تبیان، دستیار زندگی

جنگل بلگراد، لذت طبیعت گردی در هیاهوی استانبول

همه ما شهر استانبول را با مراکز خرید و جاذبه های تاریخی که دارد می شناسیم و سالانه تعداد زیادی مسافر برای بازدید از آن ها به این شهر ترکیه ای سفر می کنند. این جاذبه ی طبیعی در ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول قرار دارد و با توجه به طبیعت بکر و حیات وحشی که دارد گردشگران زیادی را به خصوص در فصل تابستان به سمت خود جذب می کند، این جنگل می‌تواند با خنکای خود پناهگاه خوبی برای فرار از گرما باشد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 جنگل بلگراد

همانطور که در بالا گفتیم، جنگل بلگراد در ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول واقع شده و با توجه به طبیعت بکر و حیات وحش جذابی که دارد توانسته مسافران زیادی را که به طبیعت گردی علاقمند هستند را به سمت خود جذب کند. این جنگل برای کسانی که می خواهند که از گرمای شهر خودشان فرار کنند پناهگاه مناسبی به خصوص در فصل های گرم سال می باشد. در دوران امپراطوری عثمانی مساحت این جنگل حدود ۱۳ هزار هکتار بود، اگرچه مساحت این جنگل به ۵۴۴۲ هکتار کاهش یافته اما هنوز هم کسانی را که برای اولین ‌بار به جنگل بلگراد می‌آیند، با دیدن جنگل وسیع و درختان بلند و باستانی شگفت‌ زده می‌کند. در زمان حکومت سلطان سلیمان، جنگل بلگراد در استانبول دارای موقعیت استراتژیکی بسیار مهمی بوده چرا که منبع اصلی تامین آب شهر به شمار می رفته است. امروزه بازدیدکنندگان قبل از رسیدن به این جنگل، زمانی که قنات‌های تاریخی را می‌بینند که در گذشته آب را به بخش‌های مختلف شهر می‌رساند، از عملکرد آن در گذشته آگاه می‌شوند.


جنگل بلگراد منبع اصلی آبرسانی استانبول


شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه این جنگل منبع اصلی آب رسانی در شهر به شمار می رفته، برای پاسخ باید بگوییم که آب از چشمه ها و رودخانه های متعددی که در جنگل بلگراد در استانبول وجود داشته نیز به داخل شهر با استفاده از کانال هایی که به سطح شهر کشیده شده بوده نیز انتقال می یافته و دسترسی مردم به آب را راحت می ساخته است. با گذشت زمان و افزایش تقاضا، سدی در این جنگل بنا شد و امروزه در استانبول ۷ سد خمیده وجود دارد؛ با این حال طولی نمی‌گذرد که این سدها هم پاسخ ‌گوی جمعیت این شهر نخواهد بود چون جمعیت استانبول به سرعت در حال رشد است. شرایط حفاظت شده ی جنگل از قرن ۱۶ نیز اعمال شد و تا قرن ۲۰ نیز ادامه داشته است، تقریبا می توان گفت که چنین اتفاقی در طول تاریخ ترکیه بی نظیر است. درختان بلوط بیشترین تعداد درختان این جنگل برگ‌ ریز را تشکیل می‌دهد. بعد از آن، درختان توس شرقی، ممرز و شاه‌بلوط آناتولی عمده پوشش گیاهی جنگل بلگراد محسوب می‌شوند. به علاوه در این جنگل بیش از ۷۱ گونه‌ی پرنده و ۱۸ نوع پستاندار زندگی می‌کنند.


بهترین زمان برای بازدید از جنگل بلگراد


به منظور بازدید از جنگل بلگراد در استانبول بهترین زمان فصل تابستان است چرا که برای کسانی که می خواهند از گرمای شهر خودشان فرار کنند بهترین گزینه محسوب می شود. اما توجه داشته باشید که در این فصل مسافران زیادی به این منطقه سفر می کنند و اگر به دنیا سکوت و آرامش هستید باید سرما را تحمل کنید و در فصل پاییز به این جنگل سفر کنید. هنگامی که وارد این جنگل می‌شوید، نور و خنکای مطلوب از شما استقبال می‌کند و سایه‌ های درختان بلند مانع از ورود نور شدید خورشید می‌شود. جنگل بلگراد در بهار و پاییز منظره‌ای فوق‌العاده و شگفت‌انگیز پیش چشمان شما به نمایش می‌گذارد و رنگ‌های مختلف همه جا را فرا می‌گیرد. در زمستان این صحنه کاملا متفاوت است اما جنگل باز هم زیبایی خود را از دست نمی‌دهد و می‌توانید افرادی را ببینید که به این جنگل آمده‌اند و در آرامش آن قدم می‌زنند. فراموش نکنید که دوبین خوبی همراهتان ببرید تا عکس های به یاد ماندنی را از خود و طبیعت بکر این منطقه بگیرید.
 جنگل بلگراد


حیات وحش در جنگل بلگراد


وضعیت حیات وحش جنگل بلگراد دراستانبول از زمانی که شکار در آن ممنوع اعلام شد نیز اوضاع بهتری پیدا کرد و زمانی که شما آرام و بدون هیاهو در جنگل قدم بزنید صدای خش خش جانورانی نظیر راسو را خواهید شنید که بر روی شاخه های خشک در حال رفت و آمد هستند. حتی گاهی ممکن است یک مار از کنار پای شما بخزد تا قورباغه‌ای را شکار کند. روباه‌ ها و گرگ ‌ها هم فقط در اواخر شب و در دورافتاده‌ترین نقاط جنگل ظاهر می‌شوند. گراز وحشی از جنگل خارج می‌شود تا میان زباله‌های شهر به دنبال غذا بگردد. حتی امکان دارد شما آهویی را ببینید که در اعماق جنگل آهسته در حال دویدن است.

