوی آنها همراه است.

_ این تیپ شخصیتی با مهربانی، دلسوزانه و با عطوفت نسبت به دیگران رفتار می‌کنند و در تلاش هستند تا همه را کنار هم نگه دارند.  این افراد ذاتاً میانجی گری توانمند هستند.

_ صلح جوها عموماً برای خودشان نمی‌توانند کاری کنند چرا که نسبت به خودشان غافل هستند و تمام انرژی‌شان را صرف و وقف دیگران می‌کنند.

_ تیپ 9ها، آدم‌های خوش گذران، اهل معاشرت و علاقه مند به طبیعت هستند. آن‌ها با قرار گرفتن در طبیعت از محیط انرژی می‌گیرند و علاقه‌شان به گل و گیاه و حیوانات را می‌توانند به خوبی منتقل کنند.

_ از دیگر ویژگی‌های این تیپ شخصیتی، آرام و بی آزار بودن آنها است. در اصطلاح آنها دیر حرکت می‌کنند و دائماً باید هل داده شوند، تا ترجیح ندهند اصلاً حرکت نمی‌کنند و تا مجبور نشوند اقدام جدی برای مسائل مختلف زندگی نمی‌کنند. آنها، افراد فعال برای واکنش نشان دادن در امور مختلف زندگی نیستند. صلح جوها ذاتاً میل به سکون و جابجا نشدن در زندگی دارند.

_ تیپ 9ها مثبت اندیش هستند و نگاه منفی ندارند مگر اینکه در شرایط استرس و اضطراب دچار نگاه منفی شوند. البته هر تیپ شخصیتی در شرایط ایمن و آرامش یک ویژگی از خود نشان می‌دهد که ویژگی‌های مثبت آن تیپ است و در شرایط استرس و فشار و ناراحتی ویژگی‌های دیگری از خود بروز می‌دهد که ویژگی‌های منفی آن تیپ است. 

تفاوت صلح جوها با یاری رسان ها

 تیپ شخصیتی صلح جو با تیپ شخصیتی یاری رسان شبیه هستند. اما تیپ دویی‌ها عموماً انرژی را که خرج می‌کنند و خدماتی که به دیگران ارائه می‌دهند در یک زمانی انتظار دارند که بازخورد آن به خودشان برگردد و مطالباتی خواهند داشت، اما تیپ صلح جو دنبال برآوردن مطالبات خودشان نیستند و خودشان به زحمت نمی‌اندازند تا چیزی بدست بیاورند. تیپ یاری رسان ها عموما فعال تر هستند.

 


تیپ 9ها در زندگی مشترک

وقتی یک زن دارای تیپ صلح‌جو در خانه باشد؛ کارها و خدماتی که بویژه از نظر عاطفی در خانه انجام می‌دهد پذیرش آن بیشتر از زمانی است که یک مرد در این تیپ شخصیتی در خانه انجام دهد. یک مادر تیپ 9 رفتارهای منفی‌اش به‌صورت بی‌برنامگی و سرعت عمل نداشتن و تنبلی نشان داده می‌شود.

 اگر مرد یک تیپ 9 از نوع رشدنیافته باشد طبیعتاً در تصمیم‌گیری، سرعت عمل، درصحنه بودن و برنامه‌ریزی برای کار و زندگی فعالانه عمل نخواهد کرد. ازاین‌رو به علت عدم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در زندگی مشترک با مشکلات مالی جدی روبرو می‌شوند. این گروه شخصیتی به علت نگاه ساده اندیشانه ای که به مسائل دارند بسیار در معرض سوءاستفاده به‌ویژه سوءاستفاده مالی هستند.در زندگی با یک مرد تیپ 9 که رشدنیافته است باید توجه کرد که بخصوص ازنظر اقتصادی با برنامه‌ریزی هدفمند پیش برود. این افراد بیشتر علاقه‌مند به انجام دادن کارهای یکنواخت هستند.

اگر فرزند پسر شما دارای تیپ شخصیتی 9 است، باید ویژگی‌هایی چون مدیریت و برنامه‌ریزی را در او رشد دهید. حتی اگر والدین به شناخت از تیپ شخصیتی فرزندشان رسیده اند ترغیب، هل دادن و هدایت کردن او به سمت انجام فعالیت لازم است اما کافی نیست و باید مهارت‌های جدی را برای پیشرفت، رشد، توجه و تمرکز و برنامه‌ریزی در زندگی به او یاد دهند. در ارتباط با کودکان تیپ 9 باید مراقب بود که از آن‌ها سوءاستفاده نشود چون احتمال سوءاستفاده برای کودکان این گروه شخصیتی بالا است.

همان‌طور که اشاره شد این افراد بی‌آزار و بدون اذیت هستند اما در زندگی مشترک سایر اعضای خانواده با علم به ویژگی‌های شخصیتی فرد - مهربانی و دلسوزی- ممکن است به او خرده‌هایی بگیرند. 

اگرچه ذاتی این شخصیت است که خیلی او را در صحنه نبینیم اما به این معنی نیست که از نظر ذهنی قدرت پیشرفت ندارند. آن‌ها باید تلااششان را بیشتر کنند تا به موفقیت دست یابند و به مدارج بالای علمی برسند.

باید توجه داشته باشیم که چه تیپ شخصیتی برای چه حوزه دانشی می‌تواند بهتر و مفیدتر عمل کند؛ مثلاً یک تیپ 9 ممکن است تا سطح دکتری تحصیلات علمی خود را ادامه دهد اما نباید تعجب کرد که بعد از اتمام تحصیلات در حوزه‌ای وارد شود که علمی نیست. ذائقه طبیعی آنها است که به دنبال کاری بروند که خودشان شور و شوق در آن دارند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.