تبیان، دستیار زندگی

رنجبر: در دانشگاه آزاد به دنبال هدفمند کردن پژوهش هستیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه آزاد به دنبال هدفمند کردن پژوهش هستیم که پژوهش در اقتصاد کشور اثر گذار باشد، به همین دلیل ضعف های آموزش عالی را مورد بررسی قرار دادیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست خبری معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی
 به گزارش تبیان، بیژن رنجبر در نشست مطبوعاتی که صبح امروز در ساختمان رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت هفته پژوهش اظهار کرد: آذرماه بهار دانش و فناوری است، این ماه بسیار اهمیت دارد چراكه یک سال زحمت و تلاش در حوزه فناوری، در این ماه ارزیابی می‌شود.
وی با بیان اینکه هفته اول دی‌ماه نیز جزء تقویم برگزاری مراسم هفته پژوهش تلقی می‌شود، افزود: شعار هفته پژوهش تحت عنوان پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی نام‌گذاری شده است. براساس این شعار، روزهای هفته نیز از همین امروز نام‌گذاری شده که به‌ترتیب امروز با نام «پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه» نامیده شده، فردا نیز روز «پژوهش، فناوری و رسانه» دوشنبه «پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی»، سه‌شنبه روز «پژوهش، فناوری، علوم انسانی و هنر»، چهارشنبه نیز «پژوهش، فناوری، مسئولیت‌های اجتماعی» و نهایتاً پنج‌شنبه «پژوهش، فناوری و تعاملات بین‌المللی» نامیده شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید پژوهش و فناوری در اقتصاد كشور تأثیر بگذارد و تنها به بزرگداشت و هفته پژوهش اكتفا نشود، گفت: این اعتقاد در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که به‌دنبال هدفمندی پژوهش و تأثیرگذاری دانشگاه در اقتصاد ملی بوده و باید فناوری و پژوهش‌های دانشگاهی بر روی معیشت و رفاه اجتماعی مردم تأثیرگذار باشد و نباید تنها به شعارهای روز و هفته و روزمرگی اکتفا کرد.
رنجبر عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با پرهیز از هرگونه صورت‌گرایی و رفتار سطحی در راهبری پژوهش و فناوری، چالش‌های کشور را شناسایی و به‌دنبال اثرگذاری پایدار و اشتغال دانش‌بنیان است و این نه‌تنها شعار نیست بلکه برای تمامی اینها نقشه راه تدارک دیده‌ شده است.
وی خاطرنشان کرد: ستاد برگزاری هفته پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل و برنامه‌هایی را آغاز کرده و درحال تداوم اجرای برنامه‌ها در تمام واحدهای استانی و در سطح ملی و سازمان مرکزی است. در استان‌ها و تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ستاد برگزاری هفته پژوهش تشکیل شده و بخشنامه‌های اجرایی این هفته به از ماه‌ها قبل ابلاغ شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تشکیل ستادهای برگزاری هفته پژوهش، اظهار کرد: ستاد برگزاری هفته پژوهش در تمامی واحدهای کشور با عضویت رئیس واحد استانی به‌عنوان رئیس ستاد، معاون پژوهش فناوری واحد به‌عنوان دبیر ستاد، معاونان و سه تن از اعضای هیأت‌علمی واحد دانشگاهی به‌همراه مسئول روابط عمومی واحد، اعضای ستاد را تشکیل داده‌اند.
رنجبر  درباره برنامه‌های هفته پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اهم برنامه‌هایی که در واحدهای استانی برگزار خواهد شد، تجلیل از دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی برگزیده واحدها و استان‌ها در گروه‌های آموزشی مختلف، برگزاری و شرکت در نمایشگاه پژوهش فناوری استان، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های علمی پژوهشی در سطح واحدها، برگزاری کارگاه‌های پژوهشی در سطح واحدها، برگزاری استارت‌آپ‌ها و رویدادهای مرتبط با فناوری، برگزاری سخنرانی‌های تخصصی در سطح واحدها و برگزاری مراسم متنوع پژوهشی در سطح مدارس سما است.

ادغام معاونت‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در ساختار جدید

وی با اشاره به تغییر ساختار سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی با ساختار کنونی نمی‌تواند به مقاصد عالی خود دست یابد و درجا خواهد زد، زیرا با ساختار فعلی، دانشگاه به‌صورت آموزش‌محور و کلاس‌محور مدیریت می‌شود و ادامه راه با ساختار کنونی اتفاق خاصی را رقم نخواهد زد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کلیات تغییر ساختار معاونت‌های دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شده است ادامه داد: موضوع  ادغام معاونت‌های آموزشی و پژوهشی در رأس تغییرات مطرح است که با این اقدام به‌عنوان یک الگو در آموزش عالی کشور مطرح خواهیم شد.
رنجبر اظهار کرد: طرح مذکور سال‌ها در مرکز تحقیقات استراتژیک زیر نظر دکتر ولایتی بحث و بررسی شده است و اکنون بعد از چندین سال کار کارشناسی بر روی اسناد و چشم‌انداز علمی کشور، ساختار دانشگاه آزاد اسلامی را به‌روز و پویا خواهد کرد.
وی گفت: هدف دانشگاه آزاد اسلامی این است که روش‌های نوآورانه مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری برای الگوسازی و کارآمدی پژوهش در حوزه آموزش عالی و حتی دانش‌آموزی دنبال شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه باید به حوزه‌های تحصیلات تکمیلی توجه جدی کند، خاطرنشان کرد: نگاه صرف آموزشی به تحصیلات تکمیلی آفت تحولات و تحرکات جدید پژوهشی دانشگاه آزاد است.
رنجبر در ادامه درباره طرح پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش) گفت: طرح پایش را مبتنی بر علوم IT و شبکه‌سازی هوشمند بین استادان، دانشجویان و محققان دانشگاه آزاد اسلامی پیاده‌سازی کرده‌ایم.