تبیان، دستیار زندگی

شیوع مجدد ابولا جامعه پزشکی را نگران کرد

شیوع مجدد بیماری مرگبار ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو که دامنه آن به شهری با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت کشیده شده، باعث نگرانی پزشکان شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جراحی
شیوع مجدد بیماری مرگبار ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو که دامنه آن به شهری با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت کشیده شده، باعث نگرانی پزشکان شده است.
تا به حال ابتلای سی نفر به این بیماری و مرگ 15 نفر در شهر بوتمبو در این کشور تایید شده است.
اگر چه تعداد افراد مبتلا به ابولا در مرکز شهر پایین است و بیشتر افراد مبتلا شده حاشیه نشین بوده اند. اما بیم آن می رود که تعداد افراد آلوده به ویروس ابولا با سرعت بالایی افزایش یابد.
رشد مجدد ابتلا به بیماری ابولا از ماه آگوست آغاز شده و تا به حال در مجموع 467 نفر در کنگو به این بیماری مبتلا شده اند و بیش از نیمی از این افراد نیز فوت شده اند. 17 نفر از افراد فوت شده از کارکنان مراکز درمانی بوده اند. البته 177 بیمار و از جمله نوزادی که با این بیماری متولد شد نیز بهبود یافته اند.
نام ویروس این بیماری از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده‌است. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های این بیماری معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند.
معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه ها به دنبال این موارد می‌آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوند.
هیچ درمان قطعی برای بیماری ویروسی ابولا وجود ندارد. مراقبت‌های این بیماری شامل حفظ وضعیت طبیعی بدن، تأمین مایعات بدن، مقابله با کم آبی، مصرف داروهای ضد انعقاد خون در اوایل عفونت و جلوگیری از خونریزی، کلینیک درد، استفاده از آنتی بیوتیک و داروی ضد قارچ و کنترل سطح اکسیژن بدن و درمان عفونت‌های ثانویه است.
منبع:فارس