درست در زمان حکومت عثمانی، جنگل بلگراد در استانبول تنهای جایی برای بازدید خارجی ها محسوب می شد که در سال ۱۹۵۶ اولین منطقه برای برپایی پیک نیک در نزدیکی چشمه نست Neset و اطراف سدها نیز آزاد گشت. اما در حال حاضر ۷ منطقه برای برپایی پیک‌نیک در جنگل بلگراد در استانبول وجود دارد و پرطرفدارترین آن‌ها «Buyuk Bent» است. کافه‌‌ ای در نزدیکی این سد، بیسکوئیت، نان تست، چای و نوشیدنی‌های غیرالکلی عرضه می ‌کند. پیشنهاد می کنیم که حتما از میزهایی که برای پخت کباب در این منطقه وجود دارد نیز بهره ببرید و اقدام به پخت کباب برای خودتان بنمایید.

*توجه داشته باشید که وسایل چندانی برای مهار آتش در جنگل بلگراد در استانبول وجود ندارد پس هنگام روشن کردن آتش توجه کافی را حتما داشته باشید.

مسیرپیاده روی در جنگل بلگراد


یک مسیر پیاده ‌روی در جنگل بلگراد در استانبول برای پرانرژی ‌ها وجود دارد که می توانید هم در آن آرام راه بروید و طولانی و هم سریع که در این حالت باید حسابی بدوید. این مسیر از سرچشمه ‌ای که چشمه‌ ی نشت جاری شده، آغاز می‌ شود. گردشگران در این مکان با ظروف پلاستیکی به صف می‌ایستند تا از آب چشمه پر کرده و از طعم ناب آن استفاده کنند. در طول مسیر ۵٫۶ کیلومتری که در این جنگل وجود دارد ۱۷ دستگاه ورزشی نصب شده تا بتوانید ورزش هم در طول مسیری که می روید بنمایید.

بازدید از باغ آتاتورک در جنگل بلگراد


در جنگل بلگراد در استانبول، باغ گیاه شناسی به نام آتاتورک وجود دارد که در سال ۱۹۱۶ برای اولین در ترکیه تاسیس شد. وسعت این باغ به ۳۰۰ هکتار می رسد که بیش از ۲۰۰۰ نوع گیاه بومی و خارجی را در خود جای داده است. زمانی که در این باغ در حال پیاده روی هستید می توانید در کنار دریاچه های آن گیاهان عجیبی را تماشا کنید. این باغ در تمامی ایام هفته از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر باز بوده و ورودیه‌ی آن رایگان است. این باغ آخر هفته ها بسیار شلوغ است و برای کسانی که به دنبال سکوت و آرامش هستند وسط هفته را برای سفرشان پیشنهاد می کنیم.
 جنگل بلگراد


دسترسی به جنگل بلگراد در استانبول


آدرس: Bahçeköy Merkez Mahallesi, 34453 Sarıyer/Istanbul, Turkey

همانطور که گفتیم بلگراد در ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول قرار دارد و بهترین راه برای رسیدن به آن، کرایه‌ی ماشین یا تاکسی است. اما اگر شما ترجیح می‌دهید که از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، می‌توانید در میدان تکسیم سوار اتوبوس‌های ۴۲ یا اتوبوس‌های خط ۱۵۳ در «Sariyer» شوید و در «Bahkecoy» پیاده شده و بقیه‌ی مسیر را پیاده بروید. اگر اهل دویدن باشید، می‌توانید در تورهای دوی استانبول شرکت کنید که آخر هفته‌ها ماشین می‌گیرند و برای دویدن به جنگل بلگراد می‌روند.

قوانین بازدید از جنگل بلگراد


با توجه به این که جنگل بلگراد یکی از منایع طبیعی استانبول و ترکیه محسوب می شود، مسئولان محیط زیست قوانینی را برای حفاظت از آن در نظر گرفته اند که از جمله ی آن ها ممنوعیت شکار در ۳ هزار مترمربعی این جنگل می باشد.
برای پارک کردن خودرویتان پارکینگ هایی در نظر گرفته شده که اگر در روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه) بروید مبلغ ۱۱ لیر را باید پرداخت کنید و اگر در روزهای دیگر هفته بخواهید وارد پارکینگ شوید ۵ لیر می بایست پرداخت کنید.
* اگر دوست دارید با ماشین وارد محوطه جنگلی بلگراد شوید مبلغ ۲۰ لیر از شما دریافت می‌شود. بدون ماشین نیازی به پرداخت ورودی ندارید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت