تبیان، دستیار زندگی

خیلی ها می‌خواستند سمت این موضوع بروند!

مستند «مهین» مستندی است ترسناک و تلخ. مستندی که روایتی است از قتل های زنجیره ای توسط یک زن قزوینی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


محمد حسین حیدری؛ مستند ساز

مستند «مهین» مستندی است ترسناک و تلخ. مستندی که روایتی است از قتل های زنجیره ای توسط یک زن قزوینی. فیلمی که مخاطب هم از دیدن لحظات قتل، نفس اش در سینه حبس می شود و هم از سرنوشتی که سبب شده تا مهین مهر قاتل بودن به پیشانی اش بخورد. غمگین می شود.. مستند مهین با پرداخت به چگونگی قتل ها توسط اولین قاتل زن زنجیره ای ایران و شخصیت ویژه و متفاوت او، زندگی زنی را روایت می کند که نه سیاه است و نه سفید. زنی که جامعه، خانواده و خودش با همدستی هم او را در دهه سی زندگیش به چوب دار آویختند.
 
درمورد کلیات فیلم بگویید، پژوهش را به چه شکل شروع کردید؟

می دانیم تولید چنین فیلم هایی که یک بخشی از آن مربوط به یک بروکراسی ساز و کار اداری باشد قاعدتاً دوربین مجالی ندارد اینجا برود و قاعدتاً سوژه، سوژه خطرناک و یا حساسیت برانگیزیست.

در مورد این حواشی بگویید.

این موضوع را خیلی ها می خواستند سمتش بروند و صد درصد کسی که مستند یا حتی داستانی کار می کند موضوعی هست که به طرفش کشیده بشود. قوه قضاییه خیلی به ما کمک کرد. ما یک پرونده ای را مطالعه می کنیم که نام اصلی افراد می آید، آدرس اشخاص درآن هست، شماره تلفن و خیلی موارد دیگر، این ها همه شان حساسیت برانگیز است.این حریم را آنقدر نگه داشتیم که به فیلم آسیبی نخورد. این حریم انقدر بوده که ما نسبت به چیزی که میخواهیم، برویم جلو و قرار نیست سیاه نمایی کنیم، ما سعی کردیم چهارچوب فیلم مان هم صدمه نخورد.

این موضوع تقریباً چه سالی اتفاق افتاد؟

سال ۸۷ قتل های سریالی شروع می شود‌تا ۸۸ تقریباً یک بازه ۴ ماهه. توی دوران انتخابات هم بود و التهابات آن موقع هم وجود داشت..

از میان این همه قاتلی که هر روز خبرش در رسانه ها درج می شود چطور سراغ مهین رفته اید؟

ما چندین شخصیت داشتیم که اوایل اضافه و بعداً حذف کردیم. سوژه اصلی ما اول مجید سالک محمودی بود. الان ۷۰ درصد کارش آماده است. مجید اولین قاتل زنهای ایرانی بین سال ۵۹ تا ۶۰ است. ۲۵ قتل در پرونده اش دارد. خیلی برایم جالب بود. که این ها به همراه یک کتاب از روند بررسی پرونده مجید سالک را مرور کردیم و رسیدیم به مهین. از همه نزدیک تر بود. سالی که این اتفاق در قزوین افتاد من در قزوین درس می خواندم. من به موضوعات جنایی علاقه داشتم و دیدیم موضوع مهین به لحاظ تاریخی نزدیک تر است، احتمال اینکه با مهین به فیلم و سند برسیم، بیشتر است .افراد زنده ای که با مهین در پرونده در رابطه بودند نیز زیاد هستند.

به نظر من مهم شکل روایت است که ما به چه شکل بتوانیم یک خاطره را تعریف کنیم که مخاطب گوش کند. روایت شما به دو بخش تقسیم می شود یک بخش که شما به صورت سربسته این چند قتل و رازهایش را معرفی می کنید. پارت دوم در بحث بازسازی با استفاده از تصاویر آرشیوی این قتل ها رو باز می کنید که این قتل ها به چه شکل اتفاق افتاده است. این دو روایت هماهنگ هستند. با هم. اما ما یک نتیجه گیری روایی می خواستیم از انتهای این اثر.اما سرانجام مستند و روایت شماحول این محور رفت که این زن هم قربانی این اجتماع است. کما اینکه این زن خیلی خشونت داشت .نظر شما چیست آیا این زن قربانی این اجتماع شد و به این هیبت درآمد و یا یک قاتل بلفطره بود؟

مهین صد درصد گناه کار بوده و اعدام شده و ما نمی توانیم کتمانش کنیم. باید بگوییم مهین مسیر اشتباهی را رفته است. ما سعی کردیم شخصیت مهین در همان بازسازی ها که تصویر واقعی خودش است خودش را به مخاطب معرفی کند.اگر دقت کنید مهین یک جاهایی می خندد و بعد یک دفعه عوض می شود.. یا یک جایی آدم دلش برایش می سوزد و یا یک جایی حرفی می زد که آدم یک دفعه شوکه می شود.. ما سعی کردیم شخصیت مهین را این مدل بیان کنیم. این انفاق که چه شد مهین به اینجا رسیده را می توانستیم خیلی غلیظ تربیان کنیم ولی نکردیم. همون داستان سیاه و سفیده است.

مثلاً در دادگاه آن صحنه ای که می گوید اگر جامعه این چنین نبود، این زن سمت قتل نمی رفت. انگار می خواستید یک وجه انسانی تر به این قضیه بدهید، جامعه راهم مقصر بدانید و یک نقد اجتماعی هم داشته باشید.

نمی شود گفت کاریزماتیک، ولی مهین شخصیتی است که اگر شما یک بار او را ببینید بخاطر صحبت کردنش او را فراموش نمی کنید. یک سری ویژگی های دیگر هم دارد که در شخصیت مهین نمی توانیم بگوییم. آدم بامزه ای است دقت کنید شوخی هایش را هم می کند که ما کمتر کردیم


منبع: روزنامه صبا